yamaha rd 350 -85

Ture_Tapio

Olika
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Husqvarna 570 sm -02
Hej funderar på att köpa en sån... vad bör man tänka på, pris, är det svårt att hitta delar till en sån? trimm? försäkring?

skriv vad ni tycker
 
mkt bus för lite pengar, svårigheten är väl att hitta fina ex...tycker det mesta verkar omlackat o trimmat. Jag skulle försöka hitta ett originalex, tex http://www.blocket.se/vi/8634048.htm?ca=11_s. (lite dyrt iofs).

Motorn är slitstarka men kräver lite mer ompyssling är en fyrtakt. Kolvar mm får räknas som rena slitdelar och en rd med 20-25 år på nacken skall ha renoverats i motorn ett antal gånger.
 
Ture_Tapio skrev:
2276183 Hej funderar på att köpa en sån... vad bör man tänka på, pris, är det svårt att hitta delar till en sån? trimm? försäkring?

skriv vad ni tycker

Skitkul hoj med ett underbart ljud (om man gillar tvåtakt) Luktar gott också.
YPVS-ventilen är väl det första som ger upp på dom. På min hade den ena kärvat fast och mellandelen som sitter mellan cylindrarna blivit så glapp att bara den ena ventilen rörde sig. Lite pul att renovera om man inte vill köpa nya grejor.
Har för mig att försäkringen var nästan gratis för ett par år sen när jag ägde en. Landsbygd och gubbe...
 
Försäkring kostar 1383:- hel/hel om cykeln är 86:a eller äldre! Det tar du via bilsport mc som "veteran" motorcykel eller något i den stilen.

Du lär behöva en större genomgång när du köper hojen. Slänga i nya kolvar, se över ypvs:erna. Utöver det är det bara tanka...bensin, olja och köra =)
 
<micke> skrev:
2276393

Du lär behöva en större genomgång när du köper hojen. Slänga i nya kolvar, se över ypvs:erna. Utöver det är det bara tanka...bensin, olja och köra =)

Jag körde 4000 mil med samma kolvar o ringar på en rd350-83 (samma motor som 85) och hojen gjorde mätaren ut från början till slut, en mkt driftsäker o slitstark motor mao om man frågar mig och snacket om kolvbyte och att 2t inte håller bla bla bla är ganska överdrivet, åtminstone vad gäller RD350. Dock fick YPVS:en renoveras och det var just länken mellan cylindrarna som glappade upp. Det är oxå standard med oljeläckage vid YPVS:en vilket gärna resulterar i prickiga skor/stövlar :)
 
NisseHt skrev:
2276410 Det är oxå standard med oljeläckage vid YPVS:en vilket gärna resulterar i prickiga skor/stövlar :)
Ja just ja.. Så var det på min med. Det var bussningarna (lagringen) för ventilerna som var slut så packboxarna inte hade nån chans att hålla emot. Svarvade nya i brons och dom höll så länge jag hade cykeln kvar i alla fall.
 
Körde ett par tusen mil med min utan att byta en skruv på den. Se bara till att använda en bra olja så du inte koksar fast kolvringarna och rengör avgasventilerna med jämna mellanrum så har du en väldigt driftsäker hoj.
Otroligt rolig bushoj som man åker rikigt bekvämt på.
 
den jag tänkte köpa har blivit såld... så man får väl fortsätta leta då.. hur är det med grejjer till dom då? finns det att få tag på? pipor o sånt..
 
Delar är inga stora problem ,det mesta finns faktiskt som orginaldelar fortfarande. Annars så är det bara att"Googla"eller E-bay så hittar man allt, en sak som kan vara svår att hitta är YPVS-styrboxen så kolla om den fungerar ett, surrande ljud(ypvs axeln vrids fram och tillbaka) när man vrider på tändningen,annars är det väl som alla andra skriver rolig lättkörd bushoj(80-talets "lilla" värsting)/max350 :)
 
Ture_Tapio skrev:
2278205 hur är det med grejjer till dom då? finns det att få tag på? pipor o sånt..

