Yamaha R6. Fråga om rensad bakdel! Lagligt eller inte???

Pat2310

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2013
Hoj
1999, Yamaha R6
Tjenare! Frågan lyder som följande: går denna igenom besiktningen med denna bakdelen? Finns det någon där ute som vet och som kan svara på det? Om man måste lägga till extra blinkers osv eller inte. Jag har original delarna men hade ett hopp om att slippa skruva över allt det fula igen bara för att visa den. Hoppas kortet duger.

Tacksam för seriösa svar!

Med vänlig hälsning, Patrick

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    231 KB · Visningar: 298
Last edited:
Hej! det finns inget kort bifogat vad jag kan se.

Du saknar en röd reflex, sen måste det vara 18 cm mellan blinkersarna.

För att det ska vara lagligt måste du:
  • Ha 18 cm mellan blinkersarna
  • Ha skyltbelysning med vitt ljus
  • Ha röd reflex (som inte får sitta på skylten)
(Och en hel del till som du ser ut att ha...)

Det kan gå att få igenom hojen i nuvarande utförande med, det beror på besiktningsmannen, hur länge sedan det var han fick till det och om kaffet var gott imorse. Men då ska du nog fixa den röda reflexen, för den verkar de vara rätt petiga med.

Det kan gå att få igenom hojen i nuvarande utförande med, det beror på besiktningsmannen, hur länge sedan det var han fick till det och om kaffet var gott imorse. Men då ska du nog fixa den röda reflexen, för den verkar de vara rätt petiga med.

Angående att reflexen inte får sitta på skylten, är det nått nytt? Besiktigade min i somras med reflexen på skylten.

Angående att reflexen inte får sitta på skylten, är det nått nytt? Besiktigade min i somras med reflexen på skylten.

Nej, det är inte nytt, men de släpper igenom det ibland, beroende på vem som tittar på hojen och hur grinig han är för dagen.

Jag läste här (på SH) i nån tråd att bilprovningen godkänner reflex på skylten men inte polisen.

Jag läste här (på SH) i nån tråd att bilprovningen godkänner reflex på skylten men inte polisen.

Jag har läst tvärtom, här på SH. ;)
Misstänker att det hänger mer på personen som tittar på det, och hur grinig denne är för dagen än på om det är polis eller besiktningstomte... Jag fått igenom rent skrämmande skithögar till bilar på besiktningen, men samma stämmer också på flygande besiktningar med polisen. Polisen har vid en sån tipsat mig om att laga ett avrostat avgasrör med en kakburk av plåt, och besiktningen var mäkta imponerade av de riktigt bra avgasvärdena (inga partiklar alls, pga att avgasröret rostat av) på en annan bil. :3freak

Jag har läst tvärtom, här på SH. ;)
Misstänker att det hänger mer på personen som tittar på det, och hur grinig denne är för dagen än på om det är polis eller besiktningstomte... Jag fått igenom rent skrämmande skithögar till bilar på besiktningen, men samma stämmer också på flygande besiktningar med polisen. Polisen har vid en sån tipsat mig om att laga ett avrostat avgasrör med en kakburk av plåt, och besiktningen var mäkta imponerade av de riktigt bra avgasvärdena (inga partiklar alls, pga att avgasröret rostat av ) på en annan bil. :3freak
Haha, bra där! :tummenupp

polisen godkänner reflex på skylten. dom på pekade nämligen att jag inte hade någon när jag vart stoppad :P

Så vitt jag vet så ska dom inte godkänna ifall du har reflex på skylten eller något annat som stör läsbarheten,att dom släpper igenom det då och då är en annan femma..

Kolla originalbakdelen å den saknade vit skyltbelysning :-/
Sen det här med avstånd mellan blinkersen. Har 17 från ände till ände. Å 19 i cc. Hur noga är dom liksom? Sen kam man väl sätta dit en "lapp" bakom skylten å sätta dit en reflex om det är så noga? Surt om man måste skruva isär allt menar jag.

Är inte skyltbelysningen inbyggd i original baklampan?
typ underkant på dom två röda runda som sticker ut genom plasten

Brukar vara några hål där så att det lyser ner på nummerplåten

\S

Last edited:
Är inte skyltbelysningen inbyggd i original baklampan?
typ underkant på dom två röda runda som sticker ut genom plasten

Brukar vara några hål där så att det lyser ner på nummerplåten

\S

Du har helt rätt! Ursäkta mig, gick in med ficklampan å visst är det precis som du säger :-)

Kanske blir att jag kastar på originalet inför besiktningen istället för att modifiera den redan snygga häcken som är på nu. Är inte bes förens juli endå :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT