Yamaha FZ 750 -87:a startar inte.

Bearman77

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2013
Hoj
-87 Yamaha FZ 750
Hej!

Jag har en fin gammal Yamaha FZ 750 som nu efter vintern inte vill starta.

Tyvärr fick den för första gången stå ute hela vintern och nu när jag trycker på startknappen händer ingenting.

Batteriet är nytt och full laddat.
Jag kopplade spänning direkt på start reläet och då drar start motorn runt som den ska men den tänder inte.
Har inget el schema att följa men där sitter någon form at tändnings box som jag undrar om den kan ha gått sönder och i så fall om någon vet var jag kan få tag i en ny??
Har även provmätt själva start knappen och den fungerar som den ska.

Alla förslag tages tacksamt emot.!

Att CDI-boxen skulle fått för sig att lägga av helt plötsligt under vintern låter mindre sannolikt. Det finns åtskilliga olika fel som är mer sannolika när hojen inte startar efter vinterdvalan. (CDI-boxar finns det för övrigt drivor av på ebay. Anledningen till att de finns så många där är för att de går sönder så sällan...)

Först och främst. Hur står det till med dödarknappen?

Om strömmen till startmotorn fungerar, och hela motorn verkligen dras runt, så skulle jag börja med att leta felet någonstans i bensintillförseln. Om du enbart hör hur startmotorn surrar men inte drar runt motorn så är det startmotorkopplingen som strejkar innuti motorblocket. Det är inte ett megaovanligt fel på dessa hojar, och får ägarna att gråta blod, men det låter osannolikt i ditt fall.

Hör du ett tickande ljud från bensinpumpen i nån sekund när du vrider på tändningen? Det är inte ovanligt att soppapumpen kärvar fast om hojen får stå länge. Det avhjälpes ibland bara genom att man knackar lite lätt på pumpen. Räcker inte det så är det bara att skruva upp den och se till så att delarna rör sig som de ska och att det inte är nå ärg på kontakterna. Bensinpumpen sitter under sadeln på höger sida. Passa på o byt soppafiltret när du ändå är i de där trakterna o skruvar.

Har hojen stått med bensin i förgasarna hela vintern? Bensin är färskvara och om man inte tömmer förgasarna när man ställer undan hojen så byggs det till slut upp så pass mycket avlagringar i dem att hojen börjar gå som en avbruten kratta. Då måste förgasarna tas isär och rengöras. Har du provat o starta den nu med färsk bensin eller försöker du få sprutt på moppen med gammelsoppa?

När fick hojen nya tändstift sist? Går hojen pissigt på våren så kan det vara lite för mycket skit på stiften. Men då brukar dock i alla fall nån cylinder vakna till...

Är årsmodell 87 utrustad med brytare för stödet? Rengör i så fall där nere och se till så att den fungerar/rör sig som den ska.

Good luck o om ihåg att du kan alltid läsa mer om dessa hojar i FZ750-tråden.

Last edited:
Om startmotorn inte går runt med ett nytt fulladdat batteri inkopplat men med ström inkopplat fårn en annan källa så är troligen inte batteriet nytt och fulladdat. kolla det.
I övrigt så bör du byta bensinen om hojen stått hela vintern. Du kan även behöva spruta i lite startgas i insuget för att få den att poppa igång. Har den stått ute så kan det mycket väl vara oxid i elkopplingar, fukt lite överallt och en miljon andra fel. Men börja med att byta bensin och kolla om du överhuvudtaget har nån gnista på stften innan du börjar rota med annat.

Funkar elen i övrigt?
Låter som dödarknappen, startreläet eller brytaren för stödet om sådan finns. Kan förstås vara själva startknappen också.

Tack för hjälpen!

Men nu är det så att startmotorn ine en går runt när jag trycker på stratknappen. Det händer ingenting alls.
Trycker jag på knappen så tänds oljelampan men inget mer händer.
Denna lampa har alltid tänts varje gång jag startat innan.
Jag har även kollat oljan och bytt bensin i den då tanken nästan var tom men så länge jag inte får startmotorn att en prova starta hojen så hjälper det ju inte med ny bensin.

Det är på grund av detts som jag trodde på den här tändnings boxen då kablaget ifrån startknappen går in här, och ner här har jag slutning ifrån knappen men har inte kunnat mäta efter boxen då jag inte vet på vilka kablar som jag ska få ut spänning till start reläet.

Jag prövde att koppla till ett bilbatteri med startkablar bara för att se så det inte var batteriet men det hjälpte inte det i heller.

Kan ju vara fukt i kablar och så men då borde jag väl ändå får start motorn att dra runt eller??

Tack för er hjälp så långt!

All övrig el fungerar, både ljuset och tuta m.m. ska kolla det där med stödet men jag har för mig att den brytaren bara går in om man ha en växel i lagd och inte när den är i friläge.
Start reläet fungerar det med....så länge det får spänning till sig vilket är just det som det inte får...inte via startknappen i alla fall.

Kopplar jag spänning direkt över reläet så drar det och då drar det även runt startmotorn som försöker starta hojen men sen händer inte mer.

Testa att bygla startknappen. Så kan du i alla fall utesluta att det är själva knappen det är fel på. Nästa att bygla är dödaren, stödkontakten osv.

Det minst troliga är att CDI-boxen har dött. Då brukar dessutom motorn gå runt men inte tända.

Är det några andra säkerhetssystem på hojen som förhindrar start, typ måste ha neutralen i, hålla in kopplingen mm?

Det låter som en givare/brytare.

Hej!

Och tack för all hjälp! det löste sig nu.
Det var glapp i motor dödaren! efter lite knackande och lite kontakt spray i den sp fungerade allt som det skulle igen!

Tusen tack för er hjälp!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...