Yamaha DT 125 -84 YPVS-PROBLEM?

Hangman

Bannad
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Mjölby
Hoj
Yamaha dt 125 -84
Tjenare alla som läser det här! Visst är yamaha dt en av världens bästa maskiner eller vad säger ni?! Jag har lekt med min maskin varje dag sen början på sommarlovet och den har gått underbart hela tiden! har bytt bromsbelägg fram backar bak, slangar, däck och nu kolv. (för säkerhetsskull)
Jo när jag plockade isär motorn så såg jag att kolven var väldigt filad! den gick i 145 km/h med GPS och på bakhjul 1an 2an bara gas. gick rycka lite så gick den upp på 3an 4an också!. sen nu satte jag på en ny kolv med mindre "fönster" och den blöddrar och varvar inte riktigt upp som den ska! Nu har jag åter igen plockat ner motorn och nu ska jag fila upp kolven! Jag förstår inte riktigt hur YPVS:en fungerar heller. det är en vajer och som en "spole" som vajern löper i. Men när ska den röra sig? när jag gasar händer inget. ska det röra sig när jag åker? kan man låsa den i nån ställning när den är öppen fullt eller vad blir bäst tror ni? Är enormt tacksamm för svar så jag kan få ihop min kära dt snart!
 
det att den blöddrar beror nog på att den va fel bestyckad. ypvs en kan man låsa i öppet läge, men då får man mycket sämmre botten.
 
På vilket sätt var kolven filad?

Antagligen har du fått problem med din YVPS. Den ska röra sig när du gasar. Anatagligen fungerade den innan.

Sedan kan man ju fantisera lite och anta att det är den nya kolven som ger prestandaförsämringen :)

YVPS på en -84 låter iofs lite skumt... Här kan du läsa om hur YVPS fungerar: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=86345&
 
tack så mycket!

whitesnake skrev:
det att den blöddrar beror nog på att den va fel bestyckad. ypvs en kan man låsa i öppet läge, men då får man mycket sämmre botten.



okej. jag tror inte den är felbestyckad för den gick perfekt innan jag tog isär den! sen var det trimmkolv på sen när jag sätter dit orginal så blöddrar den och varvar jättekonstigt. Okej! För att låsa den i "öppet" läge spänner man vajern eller släpper man på den?
 
Ljunghusen skrev:
Det har inte jag. En jackad kolv kräver mer soppa, detta måste du kompensera för
exakt :mattias Fila upp den nya kolven så den är likadan. Det kan dock vara riskabelt att materialet blir för smalt. Man vill inte direkt få kolvbitar farandes i vevpartiet. :3freak
 
125kubik skrev:
På vilket sätt var kolven filad?

Antagligen har du fått problem med din YVPS. Den ska röra sig när du gasar. Anatagligen fungerade den innan.

Den rör inte när du gasar. Den rör sig däremot med varvtalet. Inga trottelpositionsensorer så långt ögat når på en YPVS-maskin från 80-talet.

Varva upp skrotet till en +6000rpm och om det inte rör sig då är det något fel.
 
ah17 skrev:
Den rör inte när du gasar. Den rör sig däremot med varvtalet. Inga trottelpositionsensorer så långt ögat når på en YPVS-maskin från 80-talet.

Varva upp skrotet till en +6000rpm och om det inte rör sig då är det något fel.


Men det gör den ju, 130 kmh :yoparty




:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
 
Ljunghusen skrev:
Det har inte jag. En jackad kolv kräver mer soppa, detta måste du kompensera för
Man kan inte "jacka" kolven i egentlig mening på en reedventilstyrd motor. Däremot kan man på vissa modeller fila upp mindre hål i kolven för att förbättre flödet in i vevhuset från reedventilen.

ah17 Förlåt, menade att gasa med motorn igång :)
 
125kubik skrev:
Man kan inte "jacka" kolven i egentlig mening på en reedventilstyrd motor. Däremot kan man på vissa modeller fila upp mindre hål i kolven för att förbättre flödet in i vevhuset från reedventilen.

ah17 Förlåt, menade att gasa med motorn igång :)
du kan också fila upp den vid avgasporen för att få bättre avgasdurationer. Dock inte als lika bra som att porta avgasporten
 
Hangman skrev:
den gick i 145 km/h med GPS och på bakhjul 1an 2an bara gas. gick rycka lite så gick den upp på 3an 4an också!!


HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
v
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

skulle även vilja passa på att hälsa till min pojkvän Itacha75 *tihi kjamiz*

Edit: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
 
:corn

Jag var tvungen efter att spectre hade sagt ett "par" väll varda ord.
PS håller med spectre till 100% i vad han garvar åt.

Så spectre bli inte arg, jag menar inget illa :pannkyss Du har rätt
 
enduroemil skrev:
:corn

Jag var tvungen efter att spectre hade sagt ett "par" väll varda ord.
PS håller med spectre till 100% i vad han garvar åt.

Så spectre bli inte arg, jag menar inget illa :pannkyss Du har rätt


Jag har alltid rätt :fyllisar



Edit: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Edit2: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
 
Om du vill låsa YPVs.en i öppet läge så vrider du på tändningen och sen kopplar ur den med en slad. Sladen går från motorn som driver till en svart dosa.

Så kan du kolla om den är rätt inställd också. Är den rätt instäld så ska den stänga porten helt och sen öpna den helt när du vrider på tändningen. sen står den i öppet läge tills du startar motorn. Då stänger den helt när den går på tomgång.

YPVS:en öppnar vid vissa varvtal. tror det är vid 6000 varv som den öpnar helt.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top