Yamaha FZ6 eller Honda CBF600A?

hakis

Nu med ny formula
Gick med
19 Oct 2004
Hoj
Kawsaki 450 KXF -07 och en 125cc Midzizeknarr. Skiter i väghoj just nu
Är lite kluven vilken hoj man ska välja av Yamaha FZ6 eller Honda CBF600F Hornet?
Behöver lite synpunkter så jag kan bestämma mig.
Tycker nog mest om hornet den är mer "Clean" men yahman väger mindre. Hondan är snyggare och har ju fetare dämpare USD och allt. Priset är ju det samma nästan så....
Någon som kört någon av dem eller vet något, skriv gärna...

Gör slut på mitt grubblande
:confused: :gnissla :confused:

pro_56_1100355096.FZ6
pro_136_1102585301.jpg

Last edited:
Hondan på bilden du satt in är inte en CBF600A, utan en CB600F hornet... :confused: Det är en viss effekt skilnad mellan dessa två..

Fire skrev:
Hondan på bilden du satt in är inte en CBF600A, utan en CB600F hornet... :confused: Det är en viss effekt skilnad mellan dessa två..

Sorry, för sent på kvällen för rättstavning, :) Din hornet var nice, har du moddat den något?

hakis skrev:
Sorry, för sent på kvällen för rättstavning, :) Din hornet var nice, har du moddat den något?

Tack! har inte moddat den ännu, men nån förändringar blir det nog till våren..
Vilken av honda mod. är du intresserad av?? jämför man hornet & fz6 så är effekten densamma 97-98 hkr.. Jag har inte provat yamaha'n, men hornet är skön o lättkörd, bra känsla i frambromsen. Det ända negativa är väl att den måste varvas för att det ska hända något, men så är det ju med alla 600cc..

Ut o provkör dem båda..

Fire skrev:
Tack! har inte moddat den ännu, men nån förändringar blir det nog till våren..
Vilken av honda mod. är du intresserad av??

Jag gillar feta dämpare, stora skivor kanske...miniblinkers andra speglar/en spegel, kanske en hugger... Crossstyre? ;) lite sånnt.

Blir nog hornet faktiskt... var och kollade idag jäkligt fin.

jag har en fz6 N -04 och är mycket nöjd med den!
Lite klen i mellan registret men så är ju de flesta 600:or. Bromsarna är kanonsköna...verkligen en hoj jag kan rekomendera.
Har grejat en hel del med min i vinter, polerat fälgbanorna, klarlackat hela allt, tribals på tanken, nytt styre, kellerman blinkers, devil system, ombyggd bakdel etc...den börjar se riktigt bra ut :)

en annan fördel med yamahan är försäkringen. Det finns nått ett antal mellan länsförsäkringar och yamaha sverige gällande den hojen, "powerincurance". Jag betalar 5700kr för halvförsäkring i linköping city, 24år gammal.

Honda har väl numera nån form av märkesförsäkring oxå?
Värt att kolla upp.
Jag skulle nog räknat med Z750 också, lite mera effekt och lite argare kanske.

Tycker själv att Hondan ser lite "gamal" ut gämfört med det lite
futuristiska och snyggare Yamman!

Tycker klart att Hondan är snyggare. Yamahan ser ut som ett färdmedel för nasa på månen. Hondans försäkring (Ifs Hondaförsäkring) är inte heller så dålig. På min 03, under 25år, Zon 3, hel/helår 7800kr :yoparty.

Lycka till

En svart hornet som man får fixa till är ju ruskigt snygg. Har haft en 600 -00 som var skön men det ska nog vara en 900 om man vill ha kul.

Yamman är helt klart snyggare irl än på bild. Det finns en här i stan som jag brukar se då och då... fantastiskt fin maskin :)
Lite mer udda än Hondan också...

hakis skrev:
Är lite kluven vilken hoj man ska välja av Yamaha FZ6 eller Honda CBF600F Hornet?
Behöver lite synpunkter så jag kan bestämma mig.
Tycker nog mest om hornet den är mer "Clean" men yahman väger mindre. Hondan är snyggare och har ju fetare dämpare USD och allt. Priset är ju det samma nästan så....
Någon som kört någon av dem eller vet något, skriv gärna...

Gör slut på mitt grubblande
:confused: :gnissla :confused:

HONDA 5års garanti och bättre kvalla(men lite tristare än Yamman i utseende)

Last edited by a moderator:
Utsende mässigt så är ju yamhan så otroligt mycket snyggare... tycker du dem värkar likvärdiga ta yamahan för den ser brutalare helt enkelt.

Yamahan är snygg där fram. Snygg ram, tank och strålkastare.
Sadeln är katastrof, ser ut som tourer från 89.
Det känns som om dem hade två team till design
Ena teamet tog baken den andra framdelen. Sen sydde dem ihop allt :confused:
nje designen är inte riktigt lyckad endå. Baken passar inte in. det är nåt fel :gnissla
Rumpburkar är fult tycker jag. avgassytemet ska ligga högt på sidan, det är fetare.
Mätaren är helt jävla digital. Jävligt irriterande samt plastigt.
motorn är ju rätt så ny på fz6.

Hondan ser mer kontrollerad ut, snygga och smidiga former, lite klassiskt stuk över hela cykeln. Jag gillar den lilla-mini kåpan på 2005 modellen
Motorn är väldigt gammal?! Varför har dem en motor från 80 talet i en 2005 hoj? Jag menar, motorn är över 15 år gammal! Varför tar dem inte motorn från dem nyare cbr600 istället är en fråga... Jag tror att Honda snålar med budgeten där. Säljer cykeln för 80 papp för att ha mer marginal med dem gamla delarna.
Modeller år 2006 från hondan kommer att se likadana ut. Men intressanta är att dem kommer att göra förändringar 2007 (kanske byter dem motorn i dem?)

Nä! Ta bort den fula orginalpipan och speglarna på hornet så har du en snygg cykel.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti