Yamaha Fzr 600 Går dåligt efter renovering

oskare

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2009
Hoj
-93 Yamaha Fzr 600
Har precis satt ihop min Yamaha Fzr 600 efter att cylindrarna blivit kontrollerade och honats, kolvar och ringar byts, ventiler byta och inslipade nya stift, olja, filter, och alla packnigar nya och allt grundligt rengjort kamaxlar och svänghjul står rätt. Motorn starta upp lätt går bättre än innan på både tomgång och även stilastående med fullgas. Men åker man iväg så går den bara bra när man gasar jätte lungt ungefär som en grymt trimmad moped. Ger man på med gas öppnar alla fyra trotlarna och spjällen men det händer inget det händer lite efter några sekunder men inte mycket och jag får inte känslan av att den kvävs av bensin heller. jag förstår inte varför den går så illa vid pådrag jag har testat att ge den mindre soppa genom att ändra nålarna men blev ingen skilnad stiften var vita efteråt det tyder ju på att den går snålt men den är bestyckat rikligt och efter allt det jag fixat på den borde den väll vilja ha mindre bensin? sen nåt som är ännu mer skumt är varför visar min kompmätare ca 3bar på alla cylindrarna? ingen skilnad med olja i cylindrarna hade 4bar innan fick då 8bar med olja men nu 3bar fattar inte varför??

Börjar om lite här. Jag hade 4bar i komp innan motorn togs isär hälde lite olja i inan jag plocka isär motorn, kompen öka då till (8bar med olja). Jag slipa in ventilerna själv, lämna cylindrarna på mätning och fick dom honade av en erfaren gubbe (Cartson). Plocka ihop allt då hamna kompen på 3bar hälde då olja i cylindrarna blev ingen skilnad. Tog då isär allt lämna iväg (min andra topp) till en firma. Fick ett pris på 1000kr för slipning av ventiler, snubben han ringer efter 1dag säger då på min svarare att han fixat 2ventiler det verkar okej ska jag fortsätta? ringer upp honom han säger då att han fräst ner ventillerna 5 hundradelar och att det kommer kosta 1400kr plus att han promt vill tvätta rent allt för en hundring. Okej säger jag vad ska man annars säga kan ju inte ta tillbaks den när han fixat 2st jag säger till han att om det blir mer än 1500kr då får du ringa. Jag hör inte av honom så jag ringer, den var vist klar då får han fram att han glömde momsen så då blev det 1920kr vad skulle jag säga? fick betala och se glad ut sätter dit allt igen fick då en komp på fyra bar på 2st och 6bar på 2st cylindrar (med förgasarbryggan borttagen). Jag river allt igen lika roligt som vanligt då ser jag att han slipat ner hela anligningsytan på ventilerna sättena är prickiga inte rena på nåt ställe börjar känna då att han har nog inte slipat in ventilerna?. Jag har nu slipat in min första topp själv igen prövat med t-röd slipat dom jag tyckte läckte lite. Nu har toppen stått i 2timmar det har försvunnit lite t-röd, så läcker mycket kan det inte göra. Men varför får jag inte bra komp på motorn ja ventilspe,l fjädrar allt är kollat jag ligger på en kostnad på ca 8000kr i packningar och iväg lämnat arbete. Kunde köpt mig en annan hoj snart någon som har lite förslag på fel??

Hoppas jag kan få lite hjälp av någon här på forumet med att hitta problemet

Last edited:
Så där hade jag på en gammal hoj, starta fint gick på depåstödet men var jäkligt klen när man körde den.

Jag är absolut ingen expert kom i håg det men efter mycket jävelskap oändligt många timmar i garaget och kanonbra hjälp från några gubbar särskilt en Anderson så har man lärt sig rätt mycket i alla fall. Kan ju försöka ge min teori i alla fall. Har jag fel så blir jag rättad av gubbarna som är experter och då kan ju jag också lära mig nått nytt.

Om du hade 3 bar i komp nu fyra med olja och 8 bar innan renovering så är han ju inte helt tät men efter som det är helt jämt så tyder det ju på att nått inte monterat rätt.
Effekten av dåligt komp blir ju det du beskrev orklös.

Dåligt komp = inte tät i tändningsläget.
Uteslutningsmetoden, kan ju bara läcka genom ventilerna eller förbi kolvringarna och ner i vevhuset.
Men tar för givet att du monterat rätt kolvringar och kolvar korrekt, och eftersom du dessutom testat med olja vid komptestet (komtesta med full gas har jag fått lärt mig) och fick samma resultat så borde ju inte de va tjuven och då finns det bara ventilerna kvar som det kan läcka komp i från.
Antar att renoveringen av ventilerna vart korrekt utförd, då kan det ju enligt amatörmig bara vara så att kammen står fel och att han inte stänger i rätt ögonblick.
Går ju att kugga nån kugge fel utan att det tar i men då går den som skit när man kör den.
Är du helt säker på att du satt kammarna rätt?

Så tänker jag men hoppas du får hjälp av nån mekgud här på forumet.

Japp tror åxå på kammarna eller ventiler. Hur mycke fräste du säten? Stänger dom riktigt?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti