Yamaha tdm 900 rycker vid lågfart?

yamahatdm900

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2014
Hoj
2003 Yamaha tdm 900
Hej! jag är ny på forumet... hoppas kunna få hjälp och tipps om det är ok att min Yamaha tdm 900 rycker vid lågfart... har servat.. bytt olja,tändstift... den har gått 1250 mil... har också justerat kedjan... men utan resultat...??? Med vänlig hälsning Yamahatdm900

Definiera lågfart. Vilka varvtal gäller det? Den motorn är inte alltför glad i varvtal under 2-2500 rpm. Det gällde åtminstone 850, 900 är troligen bättre men fortfarande... Insprutningen är inte den jämnaste på små gaspådrag.

Last edited:
Det finns kända problem på äldre TDM och TRX med slitna nålar och nålmunstycken. Men 2003 ska det vara bränsleinsprutning, så bekymmret är något annat. Min TRX rycker vid vissa varvtal, den rullar mest harmoniskt vid 4-5 tusen varv.
Finns det någon möjlighet att justera spjällen i insprutningen?
jag hittade en forumtext där killen modifierar luftburken.
läs här:
http://www.visordown.com/reviews/motorcycles/adventure/yamaha-tdm-900-2002---present/89.html

Last edited:
Är det en fenomen som helt plötsligt uppkommit? Eller har du just köpt hojen så du inte vant dig vid den riktigt? Har tidigare haft en TDM900 -03, och det är väldigt mycket på och av (ryckigt) vid låga varv och krypkörning, på den modellen.

Definiera lågfart. Det är ju i grunden samma motor som TDM 850 förutom att den är något större och man 2003 gjorde om så att det var insprutning istället för förgasare.

Det är en Twin och dom är generellt inte så förtjusta i att gå på väldigt låga varv då det alltid finns lite slack i drivlinan som gör att den blir lite ryckig.

Den TDM 850 som jag hade var i alla fall rätt ryckig när man låg och körde på låga varv i stadskörning. (Läs under 2500-3000 varv). i alla fall innan man vant sig vid det och lärt sig vara mjuk i hanteringen av gasrullen i dom situationerna.

Och ska man tillåta sig att generalisera lite så är dom flesta motorcyklar idag våldsamt övermotoriserade i förhållande till sin vikt vilket gör att dom är mer eller mindre ryckiga på låga varv då redan väldigt små variationer i gaspådrag gör ganska stor skillnad på motorbroms eller pådrag i låga hastigheter.

Om det inte är så att det är något som den inte gjort tidigare så är det troligen så den är. Om du är ny på den hojen så skulle jag rekommendera att du låter någon som har erfarenhet av sådana hojar kolla på den och bedöma. Troligen är det i sin ordning och du kommer att vänja dig.

Tack Alla! med era supersnabba svar... jo det är nog så att från tomgång upp till 2500-3000 varv rycker den till ... summering av alla era svar så är det förmodligen mycke på/av som gäller ... med den spinner gött högre upp i registret... tack alla för tipps trådar... Med vänlig hälsning Y....tdm900:banana

Du kan ju också kolla "ignitech" i tjeckien, jag kör deras TCI (tcip4) och den är grym. På UK TRX forum är det en massa som nu kör på både sina TRX och TDM850. Som sagt, kolla om dom nyare boxarna dom har stöd för TDM900. Tar bort den mesta ryckiga lågfarten.
Sen vet du att du kan ställa A/F själv på en 900 va? Polarn var tvungen att feta upp sin i vintras då den poppa och small och det blev perfekt.

Hur menar du ryck?

För är det stonkandet som 1 & 2 cylindriga gärna gör på lägre varv så är det helt normalt.

Menar du att den dör, kommer och inte riktigt vill sammarbeta alls så är det nog något annat som har med en liten avvikelse i bränsle eller tändsystem. krävs inte mycket för att det ska ge symtom på de varven.

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...