XR650>KTM640/625/660

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Ännu en tråd i mängden. (Ledsen men hittar fan inga vettiga svar) Kan ni som verkligen provkört flera av dessa modeller fastställa hur det ligger till.

Jag har ägt en 640 och även om det var länge sen så känns det som att den var ungefär lika "trött" som 625an (04) jag provade igår. 660n jag provade för några veckor sen kändes betydligt piggare. Hur är det med XR650? Mer vrid än 640n men annars? Går den att jämföra med 660n eller är 660n i en klass för sig (skiter i andra modeller än dessa).

Ni som vet! Svara =)

Det är hästlängder mellan 660'n och XR650 !

XR650 är i samma klass som 640'n fast med sämre(min högst personliga åsikt) dämpare ...

Gurra skrev:
Det är hästlängder mellan 660'n och XR650 !

XR650 är i samma klass som 640'n fast med sämre(min högst personliga åsikt) dämpare ...

Tack!! Alltså ungefär samma drag i 625/640/650.. eller minns jag min 640 fel kanske..

eisbaer skrev:
Tack!! Alltså ungefär samma drag i 625/640/650.. eller minns jag min 640 fel kanske..

Nja ungefär MEN 640 fick lite fördel när den fick nya high flow toppen -03 så hoppet mellan 640 och 625 blev lite bara lite mindre. 640 har fortfarande sin skit vakkum förgasare medan 625/660 har sina roliga flatside med betydligt bättre respons mm.

XR650 behöver mer modifieringar för att börja likna mer 625 alt 660 i fjädring, effekt mm vs bortkastade pengar om man startar från början utan x-tillbehör.

Du hade den gamla 640 som INTE går att jämföra med 625 alt 660 som t.o.m är en aning tröttare än XR650.

Jag talar av egen erfarenhet att 625 är fan så mkt bättre än 660 om bortser effekten där 660 är bättre. Hur lika de än var så satt jag och körde bättre på 625 än 660, har ingen förklaring varför men det bara var så. Hur många 625 ser du som är till salu alt där ägaren är missnöjd om man jämför med 660 ägare?

XR650 är ett givet val om du vill ha en säker konstruktion med få vibrationer.
Om valet skulle vara mellan KTM640 & XR650 så blir det XR650.

Därför är jag lycklig ägare av ännu en 625 istället för en till 660.

Du menar att highflow-toppen kom till 625an tidigare än på 640n?

Satt och körde bättre? =) Är det någon egentligen skillnad bortsett från motor och elstart mellan 625/660?

Vad är 660-ägarna missnöjda med? Fler 660 till salu ja, men det kan ju bero på att fler hoppade på den "fetaste" modellen på en gång..?

Man kan aldrig få nog med effekt...:fakta

jag skulle gärna ha en turbo på min, men det skulle man väl tröttna på efter 100 mil eller nåt...

eisbaer skrev:
Du menar att highflow-toppen kom till 625an tidigare än på 640n?

Satt och körde bättre? =) Är det någon egentligen skillnad bortsett från motor och elstart mellan 625/660?

Vad är 660-ägarna missnöjda med? Fler 660 till salu ja, men det kan ju bero på att fler hoppade på den "fetaste" modellen på en gång..?

1: Nej! 625 -02 hade det inte! 640 fick high flow toppen på -03:orna samt 625 även det också detta år.

2: Det är stor sett samma saker på 625 samt 660 förutom borrning och säkert kammen då 660 har fler HK helt klart! Provsitt en 625 & 660 så får du se om det är nån skillnad!

3: Vet ej faktiskt "min småstrulade hela tiden" men många är effektgalna och vill ha det "nästan" värsta. Det var ett jäkla hysteri när 660 kom -03 men många sålde samma år och inte fasen kom det en lättare 660 -04 iallafall och -05 vet du nog redan vad den väger! Många vill ha den fetaste motarden men fattar inte att den kan aldrig ersätta en sporthoj i hastighet samt att många använder dem som posörfaktor i stan än just nyttja den på bana alt utanför stan. Nä ta en 625 och montera på en rallykam på den så blir den riktig rolig! Nu är inte 660 en dålig hoj men enligt min åsikt så är lite väl överskattad ungefär som HD.
Btw hur långt hade 625 gått som du prövat alt 640 samt 660? De flesta av dessa hojar börjar gå bra först efter ca 200mil alt lite längre!

Last edited:
motardnisse skrev:
Btw hur långt hade 625 gått som du prövat alt 640 samt 660? De flesta av dessa hojar börjar gå bra först efter ca 200mil alt lite längre!

Den hade gått ca 700 mil. 660n längre tror jag. 625an var dock orginal medans 660n hade slip-on eller vad det nu var. Måste prova den igen.. =/

eisbaer skrev:
Den hade gått ca 700 mil. 660n längre tror jag. 625an var dock orginal medans 660n hade slip-on eller vad det nu var. Måste prova den igen.. =/

Det ska vara tydlig skillnad mellan 640 & 625 annars tycker jag att det är jäkligt konstigt!

420 här på SH hade en 625 -02 tidigare med akra rör medan jag hade en 660 -03 och vi var på åland och körde. De drog ungefär lika på rakan de har där på go-cart banan, då var min orig "avstrypt".

Ja det var ju 3 år sen jag körde min gamla 640.. körde en 640 i höstas med men kommer fan inte ihåg hur den gick. Det enda jag är säker på att 660n gick som faan och det gjorde inte 625an.. frågan är om jag har en skev syn på detta eller om 660n verkligen är mkt brutalare...

Det enda som talar för 625an (ur min synvinkel) är elstarten och tändingslåset..

eisbaer skrev:
Ja det var ju 3 år sen jag körde min gamla 640.. körde en 640 i höstas med men kommer fan inte ihåg hur den gick. Det enda jag är säker på att 660n gick som faan och det gjorde inte 625an.. frågan är om jag har en skev syn på detta eller om 660n verkligen är mkt brutalare...

Det enda som talar för 625an (ur min synvinkel) är elstarten och tändingslåset..

tändningslås e för veklingar :rofl
kick vänjer man sig vid men de e fortfarande jobbigt o kicka när man kan ha elstart :)
jobbigast är om den tjyvstanar när rödljuset slår om till grönt...man känner sig lite ivägen :3freak

Jag kan inte förstå att ni klankar ner så mycket på 640.
Det är verkligen en bra hoj om man inte alltid vill köra på bana.

Fungerar bra att åka lite längre stäckor och inte lika täta service intervaller.
samt att den har bra knuff i morton för att leka med den.
Har inga större svårigheter att rycka upp den på 3:an

sen att den har el-start, t-lås och värmefläkt så den inte kokar om man sitter fast i någon kö gör inte saken sämre.
Sätter du sen på en trotelfugasare så blir den mycket piggare om du verkligen behöver det...

Ex3mX skrev:
Jag kan inte förstå att ni klankar ner så mycket på 640.
Det är verkligen en bra hoj om man inte alltid vill köra på bana.

Fungerar bra att åka lite längre stäckor och inte lika täta service intervaller.
samt att den har bra knuff i morton för att leka med den.
Har inga större svårigheter att rycka upp den på 3:an

sen att den har el-start, t-lås och värmefläkt så den inte kokar om man sitter fast i någon kö gör inte saken sämre.
Sätter du sen på en trotelfugasare så blir den mycket piggare om du verkligen behöver det...

Faan nu får du mig på andra tankar.

Är det nån som med säkerhet vet om det bara är förgasaren som skiljer effektmässigt mellan 640 och 625 eller är det annan kam också?
Hur är 640an att åka på bakhjulet med i jämförelse med 625an, vacuumförgasare kan ju bli lite segare (i bilar varjefall) och när man ligger på balanspunkten så är det ju rätt så viktigt att det svarar med en gång åt båda håll även avsläpp?

nja jag vill inte säga att det är en fördel att ha en på/av funktion när man ligger på balanspunkten...
Kan iofs tänka mig att det är en smaksak...
Jag använder bakbromsen när jag seglar där uppe.

Jag har iofs inte testat en 625:a bara 660 och den va lite mer race än 640.
med det är som vanligt en fråga om sport och comfort.

Vill man ta sig dom där 5 milen för att leka på ett ultumat ställe behöver man inte oroasig så mycket om miltalen som löper iväg och att det är obekvämt att ligga i 110.

Sen att man kan ha en tjej bakpå när man drar på en fika i solskenet skadar ju inte heller :lol

Motarrrd skrev:
Är det nån som med säkerhet vet om det bara är förgasaren som skiljer effektmässigt mellan 640 och 625 eller är det annan kam också?
Hur är 640an att åka på bakhjulet med i jämförelse med 625an, vacuumförgasare kan ju bli lite segare (i bilar varjefall) och när man ligger på balanspunkten så är det ju rätt så viktigt att det svarar med en gång åt båda håll även avsläpp?

JA!!!!! det är en annan kam på 625 då effekten ligger lite högre upp i registret än 640!

eisbaer skrev:

Ok! när du inte ens kommer ihåg din 640 men tycker 625 är slö och 660 tilltalar dig mest varför åker du inte till nån handlare som har alla 3 modellerna och testar?

Du hade den gamla 640 som inte kan jämföras med den nya som kom -03!
Den enda som talar för 625 är INTE bara elstart/tändningslås, snarare hela chassit då 640 har 12L tank och 625 9L tank eller tycker du att man sitter bättre på 640 än 625? Visst man kan inte sticka under stolen att 660 är strå vassare än de andra!

Ex3mX --> vad har man Värmefläkt till? :D
625/660 har också kylfläkt på de nyare "625-03/04/05 & 660-04/05"

motardnisse skrev:
Ex3mX --> vad har man Värmefläkt till? :D
625/660 har också kylfläkt på de nyare "625-03/04/05 & 660-04/05"
App, app, app, app...... Värmefläkt :hihi finns inte på 625/03 eftersom det bara fanns SXC'er då. Jag tror btw att SXC/04 inte heller har någon fläkt. :7peta :tungan :) Hoppas jag har rätt nu, jag precis för mig att det är så här i alla fall.

Eftersom SMC/04 går så mycket fortare och dessutom slangar HÖGT (det är kallt i stratosfären) så måste den ju självklart ha värmefläkt.

.

Spider skrev:
Eftersom SMC/04 går så mycket fortare och dessutom slangar HÖGT (det är kallt i stratosfären) så måste den ju självklart ha värmefläkt.

.

Absolut! Kan inte jag få låna din värmefläkt när det är kallt någon morgon så den kommer upp i temp fortare? :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman