Yamaha 30 hk läcker vatten vid termostathuset

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Svärfars granne sålde sin kåk, i samband med det så gav de sin båt till svärfar. På den sitter en 30 hk Yamaha (30DMO) från 1990. Har hittat reservdelslista på nätet så vet att det sitter en termostat innanför. Frågan är om det kan gå att fulfixa eller om det bara är att skrota motorn.

Förra veckan var vi och drog lite i den jag och svärfar, inte ett liv. Kände mig jävligt dum när vi fick påpekande att det jag tänkte var en dödarknapp var ett dödmansgrepp där själva snöre med bricka inte var där. Idag hade vi skaffat en sån, bytte tändstift (såg ut som att det var rätt mycket gegg i stiftet) men det hade vi kanske inte behövt göra. Hur som helst gick den igång på första draget, rätt snabbt såg jag att det rann vatten på sidan bakom oljetanken, gick över till andra sidan och ser en stråle rätt ut under svänghjulet.

Tror ni man kan fixa en sån läcka med kemisk metall eller liknande eller är det bara att skrota motorn?

1689701834629.png

1689701884363.png

1689701940157.png
 
Jag tror att det är en korrosionsskada. Ska skruva isär sen och kolla mer.

Det borde inte vara en frysskada, vattnet ska ju rinna ut ur motorn när den är uppe ur vattnet.
 
Jag tror att det är en korrosionsskada. Ska skruva isär sen och kolla mer.

Det borde inte vara en frysskada, vattnet ska ju rinna ut ur motorn när den är uppe ur vattnet.

Jo det ska det, lika förbannat så när man har tagit upp båten och motorn och skruvat loss motorn, när man sen lägger in den i bilen kommer det ut en skvätt survatten, sedan när man ska lyfta ur motorn ur bilen kommer det en skvätt survatten till.

Bästa sättet att tömma en motor till 100% är att köra den i en bil man är rädd om...
Garanterat att varenda droppe slutar i bilklädseln.
 
Vore konstigt också om vatten skulle stanna där, när motorn är uppfälld är nog det här stället högsta punkten på hela motorn om man bortser från startapparaten.
 
Jag tror att det är en korrosionsskada. Ska skruva isär sen och kolla mer.

Det borde inte vara en frysskada, vattnet ska ju rinna ut ur motorn när den är uppe ur vattnet.
Ja det rinner ut om den hänger rakt ner. Jag har sett många upptiltade motorer när det blir minusgrader på hösten. Växelhuset fullt med vatten. Fruset vatten spräcker växelhus. Om det varit så med denna motor vet vi inte.
Jag hade alltid mina motorer upptiltade under säsongen men nertiltade när det var risk för frost. Lillbåten frös fast flera gånger. En gång, bara en gång, startade jag den fastfrusna motorn. Gick bra. När isen smält då kom det inget vatten ur skvallerröret. Impellern hade tydligen frusit fast. Ja ja den ska ju ändå bytas vart 7:e år eller så. (Frekvensen är ett debatterat ämne.)

Min Honda 50 plockade jag av varje höst de första 15 åren. In i värmen och minskad stöldrisk. De sista fem åren fick den sitta kvar. Inga skador alls. Nuvarande ägare låter också den sitta kvar.

Går det att fota hålet inifrån? Synd att skrota motorn utan att testa med kemisk metall först.
 
Är ju inte världsbäst den skissen på reservdelslistan jag hittar, men 23 är i alla fall termostaten. Hålet vid pilen.
Kommer fler bilder sedan när jag tagit loss locket över termostaten.

Hittat väldigt lite info om det här, men på något forum skriver de att det är vanligt med korrosion vid termostaten på en 200 hk motor.



1689770326750.png
 
Så här såg det ut när vi tog av locket.

1689775872846.png

När termostaten är borta ser man det här. Svårt att få på bild, men det är som en grop ut till hålet. Det har ärgat bra där på insidan. Borde gå att fylla ut gropen (och därmed hålet) med kemisk metall.

1689776013962.png
 
Så kan det vara. Ska kolla var de ska sitta och skicket.
 
Blev det som kallas för epoxikitt som blev försök till bot. Hoppas att det håller, i alla fall första försöket på land var det tätt. Hoppas att det håller sig på plats när vi väl kör den i sjön. Idag blev det med en sån där muff som Musse pigg-öron.

1689876627338.png
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top