Yamaha Fazer 600-2001. Byta packbox drevaxel.

ricky123

Medlem
Gick med
25 Mar 2021
Hoj
honda xr650r
Hej
Måste man klyva motorn för att byta packboxen som sitter runt drevaxeln eller är det bara att tömma ur motoroljan och byta den?
Tacksam för svar.
Mvh Ricky

Last edited:
Kan inte svara på just hur den hojen ser ut, men principen är väl i de flesta fall att axelns diameter är störst vid tätningsytan mot packboxen. Samt i de flesta fall monteras packboxen utifrån motorblocket.
Fulmetoden som går att använda är att dra i en plåtskruv i tätningen och "rycka" ut den över utgående axel, sedan föra på den nya tätningen och trycka/knacka in den sista biten med ett passande rör. Ung. såhär

OBS! Axeln måste vara noga rengjord så att det inte lägger sig skit i den nya tätningen när den trycks på
OCH kolla noga att det inte är grader på axeln där drevet suttit - slipa med smärgelduk i så fall

Enklaste metoden är väl att ta en provsväng o kolla om den verkar fukta under körning

Jag tror också att det ser ut så.
Det har det i alla fall varit på alla Yamaha som jag bytt den packboxen på.
Du kan ta en liten mejsel också, och sticka in i den, och knäcka ut den, det fungerar bra.

Håller med övriga, det borde inte vara några problem, gjorde samma jobb på ena XTn för en månad sen och det gick bra..

Har dock råkat ut för en Yamaha där de gjort ett spår i motorblocket och en motsvarande uppgjutning i tätringens ytterdiameter...

Men på Fazer 600 ser det ut att vara en konventionell tätning...

Screenshot_20230719_070835_Samsung Internet.jpg

Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...