Yamaha RD 350

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
vad är det för "burk" vissa har istället för aluminiumröret som sitter mellan insugen på yamaha rd 350?
är det någon som vet vart man får tag på billiga trimpipor till rd 350? gärna begagnade.

Last edited:
Gissar det är en YEIS-burk typ den man hittar på RD och DT 125. Om det lönar sig att ha en sådan på en RD 350 vet jag inte dock.

hej!
det där med "burk" mellan insugen fattar jag inte..
men trimpipor får du leta efter med ljus och lykta! finns lite här och där med de som har håller gärna i dem! letar du runt lite på nätet hittar återförsäljare där du kan beställa nya! hittade en sida där de ska ha $1077.95 för GP jolly moto mild steel Exhaust till en yamaha rd350 ypvs.

kolla här
http://www.rg500.com/miva/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=R&Category_Code=YJM

//Robin

Man hade en teori om att man kunde få nån slags reflektion av insugspulserna som skulle kunna ge lite effekt om man hade en sån burk mellan insugen. Troligtvis ger det ingenting alls, eller möjligen lite lite grann om hojen är bra optimerad i övrigt. Mitt tips är att inte lägga några pengar på det. :) Trimpipor är däremot lite kul att ha. Jag hade ett par kromade Allspeed på min.

Sorry för gravedigging.
YEIS är ganska värdelöst. Burken sitter där för att samla på sig lite färdigblandad luft-bränsleblandning när man slår av på gasen och tanken är att man ska få lite snabbare gasrespons när man sedan vrider på gasen igen eftersom det finns en liten mängd färdig blandning att tillgå. Så har jag iallafall fått det förklarat för mig på den tiden jag körde TZR 125. Jag hade inte burken på min RD350, och hade inga som helst känningar av någon sämre gasrespons i den jämfört med TZR.en.

Kallas även boost bottle googla lite så finns det lite info, om den har någon större effekt på motorn ?????

Beskrivninghämtad från nätet:

Denna Boost Bottle ger dig bättre effekt en bättre gasrespons samt lägre bensinförbrukning.

Info:
En boost bottle består av en slang och en behållare (bottle) som kopplas in mellan förgasaren och reedventilen

Vad gör då en boost bottle?
När reedventilen stängs så kommer luft/bensin blandningen att studsa mot reedventilen och gå till baka mot förgasaren. När luft/bensin blandningen då går tillbaka mot förgasaren så kommer den att störa flödet av ny luft-bensin blandning när reedventilerna öppnar igen.

Om man då monterar en boost bottle så kommer luft/bensin-blandningen istället för att gå tillbaka till förgasaren gå upp i boost bottlen, så när reedventilerna öppnar igen så kommer det att sugas in luft/bensin-blandning både från boost bottlen och från förgasaren.

En boost bottle ger en liten effektökning på lägre varv, samt ger dig en bättre gasrespons och något lägre bensinförbrukning.

De du kan göra för att de ska stäma bätre är att du har 2 boxar som e avstämda för cylinder volymen o varvtalet.

Jag hade inte burken på min RD350, och hade inga som helst känningar av någon sämre gasrespons i den jämfört med TZR.en.

Öhh, och jämförelsen haltar inte ett dugg tycker du?

För övrigt pratas det om olika saker i tråden, den finns alltså en slags plenum som ersätter insugsrören som ska ge lite rymligare turbulens, inte samma sak som Yamahas plastburk med slang till insugsgummit.

Sånt här fanns alltid tidigare just för 2-taktare. Nu när dagens 15-åringar kör 4-takt kommer det väl liknande saker för 4-takt. Dvs säljer nog bäst till unga.

Sånt här fanns alltid tidigare just för 2-taktare. Nu när dagens 15-åringar kör 4-takt kommer det väl liknande saker för 4-takt. Dvs säljer nog bäst till unga.

Men det var ju faktiskt orginalmonterat. Jag antar att du inte tror på att det fungerar. Själv gissar jag på mätbar, men kanske knappt kännbar effekt. Inga crossar har det, eller någonsin haft vad jag vet och där kan man ju snacka om optimerad motor.

IT är en reggad enduro.

Är du säker på att YZ modellerna hade den? Min YZ 490 jag hade i mitten av åttiotalet hade ingen, helt hundra på det men den kan ju vart pluggad iof..

