XT600 -95 olje läckage (mycket olja utsprutad från "vevhusventilationskran" (?)

znoez2

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
1995, yamaha xt600
XT600 -95 olje läckage (mycket olja utsprutad från "vevhusventilationskran" (?)

varför har det läckt så mycket olja?
se mina bifogade bilder från min xt600 på den "vevhusventilationskran" som jag tror oljat sprutat ut ifrån:
(vissa bilder är uppochner)
2zpmaro.jpg

23vmgs2.jpg

1y9umd.jpg

2z5of85.jpg

den inringade packningen på nedan sprängskiss saknas på min xt600

2a7z8s8.jpg

--------------------------------------------------------------------------------

Till: goteborg@yamahacenter.com
Ämne: mycket olja utsprutad från vevhus ventilations kran (?).

Skall det gå en slang mellan "vevhusventilations kranen" (?) upp till luftfiltret, för på min xt600 (år1995) finns ej sådan, min tanke är att jag då har tappat denna packningen/slangen (?) och att det är därför oljan sprutat ut här. Vid tillfället sprutades nästan hälften av all olja ur under färden (2km)

Fyllde på olja för en månad sen, har åkt ca 30 mil sedan dess, utan att något hänt. Så tror inte detta handlar om för mycket olja påfyllnad.

Tror att detta kan vara samma fel som jag har:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=331949&page=2

På dessa bilder kan man se att det sitter en svart plastpackning av något slag in i "vevhusventilations(kranen)"

Denna svarta plastbitspackning saknas på min vevhusventilations(kran)

--------------------------------------------------------------------------------
svar från yamaha:
Hej,

Det skall gå en slang från blocket upp till luftfiltret, se bifogad PDF del nr:11.

Den ligger på 296:- och är beställningsvara.
reply från mig:

ok jag ledde in dej på fel spår här tror jag, då jag trodde att det handlade om vevhus ventilation,
kolla bifogade bilder jag tagit på hojen, har zoomat in på det röret som jag tror det saknas en packning till, ska det verkligen vara hål rätt in i detta röret?
har sett bild på annan hoj då det verkar sitta en packning av något slag, stor som en 50öring in i detta rör, (svart plast)

ska det inte sitta nån packning eller liknande in i det hålet? som jag kanske tappat och att det är därför olja kommit ur här?

fick "pluggen/packning" idag, men den löser nog inget :(

pluggen som jag trodde var en packning, var i själva verket bara en svart plast kapsyl, som bara trycktes in i hålet, och sitter fast av liten friktion, altså ingen form av packning alls, så tvivlar på att denna plugg har funktionen att stå emot det oljetryck som fanns vid incident tillfället, utan dess funktion är snarare att hålla bort den mesta leran från att komma in i detta hål.

så att oljan sprutades ut här är snarare symptomet på nått annat fel som jag fortfarande försöker lista ut :(

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT