Xr650 problem, vibrationer!

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2005, KTM 640 SM
Kanske att denna tråd ska ligga i mek?

Hej och goddag!
Har senaste dagarna märkt att min Xr börjat vibrera, idag upplevde jag det som "värst hittils"

Tog in hojen i garaget, slet av all plast så jag skulle komma in till ram (hojen vibrerar även stillastående som ni säkert förstår, när man vrider full rulle så är det så hojjen börjar rulla bakåt på ett betonggolv) Men jag kan inte finns något som är löst eller dyligt. Jag är många mil ifrån en erfaren mekare, men när man lägger handen vid motor, ram så känns inga vibrationer, men bakre ramen och i styret skakar det som satan vid mellan och högre varv..
Samt vid framdrevet vibrerar det.

När man kör så känner man mest i styret, lite i sadel och fotpinnar..
Har haft denna hoj snart 1 år, har alltså kört den förut både med endurofälgar och motardfälgar, har aldrig upplevt detta..
Mest vid mellanregister samt höga varv.

Det enda som hänt den senaste tiden är att jag körde rätt snabbt efter en grusväg med motardfälgarna och körde i "långt" gupp så däcket smekte till ljuddämpare lite, orginalburken som är anpassad till endurofälgar (intryckt eller vad jag ska kalla det) enda som blev av det va att färgen nöttes på dämparen..

Ot fråga angående svingen: Ska det vara ett litet glapp när man lyfter svingen uppåt om hojjen är upphöjd?

Så kamrater, kom gärna med tips, ideér, förslag osv på vad som kan ha hänt!
// Fredrik

Last edited:
Svingen ska inte glappa = slitna bussningar, vanligt på kinafiddys, å din är ju en stor sådan.:pannkyss
Går motorn som den ska? Kollat alla motorfästen? Var du bakfull sist du körde?
Om det inte är ett motorfäste, skulle det kunna vara så illa att en eventuell balasaxel har lossnat/flyttat på sig?

Nu får du skilja lite på svinlagringar och länkagelagringar. Om den glappar upp å ner så skulle jag i första hand kolla länkage för det är inte många som tar isär det och fettar in det då & då!

Svinglagret kollar du genom att ta tag i svingen och dra den emot dig och ifrån för att känna dess glapp!

Svingen ska inte glappa = slitna bussningar, vanligt på kinafiddys, å din är ju en stor sådan.:pannkyss
Går motorn som den ska? Kollat alla motorfästen? Var du bakfull sist du körde?
Om det inte är ett motorfäste, skulle det kunna vara så illa att en eventuell balasaxel har lossnat/flyttat på sig?

Så om hojjen står på ett centralstöd så ska man inte kunna lyfta svingen 1cm?
Angående bakfylla, njae det vill jag inte påstå.. Upplever att den går som den ska, känner då ingen skillnad mot förut.. Har kollat alla fästen, alla skruvar och bultar..
Men det är galna vibrationer i styret, sambons bror kikade lite på det.. Han föreslog ramlager? Efter att ha haft hörselskydd och lyssnat nära motorn så "sjunger" det lite vid gasavslag...

Angående svingen igen, det lill glappet kan väl inte bidra till att styret skakar så händerna blir vita?

Nu får du skilja lite på svinlagringar och länkagelagringar. Om den glappar upp å ner så skulle jag i första hand kolla länkage för det är inte många som tar isär det och fettar in det då & då!

Svinglagret kollar du genom att ta tag i svingen och dra den emot dig och ifrån för att känna dess glapp!

Jag har dessvärre bara lyft svingen, inte dragit den emot mig.. Men samma fråga igen, det borde väl inte göra så styret håller på vibrera ur händerna?

Last edited:
Angående svingen igen, det lill glappet kan väl inte bidra till att styret skakar så händerna blir vita?
..det borde väl inte göra så styret håller på vibrera ur händerna?

Är du säker på att du har en XR650 och inte Husaberg 650 ;) :tungan

Den XR650 jag testat en gång var i stort sätt vibrationsfri, iaf mot mina KTM jag haft.. åste ju vara något som lossant eller är på g att rasa.. :va

Jag har dessvärre bara lyft svingen, inte dragit den emot mig.. Men samma fråga igen, det borde väl inte göra så styret håller på vibrera ur händerna?

Nej det skulle inte vibrera utan snarare vobbla. Har faktiskt ingen aning om XR650 har balansaxel? Dock vet jag att ryckutjämnare sitter i korgen på den och inte ute vid hjulet om nu dess funktion har försämrats?

Obalans i hjulet?
Sitter däcklåset rätt?
Spårar hjulen?
Är allt åtdraget igen?
Ingen spricka i ramen?

Nu är dessa bara gissningar eftersom den vibrerar även stillastående.

Är du säker på att du har en XR650 och inte Husaberg 650 ;) :tungan

Den XR650 jag testat en gång var i stort sätt vibrationsfri, iaf mot mina KTM jag haft.. åste ju vara något som lossant eller är på g att rasa.. :va
Det skiljer inte så mycket i vibrationer mellan Hondan och Husaberg.Däremot en hel del vad gäller övriga egenskaper....;)

Du skrev att det vibrerade mkt på främre drevet, det kan inte va så att när du tog det "långa" guppet knäckte till utgånde axel?? Är kedjan för spänd så den kan ha knäckt i axeln när fjädringen "bottnade" prova ställ den på centralstödet med växel i och kolla om främra drevet slår något i sidledd.. kan ju knäckt axeln eller knäck ett lager på utgånde axel och därav det vinande ljudet...

Kanske långsökt men kolla,

Operationen börjar idag efter jobbet, börjar med det enkla.. Kolla efter spån i oljan, sedan kopplingskorgen osv osv, vad vet man kanske någon fjäder eller dyligt har lossnat eller gått av..

Det bör nästan vara något i motorn, då jag inte utsatt hojjen för något som den inte inte bör tåla.. Tackar för era svar, uppdaterar tråden allt eftersom jag vet mer..

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026