Yamaha TRX 850?

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TLR 99
Vad är det för (om det nu är någon) större skillnad på årsmodellerna 96 till 98?
Finns det någon barnsjukdom på 96:an?
Vad är det sämsta med hojen?
Är det någon som vill ge mig lite :fakta om detta?

Mvh Niklas

96:an har inte 90 graders virdningen av vevaxeln som ger det där goa V-twin liknande ljudet (rätta mej nån om jag har fel :) )

TRX:en var likadan under hela sin tillverkningstid. Det är alltså exakt samma modell som såldes i Europa under alla år. I Japan kom den 1995 och hade då lite annorlunda detaljer. Svart motor och Brembook fram tex.

Det var iom TRX som TDM fick motorn med 270 graders förskjutning av vevtappen.

Inga barnsjukdomar. Motorn är väldigt driftsäker och stabil. Som de flesta Yamaha dricker de lite olja och en del uppfattar växellåda/kedja som lite ryckig. Växellådan är inget under av finess men funkar om man är exakt i växlandet.
För mjuk framgaffel är ett annat återkommande "problem".
Jag är supernöjd med min.

Det verka som att man får mycket maskin för pengarna som man lägger ut.
Ventiljusteras efter 1000 mil när det ska vara 4200?? Det lät inte så roligt. Är det shimsning som på de flesta andra?
Räcker det med att byta till en "tjockare" olja i gaffeln eller måste man byta fjädrar för att få den bra?
Hur mycket soppa (ca) drar era TRX:er?

Ventiljusteringen är väl bara schimsning vad ag vet, läs min tråd om att meka själv så förstår du att jag inte är ett sanningsvittne.

För framgeffeln har jag ingen perfekt lösning. SJälv ska jag köpa fjädrar och annan olja av www.wemi.nu men jag vet som sagt inte hur resultatet blir. Det kan dock inte bli så mycket sämre.

Kolla in http://www.martynfranklin.net/ för att läsa om en kille som gör ganska mycket med sin TRX.

Okej. Jag var inte riktigt med på det där med sanningsvittne (jag är ju bara 23 :rolleyes: )

Tackar för infon av alla :bow

Det går alltså att förbättra gaffeln med rätt så enkla medel verkar det som.
Nu är ju inte hojen en supermaskin som tur är, så mina krav, som på en förbättrad gaffel är inte så skyhöga.

Försäkringsklassen är en mkt bidragande orsak till undrandet.

vtwin skrev:
Vad är det för (om det nu är någon) större skillnad på årsmodellerna 96 till 98?
Finns det någon barnsjukdom på 96:an?
Vad är det sämsta med hojen?
Är det någon som vill ge mig lite :fakta om detta?

Mvh Niklas

Hade en -96a mellan 1996 och 2000 och hann med närmare 4.400 roliga mil!

Problem: Vid runt 2.000 mil vägrade hojen starta, visade sig blivit för lite ventilspel på insugssidan, funkade efter ventiljustering bra. Vis av erfarenhet kontrollerades ventilerna igen vid 4.000 mil, och, jo, var snålt om spel igen, och ägaren efter mig fick renovera toppen vid 6.000 mil. Skulle gissa på materialfel eller så i ventilsätena. Vet inte om det bara är enstaka -96or som drabbats av det här eller om det är något allmänt problem.

Hade även problem med utslitna emulsionsrör, men av vad jag förstod så hänge det samman med att det var felaktigt material i nålar i tidiga leveranser av DynoJet-kit.

Soppaförbukning, 0,5 liter milen vid touring, 1 liter milen på bana... och med utslitna emulsionsrör så var det uppe i 0,75 på landsväg. Skulle tro att en normal förrukning var/är 0,6 liter milen.

I övrigt inga problem, trivdes vansinnigt bra med TRXn, skitkul på krokvägar! Det sämsta med TRXn, hmmm, svårt att säga, man ska ju inte jämföra TRX med tex en nyare R-hoj, men jag tyckte nog att fjädringskomponenterna var sisådär, samma sak med bromsarna, dock inget man inte kan fixa till, och så var ju passagerarplatsen inte precis populär.... :D

/B

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna