Yamaha R7 vs R6 | Head-to-head on track

Känns ju fortfarande som en sportigt hoj i 600/750/1000 cc klasserna från 90-2000 talet ger otroligt mycket mera för dom pengarna,

Ex gsxr 750 en fantastisk hoj som lär köra 8 or rund R7.
 
Jag gillar konceptet och tänkte kolla på den i veckan. Även om den kostar en del som ny så borde den vara billig i drift och däck. Totalen kanske inte blir så mycket dyrare än en gammal hoj.
Om det handlar om att ha kul på bandagar så passar den nog bra (även om jag tror RS660 är bättre). denna borde ha vad en RC390 saknar.
Hur många klarar helt allvarligt av att hantera 200+ hästar.

Att den sedan heter R7 kan man ju diskutera.
 
Jag gillar konceptet och tänkte kolla på den i veckan. Även om den kostar en del som ny så borde den vara billig i drift och däck. Totalen kanske inte blir så mycket dyrare än en gammal hoj.
Om det handlar om att ha kul på bandagar så passar den nog bra (även om jag tror RS660 är bättre). denna borde ha vad en RC390 saknar.
Hur många klarar helt allvarligt av att hantera 200+ hästar.

Att den sedan heter R7 kan man ju diskutera.
Håller med i allt du skriver. Men vissa namn är heliga. Om inte annat borde de lärt sig av Suzukis fegisflört med den nya Katanan.
 
Känns ju fortfarande som en sportigt hoj i 600/750/1000 cc klasserna från 90-2000 talet ger otroligt mycket mera för dom pengarna,

Ex gsxr 750 en fantastisk hoj som lär köra 8 or rund R7.
- Jag har en GSXR -98...o den lär inte köra några 8:or vad jag känt iallafall. Kändes vådligt slö jämfört med den 929RR jag hade samtidigt.
 
Även dom äldre går fint om man låter motorn varva , var mindre rädd med 750:n på bana än r1:an eller gixxer1000:n som man inte vågade ladda med på samma sätt och jag är helt 100 på att det inte gick saktare för min del
En r7 är nog inte fel på det sättet heller
 
R7 har 74 hk & väger 188 kg tror jag det var.
hört 5 lappar i helförsäkring, vilket är 10k mindre än min R1 2016, med 200+ hk & 199kg

r6 har 120 hk, så r7 kunde iaf haft 98 hk.. för samma pris 101.900:- då hade till o med jag varit intresserad av denna som både gathoj & banhoj..

nu är aprilias 660 mycket mer intressant
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ
Läser man i testet så hittar man

Cutting straight to the lap times and just 4/10th of a second was the gap between the two bikes with the R7 quicker at 1m10.04 vs. the 1m10.08 of the R6

Vet inte vad han menar med 4/10th of a second för vad jag kan se är skillnaden fyra hundradelar men oavsett vilket så verkar det inte som man kan köra åttor runt den hur som helst.
 
Här förväntar man sig ett test med den riktiga R7 och så får man en sminkad gris istället. Ge fan i heliga namn!
Från den här recensionen så låter det som att namnet är det enda dåliga med den här hojen. Man får en hyfsat kompetent budget-sportis till mycket rimliga pengar som är kul på mindre banor och antagligen även på kurviga vägar. För en amatör som jag själv skulle jag inte bli förvånad om jag körde fortare på nya R7 än på Duccen (förvisso en SS939) jag hade tidigare, runt tex Knutstorp.
 
Jag tror att det är ganska få även här på forumet som skulle köra fortare på bana med en +200hk-supersporthoj än med R7-an ärligt talat.

Och ännu färre skulle köra fortare med en +200hk-supersporthoj än en bra banförare på en R7.

Slutsatsen är nog bara den att det är andra saker som avgör varvtider än effekt på utgående axel. Fast det visste vi nog allihop, och effekt säljer.

Men jag tror att R7-an också kommer att sälja ärligt talat. Och runt hörnet väntar nog R9 också...
 
