Yamaha Mt-07 framgaffel Sned

JesperO

Ny medlem
Gick med
17 May 2018
Hoj
Yamaha Mt-07
Hej!
Håller på att byta ut packboxarna i framgaffel på hojen, märker efter jag har satt upp ena benet i skruvstädet och roterar på gaffelstången att det slänger åt ena hållet. Hur allvarligt bör man se på det och går det isåfall att rikta dessa?
Mvh Jesper

Tveksam att det går att rikta. Är det skevt sliter det ut glislagringarna i gaffeln o.den blir glapp då pajar pboxarna ganska omgående.

Köp nytt rör eller ett beg ben på en skrot.

En mekanisk verkstad kan kanske rikta det, men jag skulle säga att det är bättre att köpa nya delar, eller ett begagnat gaffelben.
Krökta gaffelben för att gaffeln inte fungerar ordentligt, att delarna i den slits fortare och att radialtätningarna inte håller tätt eller slits ut fort.

Plocka loss innerbenet tills det är helt fritt. Montera upp i en svarv och nät ungefär hur krokigt det är. Är det krokigt sånslåbg det. Nya innerbenet från tarozzi är inte så farligt dyrt...

Men framförallt hur har benet blivit krokigt. Vurpat hårt? Finns där andra skador?

Plocka loss innerbenet tills det är helt fritt. Montera upp i en svarv och nät ungefär hur krokigt det är. Är det krokigt sånslåbg det. Nya innerbenet från tarozzi är inte så farligt dyrt...

Men framförallt hur har benet blivit krokigt. Vurpat hårt? Finns där andra skador?

Nu improviserar jag fritt här men. Skulle det funka att sätta upp benet mellan ett "hjulbalanseringskit" o använda mätklocka. Utifall man inte har tillgång till svarv. Samt att allt finns snabbt tillgängligt på btema?

Nu improviserar jag fritt här men. Skulle det funka att sätta upp benet mellan ett "hjulbalanseringskit" o använda mätklocka. Utifall man inte har tillgång till svarv. Samt att allt finns snabbt tillgängligt på btema?

Absolut, så gör jag, kan lägga en kloss under benet på mitten att syfta mot om du saknar klocka, ser det rakt ut då räcker det.

Ligger en hög gamla ben här hemma....

Tack för tipsen alla.. vet inte varför det har blivit så här. Importerade hojen från Polen så antagligen har det hänt något där, för jag har inte kört omkull. Några andra skador är det inte..
kört ca 800mil med den utan konstigheter och nu började ena benet läcka.
Ska kika på Tarozzi alt beg gaffelben????????

Back