Yamaha R1 -98. Mekhjälp/råd om Styrkrona lager

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Hej!

Jag hade tänkt byta lager i styrkronan på min Yamaha R1 -98. Tänkte höra med er ifall det är mycket pill med de eller om de kanske är lika bra att lämna in den och få det gjort, nån som har en aning om vad det skulle kosta?

Och vad kostar lager till styrkronan?

Väldigt tacksam för svar.

// AG

mitt råd är att du köper koniska rulllager för styrkronan i stället för vanliga kullager

kostnad... ca 400:- för både övre & undre
http://www.duells.se/

byter det lätt själv, in i wiki, så hittar du verkstadsmanual, där du kan se åtdragningsmoment

http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?id=10

lycka till :tummenupp

Okej för jag är rätt ny vad det gäller att meka med hojar.. Köpte hojen igår..

Men man måste plocka loss hela gaffelbenet va?

Men man måste plocka loss hela gaffelbenet va?[/QUOTE]

ska du byta båda måste du ta loss gaffelbenen!

Men man måste plocka loss hela gaffelbenet va?

ska du byta båda måste du ta loss gaffelbenen![/QUOTE]

Okej, jätte tacksam för att ni svarar på dessa frågor..

Nån som vet hur mycket man behöver plocka bort för att kunna få loss dem? Alla kåpor o.s.v.?

Mvh

ska du byta båda måste du ta loss gaffelbenen!

Okej, jätte tacksam för att ni svarar på dessa frågor..

Nån som vet hur mycket man behöver plocka bort för att kunna få loss dem? Alla kåpor o.s.v.?

Mvh

Vill du göra det utan att riskera repor eller att du knäcker något så får du snällt kåpa av och i princip rensa hela fronten. Men med lite pill och tålamod så går det med minimal avskalning. Sen beror det ju lit epå hur hojen står vid meckandet, den kan ju inte stå på sidostödet när du plockar gaffeln.

Jag är rookie på att meka men bytte utan problem styrlagren på min hoj nyligen. Ta tid på dig att kåpa av osv. Du ska ju ändå inte köra förrän i vår (eller?), så det är onödigt att stressa igenom. Häng upp eller palla upp hojen först så framhjulet hänger i luften, sen är det bara börja demontera. Tror det tog 2-3 timmar för mig som då är nybörjare som sagt.

Men börja med att spänna lagret, det är billigast och går absolut fortast.

Jag är rookie på att meka men bytte utan problem styrlagren på min hoj nyligen. Ta tid på dig att kåpa av osv. Du ska ju ändå inte köra förrän i vår (eller?), så det är onödigt att stressa igenom. Häng upp eller palla upp hojen först så framhjulet hänger i luften, sen är det bara börja demontera. Tror det tog 2-3 timmar för mig som då är nybörjare som sagt.

Men börja med att spänna lagret, det är billigast och går absolut fortast.

okej för har fått reda på att verkstaden tar 1350kr inkl koniska lager.

Lagerna kostar ca 450kr.

okej för har fått reda på att verkstaden tar 1350kr inkl koniska lager.

Lagerna kostar ca 450kr.

Ärligt talat! Har du det på papper, det var snorbilligt! Lämna in direkt om det priset gäller. harför mig att bara lager brukar kosta 1200. Fick du pris på 1 lager för 450 så är det alltså 900 för båda lagrena, det är ju ett uppe och ett nere. Tar dom då bara 500 för jobbet så är det inget snack, lämna in. Skulle fasiken lämna in även fast jag fick komplett lagersats för 450 och jobbet för tusingen. Men det är jag det!

Ärligt talat! Har du det på papper, det var snorbilligt! Lämna in direkt om det priset gäller. harför mig att bara lager brukar kosta 1200. Fick du pris på 1 lager för 450 så är det alltså 900 för båda lagrena, det är ju ett uppe och ett nere. Tar dom då bara 500 för jobbet så är det inget snack, lämna in. Skulle fasiken lämna in även fast jag fick komplett lagersats för 450 och jobbet för tusingen. Men det är jag det!