Om det nu är så, så försvann ju boostbottle från crossarna i mitten av åttiotalet, så det kanske säger en del. För den väger ju inget och kostar inget att tillverka så tar de bort den så fanns väl skäl.

Öhh, och jämförelsen haltar inte ett dugg tycker du?

För övrigt pratas det om olika saker i tråden, den finns alltså en slags plenum som ersätter insugsrören som ska ge lite rymligare turbulens, inte samma sak som Yamahas plastburk med slang till insugsgummit.

Vad i jämförelsen haltar? Jag hade YEIS på min TZR, men inte på min RD350. I grunden är motorerna väldigt lika i utförandet med en skillnad. 350:n har två cylindrar och en hel del mer kubik. Att jämföra gasrespons kan man mycket väl göra mellan en 350 och en 125:a enligt min åsikt. Man kan givetvis inte jämföra vridmoment och effekt.

Men efter att ha läst vad Ferspeedboy googlat fram så inser jag att min beskrivning av funktionen inte var 100% rätt. Det finns alltså en vinst med burken, inte bara om man släpper av och vrider på, utan även om man kör med mycket gaspådrag på lägre varv.

I första inlägget skrivet ju trådskaparen "vad är det för "burk" vissa har istället för aluminiumröret som sitter mellan insugen på yamaha rd 350?
är det någon som vet vart man får tag på billiga trimpipor till rd 350? gärna begagnade. " Det tolkar iallafall jag som YEIS och inte som något som ersätter insugsgummit.

IT är en reggad enduro.

Är du säker på att YZ modellerna hade den? Min YZ 490 jag hade i mitten av åttiotalet hade ingen, helt hundra på det men den kan ju vart pluggad iof..

Om det nu är så, så försvann ju boostbottle från crossarna i mitten av åttiotalet, så det kanske säger en del. För den väger ju inget och kostar inget att tillverka så tar de bort den så fanns väl skäl.
Min YZ80 -85 har det medan YZ125:an -86 inte har det. Bara kolla igenom lite bilder på bikepics om man vill veta mer exakt.

Snillen spekulerar....

Yamaha kallar den YEIS och hemmatrimmare kallar den Boost bottle. Och en aukustiker eller fysiker kallar den för Helmholts resonator.
http://www.exo.net/~jillj/activities/helmholtz.pdf
Bara att googla för den som vill lära sig mera.

Den kan både öka och minska tryckpulserna beroende på frekvensen. Använder man den för att öka tryckpulserna så kan den teoretiskt sett öka effekten inom ett visst varvtalsområde.
Den kommer även minska tryckpulsationerna vid andra frekvenser(varvtal) och agerar då även ljuddämpare.

Av någon underlig anledning påstås den bara fungera på tvåtaktare vilket naturligtvis är B-S. Den fungerar likadant för en fyrtaktare.

Jag föredrar att plugga igen dom på mina motorer för att den inte ska störa flödet.

Angående rör så finns det billiga från DG som någon länkade till i en anna färsk RD-tråd här på forumet.
Och den som vill svetsa egna rör kan få en bunt med olika ritningar av mig om han/hon PM-ar mig sin mailadress.

Last edited:
Men det var ju faktiskt orginalmonterat. Jag antar att du inte tror på att det fungerar. Själv gissar jag på mätbar, men kanske knappt kännbar effekt. Inga crossar har det, eller någonsin haft vad jag vet och där kan man ju snacka om optimerad motor.

skeptisk, men vad vet jag? jag köpte mina pipor på utseende :)

Min YZ80 -85 har det medan YZ125:an -86 inte har det. Bara kolla igenom lite bilder på bikepics om man vill veta mer exakt.

Ja de verkade försvinna i mitten av åttio, som sagt..

Vad i jämförelsen haltar? "vad är det för "burk" vissa har istället för aluminiumröret som sitter mellan insugen på yamaha rd 350? .

Att det är olika hojar och kubik tycker jag gör att det haltar. Men visst förstår jag vad du menar, dålig jämförelse bara.

Egentligen förstår jag inte riktigt det där "mellan insugen" heller, men jag har iaf en bild på en RD 350 med en slags box mellan förgasare och cylinder, utan slang. Förgasarna sitter alltså fast i boxen som i sin tur sitter i cylindern.

Men det kanske inte är någon annan som menar en sån, fick bara för mig det på beskrivningen:brinnerup

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!