Xr 600 frågor

XR 600 saknar acc. pump därav dör den om du vrider rullen max direkt. Inget att oroa sig för.

Har du riktiga isdäck får du grymt fäste på isen, annars blir det såklart halt.

Lätt att slå över på bakhjulet?

Inte direkt, tycker XR:en var skitlätt att lära sig åka på bakan med. Börja plocka upp den på tvåan och växla dig lådan igenom bara... handlar mest om gaskontroll.

Har du svårt med växlingarna ligger du förmodligen inte högt nog när du försöker växla. Lugn... det kommer komma naturligt. Skadar ju naturligtvis inte att ha bromsberedskap men de första gångerna är det nog lätt hänt att när det väl gått så långt att inte motorbroms längre räddar situationen så hinner du inte heller rädda situationen med fotbromsen.

Att slå över är en naturlig del i läroprocessen!

Edit: Måste fått det där angåend acc. pumpen fel. Vrider jag fullt omedelbart från inget varv så tenderar min till att dö. En polare som e mek yrade nåt om acc. pump men jag missförstod honom säkert... I stand corrected!
 
Last edited:
De (2) XR jag har haft har inte dött vid hastigt gaspåslag. Felbestyckad förgasare tror jag på. Kompressionen ska vara bra, definitivt inte som på en 250cc cross när man kickar
 
den e ganska lättkickad o som sagt..den kanske e felbestyckad för den ska inte dö eller bluddra nå spec..
öppet system öppna sidokåpan till luftburken o sen bestycka upp..
jag kör nu 68 låg o 156 hög o de vart en grym skillnad för mig mot för orginal.
går upp 1,2,3 på bara gasen fast med ett av o på på 3an.
på 4 måste man stå upp eller sätta benet på sadeln långt bak.
märk väl att då väger jag 100+++ o lite till :rolleyes:
 
men att en hoj är lätt att kicka. På min husa så börjar ju dekompen öppnas så fort man börjar dra i kicken. Borde ge en upplevelse av dåligt komp. Vet dock inte hur det är på en XR. Bara en tanke jag fick.
 
philsson skrev:
men att en hoj är lätt att kicka. På min husa så börjar ju dekompen öppnas så fort man börjar dra i kicken. Borde ge en upplevelse av dåligt komp. Vet dock inte hur det är på en XR. Bara en tanke jag fick.

Sant, men fortfarande såpass bra komp att man måste lägga mycket tyngd på kicken för att få ner den efter att man byggt upp komp.
 
-PLM- skrev:
Sant, men fortfarande såpass bra komp att man måste lägga mycket tyngd på kicken för att få ner den efter att man byggt upp komp.
Alltså är de min hoj som är kasst eller nåt för jag sitter bara ner och kickar. :va Dessutom vänster sida som borde vara mycket svårare (klenare ben :hihi)
 
ozeo skrev:
öppet system öppna sidokåpan till luftburken o sen bestycka upp..
jag kör nu 68 låg o 156 hög o de vart en grym skillnad för mig mot för orginal.
Vad sitter det i orginal då? Har du bara tagit bort den lilla sidokåpan på luftburken? Räcker det inte om man bara höjer nålen ett snäpp?
 
Viffer skrev:
Vad sitter det i orginal då? Har du bara tagit bort den lilla sidokåpan på luftburken? Räcker det inte om man bara höjer nålen ett snäpp?

nej jag gjorde lite hål i sidan o satte dit ett nät. vart djäkligt känsligt med munstyckena efter detta.
nej de räcker inte att höja...men varför lata till de då du får mycke mer effekt genom att byta unstycken..har själv vart inne på ditt spår men efter att provat lite av varje så har de blitt en djäkla skillnad på effekt...om man mäter de i wiiiili kraft så fick jag rycka de på 2an samtidigt som jag slog av o på..nu flyttar jag bak ca 5 cm kanske o bara gasar fullt o den går upp fint o mjukt. på 3an vart de som 2 förut. då e jag ingen wiiilifantom..en duktig en får nog upp den på 4an.
ett öppet system e att föredra..jag byggde eget som e dj*kligt öppet..nästan 2 tum från delningen till systemet som e på 2 tum.
 
ozeo skrev:
nej jag gjorde lite hål i sidan o satte dit ett nät. vart djäkligt känsligt med munstyckena efter detta.
nej de räcker inte att höja...men varför lata till de då du får mycke mer effekt genom att byta unstycken..har själv vart inne på ditt spår men efter att provat lite av varje så har de blitt en djäkla skillnad på effekt...om man mäter de i wiiiili kraft så fick jag rycka de på 2an samtidigt som jag slog av o på..nu flyttar jag bak ca 5 cm kanske o bara gasar fullt o den går upp fint o mjukt. på 3an vart de som 2 förut. då e jag ingen wiiilifantom..en duktig en får nog upp den på 4an.
ett öppet system e att föredra..jag byggde eget som e dj*kligt öppet..nästan 2 tum från delningen till systemet som e på 2 tum.
Var få man tag på billiga munstycken till xr:en?
Är det krångligt å byta?
 
Viffer skrev:
Var få man tag på billiga munstycken till xr:en?
Är det krångligt å byta?
finns inga billiga :hihi
men de e toklätt o byta...

om du bara ska byta högfart tex så öppnar man bara den lilla skruven i botten av gasarn, där under sticker en litet munstycke ut..du behöver en 7ans nyckel tro jag.
ska du byta både låg o hög så skruva helt enkelt bort hela nederdelen av gasarn o du komma åt bägge skitlätt.
sitter en liten kopp innanför. se till så du ser hur den ska sitta innan du tar bort allt..den sitter löst.
efter detta lär du få skruva lite på blandskruven..

(obs!!! det gäller åtminstone enförgasars xr,n. har du 2 så vet jag inget)
 
ozeo skrev:
finns inga billiga :hihi
men de e toklätt o byta...

om du bara ska byta högfart tex så öppnar man bara den lilla skruven i botten av gasarn, där under sticker en litet munstycke ut..du behöver en 7ans nyckel tro jag.
ska du byta både låg o hög så skruva helt enkelt bort hela nederdelen av gasarn o du komma åt bägge skitlätt.
sitter en liten kopp innanför. se till så du ser hur den ska sitta innan du tar bort allt..den sitter löst.
efter detta lär du få skruva lite på blandskruven..

(obs!!! det gäller åtminstone enförgasars xr,n. har du 2 så vet jag inget)
Kan det bero på lågfartsmunstycket att den dör vid stoppies? Skit störigt :4skrika
 
Viffer skrev:
Kan det bero på lågfartsmunstycket att den dör vid stoppies? Skit störigt :4skrika

vet ej...jag höjde tomgången men vid lite längre måste jag hålla lite gas :tummenupp

har säkert med flottören o göra :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top