Gissa om jag blev förvånad när jag knallade in till Lingvalls här i Gävle för att fråga om det gick att på nåt sätt skaka fram en passande gas/oljepumpswire till min.
"Vänta ett tag" sa killen bakom disken, och kom tillbaka med en originalwire i sin förpackning. Nu blev det ingen affär, den kostade 700:-, så jag lagade den gamla.
 
max350 skrev:
2281282 Delar är inga stora problem ,det mesta finns faktiskt som orginaldelar fortfarande. Annars så är det bara att"Googla"eller E-bay så hittar man allt, en sak som kan vara svår att hitta är YPVS-styrboxen så kolla om den fungerar ett, surrande ljud(ypvs axeln vrids fram och tillbaka) när man vrider på tändningen,annars är det väl som alla andra skriver rolig lättkörd bushoj(80-talets "lilla" värsting)/max350 :)

Tjena! Jag har råkat hitta en fin RD350, http://www.blocket.se/vi/8349327.htm?ca=23_6_s och undrar följande: nåt speciellt förutom YPVS:en som ger sig på dessa hojar? Vad är skillnaden på de olika årsmodellerna? Går det att pendla motorväg med dessa, och hur pass bra är krutet i dem om man jämför med tex. en 250 cross eller andra 2-takt? Tackar extremt mycket om nån orkar svara :)
 
Nexor skrev:
2282078 Tjena! Jag har råkat hitta en fin RD350, http://www.blocket.se/vi/8349327.htm?ca=23_6_s och undrar följande: nåt speciellt förutom YPVS:en som ger sig på dessa hojar? Vad är skillnaden på de olika årsmodellerna? Går det att pendla motorväg med dessa, och hur pass bra är krutet i dem om man jämför med tex. en 250 cross eller andra 2-takt? Tackar extremt mycket om nån orkar svara :)

YPVS kom 83...vore jag som du skulle jag börja där eller ännu hellre en 85a, de är bättre hojar.

Som sagt tidigare, de är stryktåliga OM de skötts ordentligt. Oljans kvalitet och blandning är enormt viktigt att man håller koll på annars beckar motorn igen. På kort sikt innebär det att hojen går skit, på längre sikt motorrenovering. Tänk på att du tittar på en modell med över 20 år på nacken som drog till sig gasglada och hobbytrimmare...de ex du tittar på har sannolikt levt ett hårt liv. Försök hitta ett originalex (undvik trimmade ex) där du så långt som möjligt kan spåra renoveringar, service etc. All dokumentation är guld värd. Då har du störst chans att hitta ett ex som du kan använda istället för ett rullande repobjekt.

allt går men det är trots allt bara en 350.....en 250 cross har möjligen tvåtakten gemensamt, i allt annat är detta mer hoj.
 
Hej! modeller före 1983 har ej YPVS (rörlig avgasport) motor effekt 47hk mest effekt i dom högre varvregionerna sämre bottendrag. 1983-framåt 59hk (63hk från 86-) och Ypvs hyffsat bottendrag ,vid 6000rpm börjar ypvs öppna då kommer all effekt, Att åka långt på motorväg är inget större problem, visst jämfört med moderna hojar så är det väl inte så speciellt, men med "bara"350cc så är den rätt så vass fortfarande. Finns en del info på www.RD350LC.net
 
CDI boxarna är det som är bristvara i dagens läge!

Den var trasig på min hoj. Lyckades efter mycket om & men hitta en säljare som skulle sälja en kmpl. motor med el. Lyckades få lös Cdi boxen där.

Ypvs boxarna går också emellanåt men inte lika ofta som Cdi.

350:in kallas "skrev-raket" och det namnet stämmer utan tvekan. Ligga motorväg behagligt i typ 150 är inga problem. Toppade min runt 190-200 nånting.
 
Tack för alla bra bra svar! Verkar inte som att jag ska satsa på en pre -83 iaf :) Förbrukning då, är det som alla andra 2takt? Dvs drar den mkt över tvåhundra liter/milen? Om jag lyckas få tag på ett billigt objekt kan den räkna med storrenovering, framgafflar och bromsar ser jag redan nu att de måste bytas. Dessutom skulle det inte skada med en total genomgång av bakparti och lampor. Verkar vara en otroligt kul hoj i övrigt vad jag har hört, hoppas nu det blir av nåt köp!
 
Nexor skrev:
2282832 Tack för alla bra bra svar! Verkar inte som att jag ska satsa på en pre -83 iaf :) Förbrukning då, är det som alla andra 2takt? Dvs drar den mkt över tvåhundra liter/milen? Om jag lyckas få tag på ett billigt objekt kan den räkna med storrenovering, framgafflar och bromsar ser jag redan nu att de måste bytas. Dessutom skulle det inte skada med en total genomgång av bakparti och lampor. Verkar vara en otroligt kul hoj i övrigt vad jag har hört, hoppas nu det blir av nåt köp!

Bränsleförbrukningen är åtminstone för ypvs modellen ganska låg(orginal) ca 0,6l/mil+-1dl normalkörning /max350 :) (normalkörning=hålla hastighetsgränserna)
 
Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Back
Top