Yamaha R6, Skillnader?

exneet

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älmhult
Hoj
z750
Tjena

Är grymt sugen på att köpa mig en R6:a men undrar vad det är för skillnader mellan de olika årsmodellerna?
Olika effekt, vikter, utseende mm?
Någon årsmoddel man bör undvika?
Vad anses vara för långt miltal på en R6? Hur länge håller en sådan motor med rätt service?

MVH Henrik
 
exneet skrev:
Tjena

Är grymt sugen på att köpa mig en R6:a men undrar vad det är för skillnader mellan de olika årsmodellerna?
Olika effekt, vikter, utseende mm?
Någon årsmoddel man bör undvika?
Vad anses vara för långt miltal på en R6? Hur länge håller en sådan motor med rätt service?

MVH Henrik

tyvär verkar ingen svara varken här eller på bike :(
 
sak du köpa en r6 så ska du ha tidigast en -01 för då bytte dom kolvar,
 
Uppgifterna i början kan du lätt leta reda på själv.

Hur långt motorn kan gå är omöjligt att svara på, körs den som den ska och får rätt service så är det antagligen väldigt långt över 10000 mil iaf lätt.

Det hela kommer ju bero på hur mycket pengar du vill betala, de olika årsmodellernma kostar olika och miltalet kommer ju antagligen öka ju äldre du köper men priset sjunker ju med då.

Jag har aldrig hört om några speciella svagheter på modellen alls, det har varit en lyckad modell helt enkelt.
 
exneet skrev:
Tjena

Är grymt sugen på att köpa mig en R6:a men undrar vad det är för skillnader mellan de olika årsmodellerna?
Olika effekt, vikter, utseende mm?
Någon årsmoddel man bör undvika?
Vad anses vara för långt miltal på en R6? Hur länge håller en sådan motor med rätt service?

MVH Henrik

1999 YZF-R6 (modell 2000 i stort sett samma)
The first generation R6 was built with the same development target of today's R-series:

* Highest power
* Lowest weight
* Unrivalled agility

The engineers started with a blank sheet of paper and made no compromise (following the philosophy of the first R1-see story in archive) A very compact aluminium chassis and an ultra compact high performance 4 cyclinder are the ingredients of this radical machine. The engine was the first production four stroke with a performance of more than 200 HP/litre (120 HP/13000rpm). Wheelbase was reduced to 1380 mm and dry weight to 169 kg. The machine super ceded its predecessors in all aspects and set the standards for supersport machines to come.


Dessa ändringar genomfördes till 2001

2001 YZF-R6
Based on the previous model the new version saw a couple of important changes both technical and styling. Most obvious was the new rear tail part with its LED tail lights.
Other changes included:

* Lighter pistons and modified connecting rods for better midrange response.
* The weight was reduced another 1.5 kg
* New specification tyres improved grip and handling
* U-lock space under the seat added
* Handlebar angle was changed for better comfort <--- klämma tummen mot instrumentpanelen vid full gas.. :tummenupp

2003 YZF-R6
bla.. bla..


här är för övrigt lite intressant läsning om hojjen jämfört med konkurenterna..
1999 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/99_600s.html
2000 http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/00_600s.html

99-02 Lite färg skillnader..
rodvitsvart-sida.gif

Motor: 4-cyl, vätskekyld, DOHC, 600 cc, 4 vent
Effekt: 120 Hk/15500 rpm (strypt 98 Hk/13000rpm)
Vridmoment: 60,8 Nm/10500 rpm (68,1 Nm/11500 rpm)
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 169 kg
Chassi: Deltaboxram av typ 2, monoshock, 43 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 295 mm skivor med fyrkolvsok fram, enkel 220 mm skiva med fyrkolvsok bak
Tankvolym: 17 liter​

03+
rod-sida.gif

Motor: 4-cyl, vätskekyld, DOHC, 599 cc, 4 vent
Effekt: 90,5 kW (123 Hk)/13000 rpm (117 Hk/13000rpm med staudruk)
Vridmoment: 68,5 Nm/12000 rpm (66,4 Nm/12000 rpm)
Kraftöverföring: 6-växlad, kedja
Torrvikt: 162 kg
Chassi: Deltaboxram av typ 2, monoshock, 43 mm gaffel
Bromsar: Dubbla 295 mm skivor med fyrkolvsok fram, enkel 220 mm skiva med fyrkolvsok bak
Tankvolym: 17 liter​


f.ö. miltal spelar ingen roll.. köp importerat.. kolla på skicket.. håller hur länge som helst


:död
 
har du pengarna lägg dem på en 03a. Annars tycker jag att 00 räcker för mig den här säsongen ut iaf :D
 
exneet skrev:
Tjena

Är grymt sugen på att köpa mig en R6:a men undrar vad det är för skillnader mellan de olika årsmodellerna?
Olika effekt, vikter, utseende mm?
Någon årsmoddel man bör undvika?
Vad anses vara för långt miltal på en R6? Hur länge håller en sådan motor med rätt service?

MVH Henrik

Eftersom du är född -86 så är mitt tips att köpa den tidiga R6:an .. 99 el. ev. en 00:a då hojen är äldre än 5 år & sjunker i försäkringspremie.

förra året betala jag för halvförsäkring 1173:-/mån detta året 539:-/mån

hojen + ett år, jag + ett år, körkort + ett år

köp något DU har råd att försäkra & INTE din PAPPA eller FARMOR
 
exneet skrev:
Tjena

Är grymt sugen på att köpa mig en R6:a men undrar vad det är för skillnader mellan de olika årsmodellerna?
Olika effekt, vikter, utseende mm?
Någon årsmoddel man bör undvika?
Vad anses vara för långt miltal på en R6? Hur länge håller en sådan motor med rätt service?

MVH Henrik


Jag har en R6 -03:a. Och jag tycker det är en grymt skön hoj. Tycker min är väldigt smidig, lätt att hantera helt enkelt. Och det skjuter på ganska bra när man gasar. Jag måste prova nån äldre R6:a och jämföra om det är någon skillnad. Men köp den hoj du har råd med. Det är ett hett tips, tänk på försäkring och tillbehör.
 
Back
Top