XR600 "kickar tillbaka"

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Det är som så att ibland när jag ska kicka igång hojen så sparkar den tillbaka... Varför? Inte kickat ordentligt? Något som är slitet eller slits när den sparkar tillbaka?
Har även ett annat olustigt fenomen som uppstår ibland när jag ska kicka, det tar tvärstopp halvvägs ungefär, brukar även klonka till lite grann när det tar stopp. Drev som är slitna och borde bytas?

ichhhss :rolleyes:
tyvärr inget svar men är glad att inte jag har det :tungan

Bakåt kickar eller bakslag som det kallas kommer ifrån att den tänder innan den skall dvs när kolven är på väg upp till ÖD ,detta har nödvändigtvis inte med tändningen att göra utan oftast att den blivit sur.

Ingen gas när du kickar och ställ ev ventilerna om det var länge sedan det gjordes.

Om du har ökat kompressionen kan du få samma fenomen. Tändningen behöver då ställas tillbaka lite (den kan ju också ha ruckats vid någon tidigare service).

Olof.B skrev:
2172157 Det är som så att ibland när jag ska kicka igång hojen så sparkar den tillbaka... Varför? Inte kickat ordentligt? Något som är slitet eller slits när den sparkar tillbaka?
Har även ett annat olustigt fenomen som uppstår ibland när jag ska kicka, det tar tvärstopp halvvägs ungefär, brukar även klonka till lite grann när det tar stopp. Drev som är slitna och borde bytas?
Det kan vara så att du kickar i fel läge, dvs du kickar för tidigt. Har inte haft nån xr men dock en ttr och kickade man den i fel läge utan autodecomp vajer så kunde träskon!!! (fel skor) flyga 20 meter. Dra kicken sakta när det tar stopp dra förbi kompläget och sedan tryck till.

Ok, tackar för svaren!
Inget man behöver vara extrem orolig för då? Det gör bara jäbligt ont i foten när den sparkar tillbaka, kanske inte är näjd med mig som ägare... :(

Olof.B skrev:
2174845 Ok, tackar för svaren!
Inget man behöver vara extrem orolig för då? Det gör bara jäbligt ont i foten när den sparkar tillbaka, kanske inte är näjd med mig som ägare... :(
Gasar du samtidigt som du kickar? Det är jag livrädd för. :näsblod

Håll in bromsen medan du kickar så borde risken för att gasa vara mindre. Eller, gör som jag gjorde ibörjan, håll inte i gashantaget uten någon annanstans på styret. :)

PutteLiten skrev:
2175339 Håll in bromsen medan du kickar så borde risken för att gasa vara mindre. Eller, gör som jag gjorde ibörjan, håll inte i gashantaget uten någon annanstans på styret. :)
jag tror inte man gasar något omedvetet och stabiliteten i kickningarna lär vara kasst utan att hålla i styret.

men en xr 600 ska inte kicka varken med eller utan gas..har aldrig vart med om det på min iaf.
iaf..sätt handen på sidan av styret som nån sa..de gör jag alltid.

Autodekompen kan spöka. Feljusterad (tidigare årsmodell än -92 m vajer) ? Borttagen/urkopplad ? Kollat att ventilspelet är ok ?

Jag kör fram m kicken tills det tar emot, drar in dekompen på styret, går precis förbi kompläget, låter kicken gå tillbaka helt
och trampar till ordentligt.

M lite gas vill den gärna slå tillbaka, inget våldsamt, men alldeles för mycket för att våga kicka utan mc-kängor...
/u

ulf_lundin skrev:
2178651 Autodekompen kan spöka. Feljusterad (tidigare årsmodell än -92 m vajer) ? Borttagen/urkopplad ? Kollat att ventilspelet är ok ?

Jag kör fram m kicken tills det tar emot, drar in dekompen på styret, går precis förbi kompläget, låter kicken gå tillbaka helt
och trampar till ordentligt.

M lite gas vill den gärna slå tillbaka, inget våldsamt, men alldeles för mycket för att våga kicka utan mc-kängor...
/u

Feljusterad? Själva justeringen är väl troligtvis inte så svår men hur vet man om det är fel?

ozeo skrev:
2176163 men en xr 600 ska inte kicka varken med eller utan gas..har aldrig vart med om det på min iaf.
iaf..sätt handen på sidan av styret som nån sa..de gör jag alltid.

Gammla XR va kända hälseneknäckare...
Måste vart i samband med att de gick över till en förgasare och autodekopm utan massa wairar.

Olof.B skrev:
2178671 Feljusterad? Själva justeringen är väl troligtvis inte så svår men hur vet man om det är fel?
Står troligen i verkstadshandboken. Min XR har 'nya' autodekompen, utan vajer till kicken, så hur man justerar
den gamla vet jag inte.
F.ö. har jag helt kopplat ur autodekompen, misstänker den spökar ibland och lättare ger tjuvstopp i skogen.
Lite tyngre att kicka utan.
/U

Advänder man gas på min xr så smäller den direkt.
brukar ställa den på stödet, så att den är i lutning sen sätter jag ena foten vid stödet sidan på backen och hoppar till

det brukar inte göra så ont när den smäller tillbaka då eftersom benet är i lutning.

Den har smällt till så att jag flög över med bent över sadeln
nu vet jag inte hur du kickar men ett tips

men min brukar dock inte smälla tillbaka så ofta. Sätt haden nån annan stans på styret och se om det blir något resultat.
Ganska lätt att röra lite på gasen om man kickar, med handen på gasen

läget på kicken tycker jag inte spelar nån roll xren iaf min statar i alla lägen oftast på första kicken.

Tack för all information! :tummenupp

Ska prova med att ha handen någon annanstans för att vara helt säker på att jag inte gasar när jag kickar. Får se om det ger resultat.

Olof.B skrev:
2182523 Tack för all information! :tummenupp

Ska prova med att ha handen någon annanstans för att vara helt säker på att jag inte gasar när jag kickar. Får se om det ger resultat.
lycka till. :tummenupp Läskigt med bakslag

philsson skrev:
2175406 jag tror inte man gasar något omedvetet och stabiliteten i kickningarna lär vara kasst utan att hålla i styret.

Jag sa inte att inte hålla i styret, jag sa, Håll inte i gashantaget... :rolleyes:

Jag har sett mååånga som gasar till när de kickar, kanske för att de är vana vi tvi tacktare eller så, men de svär på att de inte rör gasen. Men jag ser ju hur de vrider på handleden... :tungan

Back