Yamaha R1 motor 99 startar inte

Mr.horsepower88

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2014
Hoj
yamaha r1
hallå

har en r1 motor 99 som jag satt i ett hemmabygge, den vill inte starta. troligvis ingen gnista

det som är inkopplat är cdibox, exup ventilen, trottle givare, hallgivare, tändspolar, generator, regulatorn, bränsle pump.

är det något mer som måste vara inkopplat? tänkte ifall sidostödsgivaren ska vara inkopplad

Sidostödgivaren behöver inte nödvändigtvis vara inkopplad för att motorn ska starta. Den måste dock vara jordad för att man ska kunna lägga i en växel, annars dör motorn.
Exup:en behöver inte heller vara inkopplad för att motorn ska starta, man får bara en felkod.
Du kan dock ha samma problem som jag hade med ett par små kontakter i elsystemet som måste byglas.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267944-Konstiga-kontakter-elsystem-R1&highlight=

När jag slå på strömmen, så går pumpen och motorn går runt på starten men den tänder inte till.
Vilken är tipsensorn ?

Har du kvar brytaren som sitter på höger handtag ovanför startknappen? Trist om du har glömt bort en sån enkel grej?

När jag slå på strömmen, så går pumpen och motorn går runt på starten men den tänder inte till.
Vilken är tipsensorn ?

Fast den brytaren stänger av strömmen till startmotorn, så då skulle inte motorn gå runt överhuvudtaget.

Jag tror inte det finns någon tippsensor på denna motor (ECU) och snurrar den när du trycker på start knappen så är det säkert inget fel på övriga säkerhets brytare som stöd, koppling och växel läge, men jag skulle kolla patrics länk och börja på sidan 8-12 med felsökningen, jag har tex. haft problem med ett dåligt batteri som gjorde att hojen inte startade även om den snurrade på som vanligt när jag tryckte på starten.

Är säkerhetsbrytarna ( koppling, neutralläge, sidoströdet)
Bara till för att man inte ska kunna dra runt startmotorn eller bryter det strömmen till tändspolarna också

För jag har kopplat startmotorn till en relä och sen en startknapp. Motorn gå runt men ingen gnista
Jag har ström till spolarna, sen ska väll cdin jorda dom vid rätt tändläge

Dom sladdar från cdi boxen som inte är kopplade är (tachometer, bränsle relä, hastighetsgivare,cyclelock
Grön/gul sladd vet ej vad den är till men tror de ska till kombinationsmätare

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...