Xtz 750 med superduke 990 motor

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Jag undrar om någon kunnig vet om det är möjligt att montera en 990 superduke motor i en yamaha xtz750 super tenere?

Gillar super teneren som tusan men en 990 adventure har alltid varit en dröm.

Vad tror ni, går det att få detta körbart?

allt går, det är bara en fråga om tid vilja och lite slantar.
Do it! Men har du en motor redan? Växer kanske inte sådana motorer på träd..

Den stora frågan är varför?

Att kitta en XTZ med bromsar/fjädring samt hänga i en 990motor kostar mer än att köpa en adventure.....

Fast är det byggande för byggandets skull så do it...:yoparty

allt går, det är bara en fråga om tid vilja och lite slantar.
Do it! Men har du en motor redan? Växer kanske inte sådana motorer på träd..

Denna

Den stora frågan är varför?

Att kitta en XTZ med bromsar/fjädring samt hänga i en 990motor kostar mer än att köpa en adventure.....

Fast är det byggande för byggandets skull så do it...:yoparty

Varför är framför allt av 2 anledningar: mer mos och billigare än att köpa en adventure.

Men du tror att det blir dyrare?

Last edited:
Som sagt "allting går ju" Men... Hur är det med ev elektronik....motorecu, tändningsbox/ar, kabelhärva med kopplingar till instrumenthus....

Men vad ska man med fritid till;-)

Skulle tippa på att en Aprilia Rotax 990twin skulle bli billigare, samt hålla bättre. Finns gott om sådana i UK för runt 5000kr. lägg till 2000till så har du styrbox, härva och intrument. Och lite mera mos :yoparty

Skulle tippa på att en Aprilia Rotax 990twin skulle bli billigare, samt hålla bättre. Finns gott om sådana i UK för runt 5000kr. lägg till 2000till så har du styrbox, härva och intrument. Och lite mera mos :yoparty

Hum måste kollas upp, tack för tipset.

Annars funderar jag på att göra det enkelt för mig o köpa denna.

Men vågar jag köpa med tanke på att de har ett rykte om att strula en del... dina erfarnheter av den svenske offroadkungen?

Har för mig att någon skulle hinka i en tdm900-motor i en supertenere. Borde väl passa bättre med tanke på att det också är paralelltvin?

Just att få plats med bakre cylindern kan ju bli problematiskt, om man bortser från den tveksamma ekonomiska biten i det hela.

motor 20 papp, en tenere 20 papp, diverse smågrejor, besiktning med mera 10-15 papp till.

Alternativt köper man en 950 på blocket för 54papp. (billigaste just nu när man snabbsöker)

Personligen skulle jag nog välja gröt-diet ett par månader och köpa färdigt, även om jag gillar mekprojekt.

Har för mig att någon skulle hinka i en tdm900-motor i en supertenere. Borde väl passa bättre med tanke på att det också är paralelltvin?

Just att få plats med bakre cylindern kan ju bli problematiskt, om man bortser från den tveksamma ekonomiska biten i det hela.

motor 20 papp, en tenere 20 papp, diverse smågrejor, besiktning med mera 10-15 papp till.

Alternativt köper man en 950 på blocket för 54papp. (billigaste just nu när man snabbsöker)

Jo det är ett beprövat trick att slämga i en tdm eller trx paralell men jag tänkte lite mer mos.

samt hålla bättre.

Hålla bättre än en motor som går som en klocka i både Dakar och RR, samt går lika bra i de versionerna som är lite trimmade? Är det nån motor som är skottsäker så är väl LC8'an en utav toppkandidaterna.

Hålla bättre än en motor som går som en klocka i både Dakar och RR, samt går lika bra i de versionerna som är lite trimmade? Är det nån motor som är skottsäker så är väl LC8'an en utav toppkandidaterna.

Dakar? Sist jag kolla körde de stånka :gnissla typ 690...

Säkerligen inte rasbenägen den twinnen heller... Men finns ett antal rotaxar som numera passerat 15000mil utan fel...

Last edited:
Dakar? Sist jag kolla körde de stånka :gnissla typ 690...

Säkerligen inte rasbenägen den twinnen heller... Men finns ett antal rotaxar som numera passerat 15000mil utan fel...

JA men när 990 lanserades för några år sedan körde bla Fabrizio Meoini LC8 i Dakar....

Varför är framför allt av 2 anledningar: mer mos och billigare än att köpa en adventure.

Men du tror att det blir dyrare?

Ja jag tror det blir dyrare såvida du inte har en tenere med rasad motor som står i garaget och redan är avskriven...

Motorerna säljs för minst 15kkr om man skall ha en i bra skick. Till det kommer en hygglig framgaffel+hjul+broms för 8kkr och en bakdämpare samt ombyggnad av länkaget för minst 5kkr.

Sen kommer det häftiga stuntet att verkligen få i en V2 motor i en ram byggd för paralelltwin. Kommer att kräva många timmars tänkande och en gud vid svetsen om det öht är möjligt.....

Sen skall du slöjda ett avgasystem vilket går på 6-10kkr om du inte råkar ha rätt rör hemma och har rörbock+är en gud på att TIGa....

Efter det kommer småkraft såsom att bygga ett helt nytt elsystem och få alla smådetaljer att passa....

Föddes du med svetsmunstycket i handen och har en komplett maskinpark hemma så kan man väl absolut göra det för att få den grymmaste teneren men att bygga för att det är billigare än en köpt Adventure är att lura sig själv grovt...

Last edited:
En motor från tdm eller trx 850 Borde passa utan större modifieringar. Men då får du ju bara lite mos till förstås. :)

Billigast brukar alltid vara att köpa ny hoj som många har sagt. Särskilt med tanke på andrahandsvärde.

sen ska de besiktigas oså :näsblod

Trimma orginalmotorn istället. Helt klart enklast och mest priseffektivt.

Mats

Hum måste kollas upp, tack för tipset.

Annars funderar jag på att göra det enkelt för mig o köpa denna.

Men vågar jag köpa med tanke på att de har ett rykte om att strula en del... dina erfarnheter av den svenske offroadkungen?
Highland-motorn upplevde jag som jävligt tråkig, traktorvrid som övergick i ....ja just ingenting, kanske går att åtgärda men de 2 som jag provat var bara tunga och trötta!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT