XR 600 eller XT 600E (TT 600)?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Har visserligen skapat en likadan tråd i offroadforumet men den borde ju passa lika bra här och svaren lär bli fler.

Hur som helst så funderar jag på att göra mig av med hojen inför nästa 25kw-säsong, vill bara ha något annat bara, helst ska det vara roligare också. Troligtvis lär jag isåfall bara ha hojen nästa säsong eller möjligtvis nästa igen också, eftersom jag får köra tung hoj utan några spärrar sedan. Jag har kollat in dom billiga offroad-alternativen, eftersom jag om jag säljer min hoj förhoppningsvis kommer ha råd med dessa och kanske dessutom ha lite pengar över sedan (woho).

Valet står mellan Yamaha och Honda, dvs mellan XT (och TT?) och XR. Det finns säkert en massa fina trådar om hojarna men jag vill bara ha det väldigt kortfattat och generellt, plus och minus helt enkelt. Jag vill också få klarhet i vad som egentligen skiljer mellan XT och TT, är det samma hoj med olika benämningar eller vad? Har inte kunnat luska ut det trots att jag har letat lite info om dom på nätet.

Generellt sett så verkar XR 600 vara mer enduro, och det borde ju betyda att den är roligare, men orkar man köra längre än 3 mil i sträck? Käkar den mer däck än en XT osv?

XTn är den jag är mest inne på, trots att jag inte vet så mycket om den eller Hondas motsvarighet, men den verkar vara lite mer allround, funkar rätt bra på gruset men samtidigt så kanske man kan köra en liten bit på den också. (?)

Det är ett plus också om hojen inte är helt omöjlig att använda för att lära sig att köra på ett hjul också. Försäkring och soppaförbrukning antar jag ligger på ungefär samma nivå så det lär väl inte spela någon större roll.

Vilka plus och vilka minus anser ni det finns med en XT(E) respektive XR? (Kända fel?) Vilken borde jag köpa?

Tackar på förhand till den som orkar läsa allt och dessutom svara.

Jag kan iaf meddela att den Italientillverkade TT-R 600 från mitten av nittiotalet ( känns igen på USD gaffel & elstart ) går jättebra att lära sig slanga på/med. 2an i och lite koppling i krypfart.

Jag kan iaf meddela att den Italientillverkade TT-R 600 från mitten av nittiotalet ( känns igen på USD gaffel & elstart ) går jättebra att lära sig slanga på/med. 2an i och lite koppling i krypfart.

De heter TTe pga elstarten. Om man ska ha en italien tt ska man sikta på TTs, den är ovanlig men hittar man den får man WP gaffel, öhlinare bak, brembo run t om med stålomspunnet samt lägte vikt pga ingen elstart. Grym hoj, Jag har haft 3. TTe är låg i häcken som fan men TTs med öhlinaren är hög som satan!

Här är en TTS

Bifogat

• Yamaha TT600S 97.jpg
    Yamaha TT600S 97.jpg
    25.4 KB · Visningar: 77
Last edited:
XR mer renodlad grus & skog, i princip outslitlig, sådär i fjädringskomponenter, många säger för mjuk för hårdare körning (jag har inte störts av det på min XR400)
TT-R grusbus och skaplig för motard, bra fjädringskomponenter, har för mig det är öhlins bak
XT onroad och grusroad, tyngre

Slanga lär gå utmärkt på alla skullle jag tro :)

I alla fall vad jag plockade upp när jag letade grusbushoj
/D

XT är en härlig hoj men tyngre och mindre offroadanpassad än TT och XR. XR:en går lite bättre i motorn men igengälld så är TT/XT:ns motor nog den mest stryktåliga motor som finns. Kräver lite underhåll och bara går:tummenupp

På lite nyare XT, -01 och framåt, så är det 1000 mils serviceintervall.
På XR,en tror jag det är 500 mil.

Av de tre du nämner så hade jag tagit Hondan, helt klart.

På lite nyare XT, -01 och framåt, så är det 1000 mils serviceintervall.
På XR,en tror jag det är 500 mil.

Av de tre du nämner så hade jag tagit Hondan, helt klart.

Hittar man en tts så är den klart bäst. Bäst komponenter, låg vikt samt slitstark motor man kan få lite fart i om man verkligen vill.

Hur ligger de till i pris då?

20-25 papp kanske. De har sällan gått så långt för det är lv-reggade och ingen orkar åka långt på sånna hojar. En annan fördel med TTS gentemot XR är att TT´n har skjutspinnar man kan stå på när man slangar:tummenupp

TTs verkar det inte finnas en enda på blocket av. Lättast att hitta av alla hojarna är XTn, och jag är nog fortfarande mest inne på XTn även efter den här tråden. Tack för alla svar och är det någon som har nått att tillägga, exempelvis kända fel på XTn eller XRn, så bara skriv!

TTs verkar det inte finnas en enda på blocket av. Lättast att hitta av alla hojarna är XTn, och jag är nog fortfarande mest inne på XTn även efter den här tråden. Tack för alla svar och är det någon som har nått att tillägga, exempelvis kända fel på XTn eller XRn, så bara skriv!

Välj mellan tt och xr i stället. Xt skiljer sig en hel del mot dom. Det enda som talar för xt´n i så fall är större tank.

Välj mellan tt och xr i stället. Xt skiljer sig en hel del mot dom. Det enda som talar för xt´n i så fall är större tank.

Och möjligtvis det generellt sett lägre priset och det om man får tro blocket på lågsäsongen, större utbudet.

Och dessutom mer touringvänlig. Jag är inte nån riktig offroadnisse, jag har bara inte råd att köpa vad jag vill ha än, och jag vill inte ha kvar hojen jag har nu för, ja, vad fan ska man säga..

Och möjligtvis det generellt sett lägre priset och det om man får tro blocket på lågsäsongen, större utbudet.

Och dessutom mer touringvänlig. Jag är inte nån riktig offroadnisse, jag har bara inte råd att köpa vad jag vill ha än, och jag vill inte ha kvar hojen jag har nu för, ja, vad fan ska man säga..

Jamen tjöp XT. Det är en guldhoj i så fall. Har budat tusentals mil i sadeln på en så´n.

Hej, har kört mycket offroad i mina dagar och tycker så som någon annan skrev att jämförelsen är lite skev mellan framförallt XR och XT.

Personligen tycker jag att XR kan jämföras bäst med TTR (98-03 blev sämre efter 03). Båda har kick, ungefär lika lätta, samma effekt. Dock kan man (teoretiskt) skutsa på TTR.

En annan hoj som kan jämföras med XT men i mina ögon är bättre på allt är Suzuki DR 650 SE (96-?):tummenupp

Jamen tjöp XT. Det är en guldhoj i så fall. Har budat tusentals mil i sadeln på en så´n.

:hihi

Ja, vi får se vad det blir. Blir nog inte aktuellt förrän i vår för jag vill ha ut så mycket som möjligt för hojen jag har nu.

Hej, har kört mycket offroad i mina dagar och tycker så som någon annan skrev att jämförelsen är lite skev mellan framförallt XR och XT.

Personligen tycker jag att XR kan jämföras bäst med TTR (98-03 blev sämre efter 03). Båda har kick, ungefär lika lätta, samma effekt. Dock kan man (teoretiskt) skutsa på TTR.

En annan hoj som kan jämföras med XT men i mina ögon är bättre på allt är Suzuki DR 650 SE (96-?):tummenupp

Driftsäkerheten då? Yamahan känns säkrare, men det är iofs mina fördomar som pratar..

Kända fel på XTn förresten, nån som vet?

Last edited:
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...