Jag tror att det är ganska få även här på forumet som skulle köra fortare på bana med en +200hk-supersporthoj än med R7-an ärligt talat.

Och ännu färre skulle köra fortare med en +200hk-supersporthoj än en bra banförare på en R7.

Slutsatsen är nog bara den att det är andra saker som avgör varvtider än effekt på utgående axel. Fast det visste vi nog allihop, och effekt säljer.

Men jag tror att R7-an också kommer att sälja ärligt talat. Och runt hörnet väntar nog R9 också...
Förutsättningarna är oavsett förmåga bättre på en 200hk supersport.

Fler hästar och lägre vikt är alltid roligare. Jag tror inte R7 kommer sälja jättebra till de som vill köra bana. Till de som vill ha en ”sporthoj” för gata med ok försäkring är den nog mer intressant.
 
Förutsättningarna är oavsett förmåga bättre på en 200hk supersport.

Fler hästar och lägre vikt är alltid roligare. Jag tror inte R7 kommer sälja jättebra till de som vill köra bana. Till de som vill ha en ”sporthoj” för gata med ok försäkring är den nog mer intressant.
Jag tror tvärtom faktiskt. Det är ytterst få som kör riktigt fort med en +200 hk hoj när man faktiskt tar tid. Och när man gör det så är det bara med hjälp av systemen som hojen är kvar på banan...

Finns absolut förutsättningar för om inte entyp så lättare och billigare klass där förarens skills är mer avgörande än om du har fjolårets eller årets elektroniska gadgets (som inte heller är avgörande såklart).

Vill man köra bana (på en budget) och köra för att utvecklas tekniskt så talar mycket för en "svagare" och lättare hoj. På bana såväl som överallt annars.

Kör inte bana själv men skulle definitivt välja en dylik hoj framför en supervärsting om jag skulle göra det.
 
Förutsättningarna är oavsett förmåga bättre på en 200hk supersport.

Fler hästar och lägre vikt är alltid roligare. Jag tror inte R7 kommer sälja jättebra till de som vill köra bana. Till de som vill ha en ”sporthoj” för gata med ok försäkring är den nog mer intressant.
R7 är lite klen så R9 är mer lockande när den kommer .
Fler hästar och lägre vikt är roligt självklart är det så men som Brooklyn skrev så är det tack vare elektroniken annars har många försvunnit i periferin när dom vridit på rullen, har highsideat en tidig gixxer före elektroniken och det gjorde ont :brynad elektroniken är här för att stanna på gott och ont
 
R7 är lite klen så R9 är mer lockande när den kommer .
Fler hästar och lägre vikt är roligt självklart är det så men som Brooklyn skrev så är det tack vare elektroniken annars har många försvunnit i periferin när dom vridit på rullen, har highsideat en tidig gixxer före elektroniken och det gjorde ont :brynad elektroniken är här för att stanna på gott och ont
Håller med om att R9 känns mer intressant. I vart fall för att fylla det gapet som R7 gör anspråk på.

Jag har tyvärr bara haft ABS på mina hojar så jag har inte fått njuta av alla nya hjälpmedel. Ser nästan bara fördelar med elektroniken om den används på rätt sätt. Kör man hela tiden så elektroniken får styra upp dig så gör man något fel. Om man ser ett ingrepp från antispinn som ett misslyckande så tänker man rätt.
 
Någonting som nya R7 gör rätt är åtminstone utseendet. Jag tycker den är mycket snyggare än Aprilian. Gillar verkligen hur smal och nätt den ser ut.
 
R7 är lite klen så R9 är mer lockande när den kommer .
Fler hästar och lägre vikt är roligt självklart är det så men som Brooklyn skrev så är det tack vare elektroniken annars har många försvunnit i periferin när dom vridit på rullen, har highsideat en tidig gixxer före elektroniken och det gjorde ont :brynad elektroniken är här för att stanna på gott och ont
Är det bekräftat nånstans att det är en R9 på gång?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top