XT350 går lite knackigt.

Magnus B

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha XT350
Hej. Efter 30 år fick jag ett återfall och köpte en XT350 (röd, så det får vara en "hon").
Skitkul, men saken är den att hon inte går riktigt rent.
Startar fint såväl kall som varm.
Utmärkt tomgång, ingen tendens till att dö.
Vid halvgas går hon förvisso hyfsat men bluddrar, hackar och smäller då och då.
Fullgas ger bra drag (men inte perfekt) upp till 6000 varv, sedan "fadar" maskin ut och vill inte varva ur.
Jag misstänker att hon drar lite för mycket bensin, 18 mil på 10 liter (Landsväg, mestadels).
Tändstiftet är torrt och fint, jag vet inte elektrodavståndet, därför kunde jag inte kolla det.
Luftfiltret är tvättat.
Någon som kan ge några konkreta råd?
Hälsn Magnus
 
Kolla gummimembranet som lyfter sekundärtrotteln.
Sitter under locket på den större förgasaren.

Hade en XT 350 för längesen som betede sig på det sättet
och då var det membranet som spruckit.

Tyvärr vill jag minnas att det var rätt dyrt så kolla upp det
först innan du handlar !
(membran+trottel=en enhet)
 
*fråga*

Vad gör du uppe vid 6000 varv på en gammal XT ???
Du kommer att spränga motorn !!!

18 mil på 10 liter låter vettigt om du varvar hårt , ligger du och fis kör (under 6000 rpm dvs) så borde du landa under halvlitern.

Spottar hon ut olja vid toppen ?

Rosthål i kröken ?

Ventiltick ?
 
WebGringo skrev:
2443481 *fråga*

Vad gör du uppe vid 6000 varv på en gammal XT ???
Du kommer att spränga motorn !!!

18 mil på 10 liter låter vettigt om du varvar hårt , ligger du och fis kör (under 6000 rpm dvs) så borde du landa under halvlitern.

Spottar hon ut olja vid toppen ?

Rosthål i kröken ?

Ventiltick ?



18mil på 10liter är normalt.
Håller även med om, ligga på 6000rpm för länge:: inte bra
I övrigt vet jag inte vad problemet kan vara.
 
SilentPlanet skrev:
2443490 18mil på 10liter är normalt.
Håller även med om, ligga på 6000rpm för länge:: inte bra
I övrigt vet jag inte vad problemet kan vara.

Mindre stånkor typ 350 varvar bra mycket mer än tex 600
eller större stånkor.
På min DR 350 startar rödmarkeringen vid 9000 rpm.
Min DR drar ca 0,35 vid landsvägskörning och upp till 0,5
om man gasar lite skog o grusvägar!
 
Tackar för tipset med membranet. Skall kolla detta i helgen. För övrigt stämmer det som du skriver, min rödmarkering börjar vid 8500 varv. När jag ligger i 100 har jag ungefär 6000 varv, det skal väl gå att pressa upp henne i 140 iaf innan varvräkarn går in på rött om maskinen är OK.
Magnus
 
När jag plockade ur förgasaren såg jag att på ena insugsröret hade gummivulkningen släppt från aluminiumen. Här har det dragit in tjuvluft antar jag. Trottelmembranet såg helt ut.
Jag byter insugsröret och hör av mig, kanske bäst att byta båda rören.
Magnus
 
Hej.
Köpte nytt insugsrör-original!
I botten på det nya röret sitter en platta med ett hål diam 13 mm.
Det gamla röret har en diam på 42 mm.
Då undrar jag:
Om jag monterar det nya mindre (originalröret), måste jag även byta munstycke eller så?
Riskerar jag en väsentligt tröttare hoj om jag byter till mindre rör.
Magnus
 
droppade min xt350 en tand fram , men kunde fortfarande köra om bilar på motorvägen.
hur fort vet jag inte eftersom hastighetsmätaren aldrig fungerade , men skulle gissa på ca 130.
dock ylade hon ganska så bra i den hastigheten.
hur många varv , vet ej , varvräknaren fungerade inte heller , men skulle gissa en bit in på rödmarkeringen.
 
I dag monterade jag nytt insugsgummi (13 mm).
Moppen går fint på låg och mellanregistret men drar jag på vid 6000 varv och uppåt " fadar" maskin ut och liksom orkar inte varva. När jag ger fullgas utan växel i går hon upp till strax över 8000 sedan varvar hon inte mer utan ligger och "böar", precis som om hon skulle få för lite soppa.
Va f... kan det vara?
Magnus
 
Har haft moppen på verkstad för förgasarkontroll/täthet/bestyckning.UA
Plockade bort ljuddämparen. Symptomen är som förut, MEN, nu hörs det tydligt att den misständer. Går alltså perfekt upp till c:a 6000-6500 varv, sedan misständer den såpass att det inte går att varva mer än så. När jag sänker varvtalet går den perfekt igen. Nu tycker jag att jag kan utesluta förgasaren och ljuddämparen som felkälla?
Vad återstår? Det är väl nå´t tändblock eller så. kan det ge ett sådant symptom? Kom igen, det vimlar av stånkor i riket. Nå´n måste väl kunna något om denna maskinen och ge mig nå´t tips?
Magnus
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top