Yamaha SZR 660

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Har kollat runt lite efter en ny hoj och såg en Yamaha SZR 660 -97 på blocket.se. Är det någon som vet nåt om denna modell?
Den verkar vara ganska ovanlig i Sverige. :va

Kort sagt; Tradig, men duglig som förstahoj. Du kommer vilja byta upp dig ganska fort tror jag. Titta på FZR600 istället.

Kay skrev:
Kort sagt; Tradig, men duglig som förstahoj. Du kommer vilja byta upp dig ganska fort tror jag. Titta på FZR600 istället.

SZR är mycket lättare och smidigare än FZR, skulle tro att bromsar och fjädring är bättre på SZR också. MEn visst, det är ju inget man ligger o pressar med på motorväg direkt.

Coola Ola skrev:
SZR är mycket lättare och smidigare än FZR, skulle tro att bromsar och fjädring är bättre på SZR också. MEn visst, det är ju inget man ligger o pressar med på motorväg direkt.

Ähh, jag snackar ren effekt, raktfram, det är väl det MC-åkning handlar om? SÅ ÄR DET! KäFTen påREJ AnnarsSmÄLLER DET, NACKKSkått ba!.

wow, snabba svar! :tummenupp

Är van vid bra effekt/vikt-ratio pga crossåkning de senaste åren. Vill gärna ha en hoj som är kul att köra. Jag har kollat på lite äldre GSXR 600 och FZR 600 (före 1990 pga försäkringskostnaden).
Det SZRn förlorar på raksträckan kanske den tar igen i kurvorna, eller?

Samtidigt är det kanske mer ekonomiskt försvarbart att köpa en nyare hoj, då reparationskostnaderna lätt kan dra iväg på en gammal hoj?

Det är första landsvägshojen som ska införskaffas och jag e inte så insatt i landsvägsmc-träsket, därav de många frågorna.... :)

*edit: läste nånstans att SZR passar bättre för personer under 170 cm. Jag är 184...

Last edited:
FZR vs SZR är som att jämföra en burk med lingonsylt och en billybokhylla från IKEA.

Typ, mao inte lika karaktärer för 5 öre. SZRen är en enstånka som svänger som fän, har RÄTT stor brembobroms och är en schysst hoj för det priset. FZR är en tidigt 90tals discosporthoj. Stålram, lite effekt, men ändå helt okej.

Jag köpte min ZX6r 95 för 26500. Försäkringskostnaden är HELT överkomlig. Så, kolla runt massa innnan du bestämmer dig. Provkör, testa, kläm och sniffa runt.

/hd

Köp min! har annons inne här på SH.. Kan hålla med om att den är lite tam motormässigt, men i kurvorna är den helt underbar! Jag är själv 1,78 o tycker att den passar mig rätt bra, men visst det är en liten hoj...

Neb Jones skrev:
wow, snabba svar! :tummenupp

Är van vid bra effekt/vikt-ratio pga crossåkning de senaste åren. Vill gärna ha en hoj som är kul att köra. Jag har kollat på lite äldre GSXR 600 och FZR 600 (före 1990 pga försäkringskostnaden).
Det SZRn förlorar på raksträckan kanske den tar igen i kurvorna, eller?

Samtidigt är det kanske mer ekonomiskt försvarbart att köpa en nyare hoj, då reparationskostnaderna lätt kan dra iväg på en gammal hoj?

Det är första landsvägshojen som ska införskaffas och jag e inte så insatt i landsvägsmc-träsket, därav de många frågorna.... :)

*edit: läste nånstans att SZR passar bättre för personer under 170 cm. Jag är 184...

Jag är 1.85 och kände mej rätt stor på hojen. Det är främst knävinkeln som blir extremt skarp och kombinerat med vibrationerna blir det jobbigt för ben/fötter vid längre sträckor.

Jag var dock grymmt nöjd med min och trots att det var min andrahoj var effekten inget större problem. Det jag dock saknade var en effektpuckel vid något varvtal. Den drog hyfsat från låga varv och när man varvade högre drog den lika mycket hela tiden.
Ägandekostnaderna är löjligt låga. Motorn är hur driftsäker som helst och försäkringen billig.

Köp min Gixxr.... har haft den som första hoj... riktigt rolig faktiskt! helt nöjd!

Vad ska man säga ang SZR660!
--> http://www.uarr.se/galleri/displayimage.php?album=14&pos=6
Hade en sådan förra året och jag älskade den!
Lät gött som fan och gick snabbt i kurvorna som i h-vete!

Inga problem att köra gämt/snabbare än personer med äldre cbr 900
när det svängde och liknande pga att den är så väldans lättkörd!
Slänger du sedan på riktiga rejsdäck så är är den det snabbaste du kan hitta
för kurviga vägar för dem pengarna!
Tyvärr så är det ingen långfärdshoj eller snabb rakt fram hojj!
Så har du kompisar som köpt opersonliga sporthojjar med massa
pulver så kan det vara tråkigt att äga en SZR : (

(min anledning iaf : )
Det är en hoj med mycket personlighet och en perfekt förstahoj :tummenupp
(brembo bromsar, paoli gafflar, banansving, plasttank och extremt låg viktfördelning)

Last edited:
*trådlyftning, sorry men...*

Är det lätt att få tag på reservdelar till SZR i Sverige? Är t.ex. motorn tagen från någon hoj som är vanlig i Sverige? Hur lätt är det att få tag på kraschkåpor?

/Tobias

Neb Jones skrev:

Är det lätt att få tag på reservdelar till SZR i Sverige? Är t.ex. motorn tagen från någon hoj som är vanlig i Sverige? Hur lätt är det att få tag på kraschkåpor?

/Tobias

Motorn är ju yamahas 660 stånka som sitter i Tenere och har ju funnits med skitlänge. Enda skillnaden är att ettan är lite högre.

För övrigt är det struligt med reservdelar.

Neb Jones skrev:

/Tobias
Reservdelar är nog inga problem. Krashkåpor däremot... Tja... Tigcraft Japan säljer men dels blir det väldigt dyrt att köpa därifrån och dels är de väldigt(!) svåra att överhuvudtaget få svar ifrån.
Kan tillägga att jag är extremt nöjd med min. Visst, den är jobbig att åka långt på, men när det svänger är den extremt rolig. Sen att den har ett underbart ljud med ett lite öppnare avgassystem är ju bara en trevlig bonus.
EDIT: Krashisarna hos Tigcraft Japan.

Bifogat

• SZR_Caul.jpg
    SZR_Caul.jpg
    13 KB · Visningar: 169
Last edited:
Ska kolven bytas efter X antal körtimmar precis som på en crosscykel?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...