Xj600 Diversion till Naked

Chrailo

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Hoj
Yamaha XJ600 -92
Hej!

Sen jag pangade ett rådjur med min 92a Diversion och kåpan ser lite lessen ut har jag funderat på att man kanske ska klä av hojjen och göra den till naken version. Är det någon som har tips på mätare och lyktor från andra hojjar eller eftermarknad som passar rakt av. Är väldigt newbie så jag vet inte alls hur olika mätare och sådant funkar till olika cyklar, eller hur/om de behöver kalibreras om för att passa andra cyklar.

Om projektet påbörjas så lovar jag bilder :)

/Ch

Hej

Om jag inte minns helt fel fanns den som naken från fabrik. tror den heter xj 600n och hade runt lyse med dubbla kromade mätarhus. Borde ju passa så gott som rakt på.

kanske går att hitta delarna på mc skroten

Mätare: http://www.acewell.se/
Kan även gå att använda en vanlig cykeldator. Men då måste den väl ha belysning och man måste på något sätt rigga ett par varningslampor dessutom? :va

När det gäller strålkastare så kan en original riskera att bli dyr om man inte får tag i någon billig begagnat (kolla Ebay t.ex.). Annars så gäller det att det ska vara en E-godkänd strålkastare, och samma gäller för blinkersarna. Piratgrejer som är godkända går att få tag i lite varstans. Från din lokala mc-handlare och internet till Biltema. Då kanske det blir lite klippa och klistra i kabelhärvan, men så länge du gör det lugnt och metodiskt och inte bara klipper alla kablar samtidigt så ska det inte vara några större problem.

Hej

Om jag inte minns helt fel fanns den som naken från fabrik. tror den heter xj 600n och hade runt lyse med dubbla kromade mätarhus. Borde ju passa så gott som rakt på.

kanske går att hitta delarna på mc skroten

Hmm, har faktiskt funderat lite på detta oxå, men när man läser om folk som gjort konverteringar så är det alltid med delar från andra hojjar. Vet inte om det är extra svårt att få tag på beggade xj600 nakengrejjer. Men kan vara värt att kolla upp det oxå. Meningen är ju att det ska bli lite lite billigare att fixa än att tex köpa ny kåpa...typ och kanske lära sig ett o annat under tiden :)

/Ch

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...