Yamaha R6 2002 startar ej!

Weberg

Super retard
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ktm 660 SMC
Hej!

Har en yamaha R6 2002 Banhoj

Plockat av toppen och byttat toppapackning! Efter det så monterades allt i ihop enligt verkstads handbok! Så som toppen, kamkjedja , kammar m.m

Monterat allt som det ska men den startar ej!
Bara poffar i luft burk och baktänder! Känns som det går väldigt lätt på starten!

Har revit ner och kollar kjedja, kammar och veven 3 gånger nu och ser absolut inget fel när den e nollad! har vridet ett X antal varv och den hamnar på 0 !!!Har Jag glömt något?

Kommer fram bensin, är gnista, tänder inte ens på start gas! Har kollat kablar m.m

Tips??

På den bilden som jag lägger upp, så är det 2 skuggningar som är nockarna på kammarna, det betyder ju att dom måste stå så vid övre död länge på cylinder 1?
//Weberg

Bifogat

• Yamaha r6.jpg
    Yamaha r6.jpg
    130.3 KB · Visningar: 176
Last edited:
Har du kollat kompet.
Hade det broblemet när jag hade haft nere min ,att smuts hade runnit ner i kolvringarna och satt fast kolvringarna.
Det var bara ta ner och göra rent och byta kolv ringar.
Jag hade haft motorn upp och ner.

Har du kollat kompet.
Hade det broblemet när jag hade haft nere min ,att smuts hade runnit ner i kolvringarna och satt fast kolvringarna.
Det var bara ta ner och göra rent och byta kolv ringar.
Jag hade haft motorn upp och ner.

Hmm ja kan vara något i det! nej har ej kollat kompet börja jobba nästa vecka så dåå kan jag ta hem en kompmätare! och jag har inte vänt den upp och ner!

hmm:va

börja med att felsöka tändsystemet. Finns gott om kontaktstycken man behöver lossa när man plockar ner som kan hamna fel vid hopmontering.

Är det lätt att kröka ventilerna? Som sagt måste ju ta i kolven, Har liksom aldrig varit något motstånd? Och finnes inget komp på cylindrarna!

Har liksom följt verkstads manual på allt, har två r6or som jag har fixat motorn på, och dom är satt precis likadant, men ena funkar men inte den andra!

Hjälp?

Är det chimsade ventiler? Har du kollat avståndet. Rätt kam på rätt ställe?

ja dom är chimsade, ska kolla avståndet i morgon, tappat bort blad måttet, ska köpa ett i morgon, Yes kammarna sitter rätt, dom är graverade med In, ex

MvH

Vet inte om någon redan har tipsat dig om det men min r1 gick inte o starta när jag hade i växel. Testa o lägg i neutralen och starta sen. Borde ju vara samma på r6.
Mvh Oskar

Vet inte om någon redan har tipsat dig om det men min r1 gick inte o starta när jag hade i växel. Testa o lägg i neutralen och starta sen. Borde ju vara samma på r6.
Mvh Oskar

Det är rätt självklart att du inte kan starta hojen utan att lägga den i neutral om du inte drar in kopplingen.

Men i ditt fall tror jag att ditt stöd var nere och därför gick det inte att starta hojen.
Alla R1:or går att starta i alla växlar bara man har kopplingen indragen samt stödet uppe!

Det är rätt självklart att du inte kan starta hojen utan att lägga den i neutral om du inte drar in kopplingen.

Men i ditt fall tror jag att ditt stöd var nere och därför gick det inte att starta hojen.
Alla R1:or går att starta i alla växlar bara man har kopplingen indragen samt stödet uppe!

Inte min och det är jag helt säker på! Den är helt stendöd när jag har växeln i. Även om jag håller inne kopplingen och har stödet uppfällt

Låter lite som kamtajming eftersom den poffar då kommer både soppa fram och det tänder, hjälpligt. Markeringarna är lite luriga ibland, ibland ser det mer ut som strecket ska gå parallellt med toppen och går då något ovanför själva kanten. Kan du inte fota markeringen?

Låter lite som kamtajming eftersom den poffar då kommer både soppa fram och det tänder, hjälpligt. Markeringarna är lite luriga ibland, ibland ser det mer ut som strecket ska gå parallellt med toppen och går då något ovanför själva kanten. Kan du inte fota markeringen?

Kan lägga upp ett par bilder i kväll! Men kammarna måste stå fel! Men inte enligt boken.:död

1ans cylinder i TDC läge om man blåser med tryck luft kommer det ur Förgasaren!

2ans. Avgas

3ans. avgas

4ans. avgas

Kan lägga upp ett par bilder i kväll! Men kammarna måste stå fel! Men inte enligt boken.:död

1ans cylinder i TDC läge om man blåser med tryck luft kommer det ur Förgasaren!

2ans. Avgas

3ans. avgas

4ans. avgas

Fattar inte riktigt vad du menar ;) Men principen är 1:an i ÖD och 1:ans nockar som ett Y. Som sagt, det kan vara lite svårt att se markeringen. En gång hade jag en kollega som satte en R1 kam ett steg fel, den startade och det lät lite lite skumt om den, men den gick, sjabonk sen fick toppen bytas.

Kolla även så att du fått dit förgasarbryggan rätt.

Vad har du gjort med toppen? Har du haft bort något? Ventiler? Eller tog du bara bort den som en "klump"?

Rätt kam på rätt ställe?

Lyckas man få dit en avgaskamm på insugssidan på en R6 så borde man få medalj av kungen :D :D

Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...