Yamaha R6 2002 Kylarvätska

spyx

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Hoj
ktm 690 08
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en R6 från 02, Har tittat lite i instruktionsboken samt försökt googla mig fram men hittar inget svar riktigt. Ska det vara någon vätska i expansionskärlet eller ska detta vara tomt? Finns en mätare där det står empty / full.

Skall vara mellan min och max i expansionskärlet du nämner. Nivån kontrolleras när den är kall. På kylaren har du ett lock på ovansidan. Där skall det vara helt fyllt. När du fyller på kylvätska skall det vara samma typ som befintlig kylvätska. Ta den det står i manualen att det skall vara i din mc.

Skall vara mellan min och max i expansionskärlet du nämner. Nivån kontrolleras när den är kall. På kylaren har du ett lock på ovansidan. Där skall det vara helt fyllt. När du fyller på kylvätska skall det vara samma typ som befintlig kylvätska. Ta den det står i manualen att det skall vara i din mc.
Fast, om man inte vet vad som är i från början, han som böt senast kan ju ha hällt i vad som helst, så skulle åtminstone jag tömma systemet och spola rent innan jag häller i något nytt. I synnerhet om det är någon som inte har förstått att det ska vara kylarvätska i expansionskärlet också.

Expansionskärlet ska med kall motor vara ungefär halvfullt.
Och slangen från motorn ska sluta ca 1 cm från botten i expansionskärlet om slangen kommer in uppifrån.
För då kan motorn suga vätska från expansionskärlet när motorn svalnar.
Men dra inte med skit från botten på expansionskärlet.
Jag hade i ditt ställe fyllt expansionskärlet till hälften med batterivatten (för att undvika kalkavlagringar från kranvatten.)
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tillsatser/Batterivatten-2000017087/
Sedan när du känner för det kan du lossa någon kylarslang långt ner , tappa ur befintlig kylarvätska ur motor och kylare och expansionskärl och fylla på ny.
Tex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ation/Kylare/Glykol-fardigblandad-2000038523/
Varför inte fylla på färdigblandat direkt i expansionskärlet ?
För vi vet inte vilken glykol som är i motorn och det påstås man inte ska blanda olika sorter glykol.

Last edited:
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...