Ja lager ingår för det priset.. Förhoppningsvis både uppe och nere.

Jaså? dra åt själva styrkronan då eller?

Mvh

Nej justermuttrarna till styrlagret, sitter under gaffelkronan, du måste ha framhjulet fritt hängande i luften, bort med gaffelkrona, bort med låsmutter, dra ut nedersta mutter med ca 10-12Nm, skruva på låtmutten så gummipackningen touchas och sen till nästa läge så du får på låsningen. På med gaffelkrona, klart!

Tar max tio minuter om du har pallat upp den.

Klassiker på gamla R1or.

/Fredde

Nej justermuttrarna till styrlagret, sitter under gaffelkronan, du måste ha framhjulet fritt hängande i luften, bort med gaffelkrona, bort med låsmutter, dra ut nedersta mutter med ca 10-12Nm, skruva på låtmutten så gummipackningen touchas och sen till nästa läge så du får på låsningen. På med gaffelkrona, klart!

Tar max tio minuter om du har pallat upp den.

Klassiker på gamla R1or.

/Fredde

Men när man drar åt gaffelkronan vad är det för särskillt verktyg man behöver?

Mvh

Mvh

Hur vet du att lagrena är kassa om du inte har plockat loss övre och undre krona? Gör det först innan du springer och köper nya. Bara för att det glappar betyder det inte att de är slut. Och om du ska dra åt dom så spänn de inte för hårt för då får du snart byta ändå.

hade nere min r1:a förra vintern och det där med styrlager är jävligt noggrant
specielt åtdragningsmoment drar man det för löst blir hojen livsfarlig (vobbling)
för hårt så beter den sig lustigt i kurvor och lagerna tar stryk. finns ett specialverktyg för att dra åt muttern som man sätter på momentnyckeln. jag fick tipps av en på forumet att man kunde andvända en fiskvåg och en hävarm t. Ex: Du har en 20 cm lång haknyckel (0,20 m) du drar med 5 Kg (~50N)
Vilket moment utövar denna haknyckel på lagermuttern?
JO: 0,2 X 50 = 10Nm

Hur vet du att lagrena är kassa om du inte har plockat loss övre och undre krona? Gör det först innan du springer och köper nya. Bara för att det glappar betyder det inte att de är slut. Och om du ska dra åt dom så spänn de inte för hårt för då får du snart byta ändå.

Vet inte om dom är det, den förra ägaren sa så.. Men idag plockade jag loss själva kronan och drog åt de muttrar som sitter där, kunde enligt någon kille vara så att man behövde dra åt dom på äldre rettor.

Hur ska jag veta om lagrerna är kassa?Är ända sättet att plocka isär?

Vet inte om dom är det, den förra ägaren sa så.. Men idag plockade jag loss själva kronan och drog åt de muttrar som sitter där, kunde enligt någon kille vara så att man behövde dra åt dom på äldre rettor.

Hur ska jag veta om lagrerna är kassa?Är ända sättet att plocka isär?

Ja, det enda sättet för att med säkerhet veta att de är kassa är att plocka av. Om de bara glappar så räcker det självklart med att dra åt de. Men att bara dra åt de kräver lite känsla. Dras de för hårt sabbar man lager och lagerbanor illa snabbt.

Mvh

En hylsa och en momentnyckel.

För att justera styrlagret behövs, om man ska vara seriös, ett spacielverktyg från yamaha och en momentnyckel.

Ska man fulmecka drar man på känslan med en haknyckel.

Men det du mest behöver är en verkstadshandbok. :)

Styrlager blir inte glappa när de är kass, de få sk mellanlägge/mittläge dvs det känns ojämnt att vrida styret från höger till vänster.

/Fredde

p.s Glöm det där med fiskvågen d.s

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey