xr600

goranmanson

motardian
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
-00 XR650r
xr600 olje-oljepump-fråga

Hej!

Då man fyller på ny olja på en xr -92, far oljan ut till motorn/växellådan på en gång så att man kan kolla att man har rätt mängd mha nivåskruven på höger sida eller måste man starta motorn så att oljepumpen pumpar ut olja till växellådan innan man kollar nivån på nivåskruven på höger sida?
Då måste ju motorn gå "utan" olja i motorn en kort tid!?! eller??

tacksam för ett snabbt svar!!
 
Last edited:
goranmanson skrev:
Hej!

Då man fyller på ny olja på en xr -92, far oljan ut till motorn/växellådan på en gång så att man kan kolla att man har rätt mängd mha nivåskruven på höger sida eller måste man starta motorn så att oljepumpen pumpar ut olja till växellådan innan man kollar nivån på nivåskruven på höger sida?
Då måste ju motorn gå "utan" olja i motorn en kort tid!?! eller??

tacksam för ett snabbt svar!!


Men XR:en har en mätsticka i ramen väl? Då är det väl bara och se hur högt oljenivån ligger.
Tror annars inte du behöver ha motorn igång för att tappa oljan. Av logiska skäl. Oljepumpen pumpar ska väl enbart upp oljan till toppen så egentligen får du motsatt effekt när du har motorn igång (pumpar upp oljan, mindre/tar tid för den och rinna ut igen). Samt att vem konstruerar en motor som måste va igång för att tömma motoroljan?!
Dock bör du ha motorn varm när du börjar tappa för att oljan ska bli mer lättflytande - rinna ut mer/lättare
 
jag gjorde så här o de verka funka..
ska i ca 2+ l i min 92 iaf.
körde hojen varm.
tömde olja o byte filter o fyllde på den upp vid ramen framför bensintanken.
den vart snabbt fylld..vid ca 1,8 l ungefär..(rann över lite)
starta upp o körde den lite...då sjönk oljan undan o jag fyllde i lite till....
körde den sen varm(ska alltid kollas varm) kolla på stickan o fyllde på till övre märket (aså max).
 
Tack för svar. Det finns en oljenivåskruv på höger sida. Ville bara säkerställa hur konstruktionen funka. Det där med stickan o oljebyte är under kontroll. iom att oljan i ramen ligger högre än motorn så måste nivån i motorn styras av Oljepumpen, Enligt mina egna funderationer. Då kommer motorn att gå torr några sekunder men det kanske den klarar utan problem.

Problemet är löst. Det funka som jag trodde.
tackar för svaren!!
 
Det där m 'kolla varm' är nonsens. Däremot ska motorn gå ett tag så
att det inte ligger en massa olja i vevhuset. Det är ju en torrsumpare.
Likaså ska den stå stilla en stund så att det mesta av luften i oljan går ur.
Sen kan man kolla nivån i tanken.
Men temperaturen i sig har knappast nån betydelse.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Det där m 'kolla varm' är nonsens. Däremot ska motorn gå ett tag så
att det inte ligger en massa olja i vevhuset. Det är ju en torrsumpare.
Likaså ska den stå stilla en stund så att det mesta av luften i oljan går ur.
Sen kan man kolla nivån i tanken.
Men temperaturen i sig har knappast nån betydelse.
/u


säger bara vad de står i min instruktionsbok :rolleyes:
 
ozeo skrev:
säger bara vad de står i min instruktionsbok :rolleyes:
Visst, jag menade absolut inte att hacka på dig. Ber om ursäkt om du tog illa
upp. Utmärkt när folk kollar böckerna.

Jag förklarade bara hur det funkar egentligen. Men dom gör det förstås så enkelt
för sig och ägaren som möjligt genom att ge en beskrivning som funkar.
Dom säger hur man ska göra, inte varför mao.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Visst, jag menade absolut inte att hacka på dig. Ber om ursäkt om du tog illa
upp. Utmärkt när folk kollar böckerna.

Jag förklarade bara hur det funkar egentligen. Men dom gör det förstås så enkelt
för sig och ägaren som möjligt genom att ge en beskrivning som funkar.
Dom säger hur man ska göra, inte varför mao.
/u

inge illa här inte :fyllisar :krama
men de e lite som du säger..räckte med att jag starta upp den efteråt så sjönk oljan bort på en gång.
 
ozeo skrev:
..räckte med att jag starta upp den efteråt så sjönk oljan bort på en gång.
Kör man den en stund ordentligt så blir oljan luftblandad (bl.a. beroende på att
returpumpen har större kapacitet; pumpar lite luft hela tiden mao), lär kunna ge upp till
20 % mer volym då. Efter en stund i stillhet så har den mesta luften försvunnit.
DÅ ska man kolla nivån. Sen rinner den sakta ner i vevhuset med tiden....(tror jag)
/u
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top