Yamaha dt 50 problem

Ostaayamaha

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2020
Ort
Jakobstad
Hoj
Yamaha dt 50 2005
Hej. Jag har gjort ett projekt på min moped. Om jag berättar kort måste jag lägga min moped in på service för den gnistrade inte. Jag fick tillbaka den, starta den, och körde ca 80 m med inställd och ny kedja för att se hur den går (hade inget batteri) . efter 80 m slutade min framlampa fungera (som verkstaden fixade) jag körde tillbak för att spänna min kedja o ställa in förgasaren på nytt. Jag startade den och då jag hällde in kopplingen lagg ner i ettan stanade den (normalt) jag skulle starta den på nytt men det gick inte. Jag har ennu inte fått den fungera och är 80% säker på att det är statorn som är felet (gammal elsystem) den får gnista. Och den kan starta efter jag har haft den över natten att stå. "Men den startar bara en gån om dagen" haha. Undrar bara om någon har haft samma problem eller om ni vet hur det hände? Och om det kan vara för att jag körde utan batteri stator "brunni" upp som skulle vara ganska konstigt
 
Jag lutar åt att du har problem med bränsleleverans till förgasaren. Baserat på att du kan starta den en gång om dagen.

Om du tar loss bensinslangen från förgasaren och låter den rinna är det bra flöde dät?
Vad gjorde du med förgasaren när du skulle ställa in den på nytt?
Har du råkat komma åt flottören så den inte öppnar nu kanske?
 
Jag tänker mera såhär, hur ”ställde” du in förgasaren egentligen, och varför?
 
Vad jag menade med att ställa in förgasaren var bara att jag lagt ett större Munstycke

Jag lutar åt att du har problem med bränsleleverans till förgasaren. Baserat på att du kan starta den en gång om dagen.

Om du tar loss bensinslangen från förgasaren och låter den rinna är det bra flöde dät?
Vad gjorde du med förgasaren när du skulle ställa in den på nytt?
Har du råkat komma åt flottören så den inte öppnar nu kanske?
Det kommer nog bensin. för då jag skulle lägga tillbaka orginal Munstycke ran det bensin från det där ställa man byter Munstycke (vet inte vad det heter)
 
Varför har du bytt munstycke? Jag tror du har för stort munstycke så den surarner sig så till den att den stannar. Nästa dag har motorn torkat upp lite och det är därför du får igång den en gång om dagen tror jag.

Stäng bensinkranen och kicka ett flertal gånger så bör den i så fall starta upp en kort stund när du kickat ur lite av bränslet så att motorn blir mindre genomdränkt av bränsle. Sen kommer den förstås stanna igen efter en liten stund.
 
Ja det kanske kan vara det. Men jag böt till orginal Munstycke och har haft bensin tanken bort flera antal gånger för att se hur gnistan ser ut efter den startar. Jag böt Munstycke från 82 till 90 för att den verkade inte komma upp i varv när jag testade den men jag har nu bytit till orginal munstycke för att se om den startar. Jag ska testa och se hur mycket ohm statorn ger och så får jag se om det är begrund av det
 
Att det rinner bensin ur flottörhuset när du öppnar det är ingen garanti för att du har tillräckligt flöde genom slangen.

Kan du ha fipplat till det med choken så den ligger på kanske?
 
Igensatt bränslefilter/anslutningsfilter i förgasaren kan ge såna symptom. Bränslet rinner ner till förgasaren, men för långsamt för att motorn ska kunna leva och gå på det lilla den får. Du startar motorn, förgasaren sugs tom på soppa, motorn dör, du låter den stå en tid, mer soppa rinner till och motorn kan startas igen.
 
Igensatt bränslefilter/anslutningsfilter i förgasaren kan ge såna symptom. Bränslet rinner ner till förgasaren, men för långsamt för att motorn ska kunna leva och gå på det lilla den får. Du startar motorn, förgasaren sugs tom på soppa, motorn dör, du låter den stå en tid, mer soppa rinner till och motorn kan startas igen.

Då jag får den startad går den nog enda tills jag stänger av den eller inte håller den upp i varv
 
Då jag väl har fått igång den går den nog enda tills jag stänger av den eller då jag inte gasar
 
Har du kollat så att det inte är tjuvluft någonstans mellan förgasare och cylinder?
 
Jag skulle inte tycka att det kommer någon tjuvluft men hur kollar man det?

Köp en flaska startspray.
Starta, låt den gå på tomgång och spreja startgas mellan förgasare och cylinder.
Ändras varvtalet så har du en läcka.
Det är så jag har lärt mig.

Har någon ett annat sätt att prova?
 
Testade med voltmetare på statorn visa 4 ohm sen testade vi på tändstiftet och visade 49-78 volt. Det är väl inte så stor skillna om tändstift toppen är lite sned? Det kommer ett slaks pip ljud då man kickar och kompisen sa att det är begrund av att den inte får luft?
 
På något konstigt sätt började den fungerar efter jag lagde 92 munstycke på den. Kan ju åckså hända att det uppstår samma problem i framtiden men. Tack för alla tips o svar och kommer sekärt att skicka mera frågor ??
 
Yamaha dt tändstift problem

Hej. Jag har min moped som jag håller på att köra in. Jag har 100 munstyck (enox rör och luftfilter) för att jag kör in den. Jag undrar varför 4 tändstift har farit för mig. Är det begrund av att jag har för stor munstyck och det kommer för mycket olja och bensin och därför alla tändstift far? Jag har kompisar som har hänt samma sak för. Varför far tändstifterna sönder?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top