Yamaha DT går bra utan luftburk inte med

zexydiva

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha DT
Har en Yamaha DT (-83 tror jag att det är) som har det konstiga fenomenet att gå dåligt när man har luftfiltret i. om jag tar bort locket och kör öppet så går den bra men svarar inte direkt på gas.

Om jag har locket på till luftburken så går den skitbra på tomgång och varvar ut väldigt bra... problemet uppstår när man kör, den blöddrar och har sig, känns som den misständer.
 
förmodligen felinställd förgasare.
Går den bättre utan luftfilter får den ju för lite luft/för mkt bensin när det sitter på
 
förmodligen felinställd förgasare.
Går den bättre utan luftfilter får den ju för lite luft/för mkt bensin när det sitter på

Vad är troligast, felinställd förgasare eller något som behöver bytas i förgasaren? :va

Tänkte jag skulle besikta 125:an... får man besikta utan luftburk? den låter lite mer då men inte mycket
 
Vad är troligast, felinställd förgasare eller något som behöver bytas i förgasaren? :va

Tänkte jag skulle besikta 125:an... får man besikta utan luftburk? den låter lite mer då men inte mycket

kolla så de inte sitter nå o-ringar o likn vid flottören som är gammla o slitna.
har de vart såhär el kom de plötsligt? kollat så inte luftfiltret är helt igensatt?
 
Börja med att gör rent filtret, sen kollar du förgasaren.

Ta av den och blås med tryckluft i alla hål. Det brukar lösa de flesta förgasarproblem. :)
 
Min har samma problem men jag har bytt munstycke från 240 till 220 nu, Och nu går den bättre men fortfarande lite fel är det.
Men när jag gör snabba inbromsningar så dör den men om man gasar lite kan man få den att inte stanna men oftast stannar den, Och när jag har chocken igång så funkar den som den ska, jag har också flyttat upp nålen så den ska få mera bensin men måste ändå ha chocken på för att den ska gå någorlunda bra.

Samma fel här att jag borde bestycka lite bättre antar jag?
men jag vet inte när kolven är bytt men kan hända att den alldrig är bytt isåfall har den gått över 1500mil nu kan ju ha med det att göra också:va
 
Tack för svaren....

Plockade bort förgasaren och blåste rent den, satte tillbaka och testade.... forsade soppa ur ena slangen som jag tror är någon luftning till förgasaren. fick igång åbäket och det slutade rinna ur slangen..... Och efter en provtur så fungerar den bättre än någonsin, svarar betydligt bättre på gas och blöddrar inte. :yoparty
Nu får jag hoppas på att det inte var en tillfällighet :gnissla

Tack för hjälpen :tummenupp
 
Får väl också göra det någon dag på min och se men byter väl kolv och sånt snart också tror jag:)

Men jag fick ett annat problem nu ikväll

före jag kom hem så bromsa jag in från ca 80 två gånger, Andra gången så blev hela skivan helt jävla röd + att det sprätta gnistor från den och kom ett rökmoln + luktade riktigt skit, och hela skivan blev vind men den retade upp sig en aning efter den svalnat lite ska kolla imorgon hur det ser ut.

Kan kanske va att klossarna är dåliga men jag har inte kollat upp det ska göra det imorgon men någon som råkat ut för samma problem? dom tar ju inte bra när man bromsar första metrara tar den någorlunda men sen blir den bara sämre och sämre.

Annars har någon annan bytt ut till större skivor och andra bromsok fram på Dt125? om någon har erfarenet till det
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top