Yamaha SR500 strypning

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hej, har fått tag på en -92 Yamaha SR500 med bara 1100mil på mätaren.
Den verkar vara strypt redan vid första reg.besiktningen -92 från 24kW till 16kW står det i papperen.

Nån som vet vad om var anledning till denna strypning ? Hade det att göra med försäkringklasser eller med ljudnivåer ?

Det känns då man kör den som att strypningen fortfarande sitter kvar, den upplevs trött och känns inte som den andas som den ska.
Nån som vet vad det var för slags strypning ? Insug och avgas ? Kanske kamaxel till och med ?

IMG_5222.jpg
IMG_5221.jpg
IMG_5223.jpg
 
Last edited:
Snygg och trevlig hoj ! Har den trumbroms fram ?

Vet att en del -92 och framåt sägs vara strypta med ett "smalare" insugsgummi mellan förgasare-motor och att man skall kunna byta mot insugsgummi till årsmodellerna 1978-81. Huruvida det är något mer gjort har jag dock ingen aning om.
 
Snygg och trevlig hoj ! Har den trumbroms fram ?

Vet att en del -92 och framåt sägs vara strypta med ett "smalare" insugsgummi mellan förgasare-motor och att man skall kunna byta mot insugsgummi till årsmodellerna 1978-81. Huruvida det är något mer gjort har jag dock ingen aning om.

Tack för alla info

Ja den har trumbroms fram, varför ville man gå tillbaka till det då dom haft skivbroms då många år ?

Ska beställa hem ett sånt förgasargummi och jämföra med det som sitter där nu
 
Tack för alla info

Ja den har trumbroms fram, varför ville man gå tillbaka till det då dom haft skivbroms då många år ?


Gissar på att man ville åt det klassiska utseendet.

Snygg hoj !
 
Hittade du några strypningar?
Nej, det var då ingen strypning i insug eller avgas på den och kammen vet jag inte, men misstänker att det inte är nån strypning kvar på den, för den går då ungefär lika snabbt som äldre SR500 som ej ska ha nån strypning
 
Gissar på att man ville åt det klassiska utseendet.

Snygg hoj !

Det var ju någon tillverkare som tog fram en flerskivig skivbroms för internt montage som såg ut som en gammal klassisk racingtrumbroms på utsidan med luftgaller och hela kittet.

Men på den där kanske en väljusterad dubbelkams trumbroms räcker till ändå.
 
  • Gilla
Reaktioner: DrT
Det var ju någon tillverkare som tog fram en flerskivig skivbroms för internt montage som såg ut som en gammal klassisk racingtrumbroms på utsidan med luftgaller och hela kittet.

Men på den där kanske en väljusterad dubbelkams trumbroms räcker till ändå.

Intressant, har du nån mer info om vilken hoj det rör sig om? CBX550 hade ju nåt liknande men har då Hondas bumerang fälgar istället för ekerfälgar. Vet att vissa konverterat CBX550 nav för ekrar men det verkar svårt att få tag på dessa ringar och då är dom också väldigt dyra.
 
Intressant, har du nån mer info om vilken hoj det rör sig om? CBX550 hade ju nåt liknande men har då Hondas bumerang fälgar istället för ekerfälgar. Vet att vissa konverterat CBX550 nav för ekrar men det verkar svårt att få tag på dessa ringar och då är dom också väldigt dyra.
Ringarna sålde spinning-wheel

De små bromsskivorna med oken på ”insidan” var en Amerikansk chopper eftermarknadsgrej som fungerade dåligt. Om det inte finns fler tillverkare. De jag tänker på hette 360 brakes eller snarlikt.
 
Back
Top