XR600 tracker...?

Baadkarma

Ny medlem
Gick med
7 May 2010
Ort
malmö
Hoj
94 Triumph Speed Triple, XR600R (under ombyggnad)
Jag har köpt en XR600R -92 med HRC-kit (628).
Denna hade jag tänkt sänka, byta sadel & tank samt byta hjul.
Till att börja med...

Den har stått still i ca 5 år och är väldigt svårstartad. När jag till slut fick gnista och igång den med startgas blev den lite varvglad på tumgång. Även när jag kört den en runda. Den är fortf svår att starta. Vad rekomenderas att göra?

När det gäller hjulen. Kan jag köpa ekerfälgar som passar XR650?
Jag har försökt hitta spec men inte lyckats.

Har ni förslag på en plåttank som ni tror passar XR-ramen?

Sänkning av framgaffeln... Förslag??
Om jag bytar framgaffel. Då passar inte mina nya ekerhjul längre? (om jag köper dem)

Tacksam för svar o hjälp.

Här är vad jag har och vad inspirationen är...
 

Bifogat

  • XR650 StreetTracker.jpg
    XR650 StreetTracker.jpg
    50.9 KB · Visningar: 366
  • XR600R HRC -92.jpg
    XR600R HRC -92.jpg
    57.7 KB · Visningar: 270
Rensa förgasaren och smäll i nytt stift och ny soppa. (var rädd om nålen när du pillar med förgasaren, råkade böja den lätt när jag pillade med den XR jag hade, tog bra lång tid innan jag kom på varför den inte ville starta.)
 
jag har köpt nytt stift vilket den startade med tvivelaktig beröm.
Förgasaren är avplockad och jag ska rensa den. Diesel har jag hört att den ska marineras i. Hur länge ska delarna gräddas?


Här är en bild på hur jag tänkte ändra looken...
 

Bifogat

  • Skiss 1.1.jpg
    Skiss 1.1.jpg
    100.9 KB · Visningar: 195
kul projekt.
tänk på att ställa ventilerna noga för den är riktigt känslig när det gäller ventilerna.
högt varv å dålig tomgång kan bero på för mager blandning
 
du har ju redan nav. köp fälgbanor med rätt storlek och sätt dom på dina nav.
köp en ny fetare gaffel(kortare), använd dina orginalfälgar.. de går alltid att bygga distanser så man kan få på allt.. lite svarvning bara.
kika lite på gamtankar från mindre hojar 400cc och neråt.. 125 från 70-80tal typ..
den tank du ritat liknar många japscustomtankar från 70-80tal.
lycka till :tummenupp
 
24mx.se har 17" fälgbanor som du kan ekra upp med dina egna nav, finns billiga kompletta motardkit 17" också. Precis så breda att de ryms i Hondasvingen utan meck.
 
Så ja...

Nu har jag härjat på EBAy och shoppat upp halva lönen.. Haha

Tank(ar), drivpaket, förgasare (xr650), hast. mätare, framlampa (Wave), bakdämpare(xr250), ljusreglage (dominator) och en oljetermometer.

En del är smådetaljer men helheten beror på detaljerna.

Hondaverkstaden i Malmö föreslog att jag skulle behålla bakhjulet och bara byta ut framhjulet mot en 19" ekerfälg. Tycker det låter som en schysst plan. Måste ju inte ha 17" hjul för att motarderna har det...

Någon som vet vilka modeller man ska leta efter för att hitta 18" eller 19" framhjul??

Nu kommer det nog ta 2-3 veckor innan jag har allt att leka med. Då blir det mycket att skruva och fixa.

När det gäller hast. mätaren... Den är till Honda vtr250. Finns det adaptorer att köpa eller ska man fila & fixa till kabeln själv?

Förgasaren är en original till xr650 (644cc) & jag har 628. Min tanke är att den redan har en schysst inställning för att bara monteras på, iaf med originalljuddämparen. Med supertrap får jag nog ställa in den lite.

Först var tanken att ha en rund lampa men sen snubblade jag över denna och hittade den i svart med blått glas.

Här är lite bilder på godiset jag köpte iaf...
 

Bifogat

  • Hast. mätare vtr250.jpg
    Hast. mätare vtr250.jpg
    43.4 KB · Visningar: 116
  • oljetemp mätare.jpg
    oljetemp mätare.jpg
    16 KB · Visningar: 114
  • Wave framljus.JPG
    Wave framljus.JPG
    26.2 KB · Visningar: 99
BMW har ett par modeller med 19tums ekrade framhjul.

Ang. förgasare tror jag du skulle ha större framgång med någon universal flatsidare typ FCR41 eller TM40. Kubikökningen kräver nog möjligen max ombestyckning istället för ny förgasare, om du inte vill ha extra power (då tror jag att std förgasare är fel väg att gå). Ang ditt resonemang om rätt inställning borde även en std förgasare till XR600 funka (591 - 628 - 644 typ lika stor skillnad däremellan)

Tror knappast det finns adapter till hastighetsmätarn. Är den wirestyrd (ej elektrisk med tex sensor på utgående axel) så gäller att du får med rätt utväxling, så hastighetsmätarn visar rätt.

Har en frambroms med 4kolvsok, stålomspunnen slang och pump med 320 adapter till XR600 liggandes (ok och pump tror jag kommer från en FZR1000). Även gaffelkrona med gaffeln bredare isär än orginal på XR:en finns. Ligger och tar plats och säljs för en billig peng.
 
Ett tips på framfälgar är att kolla på crossar från 125cc och neråt.
 
Back
Top