Xj600 -93 startar bara på startgas

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Jag har tagit upp att försöka starta hojen som jag renoverat min första motor på efter tappat intresse under vintern. Var säker på att det var skit i förgasarna vilket det var. Lyckades får rent det och såg att jag faktiskt kunde hälla fotogen som rann genom de små gångarna och droppade ut. Glad som den att jag äntligen skulle få igång hojen har jag slängt på förgasarna och för att inte få skitig bensin som legat i tanken har jag matat förgasarna direkt med ren bensin från dunk. Efter några dåliga startförsök satte jag desperat handen för en av förgasarnas insug och då lyckades jag glatt skrämma mig själv lite med att få motorn att hosta någon gång.

Great success tänkte jag, behöver kanske få på luftboxen och skapa ett ordentligt sug bara. Idag försökte jag det och utan någon framgång, testade till och med att täppa för insuget till luftboxen för att kanske få ett häftigare sug men jag tyckte mig inte ens känna något sug där. Jag räknar just nu med att förgasarna är dåligt inställda men tycker något borde hända ändå. Den skriker igång om jag skvätter i lite startgas, den flyger upp i ca 3000 rpm i några sekunder och dör. Kan förgasare läcka så hemskt att det kommer in luft annanstans än insuget? Typ flottörpackningarna som jag inte alls brytt mig om att byta i och med att de är rätt dyra när jag letat.

Om du lyckas få igång dem egalt hur, men den inte fortsätter att snurra skulle jag nog leta fel i soppatillförseln av förgasarna.
Eller, flottörnivåerna? Är de korrekta? Ngt fel hopsatt?

Om du lyckas få igång dem egalt hur, men den inte fortsätter att snurra skulle jag nog leta fel i soppatillförseln av förgasarna.
Eller, flottörnivåerna? Är de korrekta? Ngt fel hopsatt?

Tanken är just nu inte kopplad för att jag inte hunnit göra rent den och fylla på med rent bränsle. Men det slår mig nu att det kanske är ett problem att bensinslangen hänger löst haha. Kan det var så enkelt? Minns från en tidigare hoj vilka problem jag fick bara den slangen inte var tät, motorn rusade och hade sig. Vore skönt om det vore så lätt.

Står du i varmt garage eller i utetemp? Choken kanske behövs.

Kallgarage men jag har inte ens fått någon förbränning så det inte ett choke-problem.

Umm har du vakumledning till soppakranen och är isf är den pluggad nu när du kör utan tank?
Du fick den att tända till när du höll för förgasarna det får mig att misstänka att den går magert därav mitt choke förslag. Ska alltid börja med dom enkla stegen först.

Umm har du vakumledning till soppakranen och är isf är den pluggad nu när du kör utan tank?
Du fick den att tända till när du höll för förgasarna det får mig att misstänka att den går magert därav mitt choke förslag. Ska alltid börja med dom enkla stegen först.

Just nu är inte ens förgasarna kopplade till soppapumpen så svaret blir nog nej, inte pluggad, vilket jag insåg var ett problem som sagt. Ska göra nytt försök med ett nyladdat batteri.

Har provat med choke också men utan lycka.

Mja jag var lite nyfiken på om du har vakumslang till soppakranen och om den är pluggad nu. Om du har en sådan och den är opluggad så går den ännu tunnare. Är det kallt plus att du kör utan luftfilter lär den gå kanonmagert.

Mja jag var lite nyfiken på om du har vakumslang till soppakranen och om den är pluggad nu. Om du har en sådan och den är opluggad så går den ännu tunnare. Är det kallt plus att du kör utan luftfilter lär den gå kanonmagert.

Ah, såklart. Den har jag inte heller tänkt på! Luftfilter kör jag däremot med.
phille_hbg har en poäng även om jag hade uppskattat lite mer motivering. Jag missar enkla/dumma saker nu eftersom allting inte är monterat.

fylla på med rent bränsle

Börja med detta, har en enduro som stod med 1.5 år gammal bensin gick inte förutom med startgas. Ny soppa startade den direkt.

Ah, såklart. Den har jag inte heller tänkt på! Luftfilter kör jag däremot med.
phille_hbg har en poäng även om jag hade uppskattat lite mer motivering. Jag missar enkla/dumma saker nu eftersom allting inte är monterat.

Tanken med det jag skrev var just för att utesluta att du har justerat förgasarna helt fel efter att du rengjort dem (för jag antog att du skruvade ner förgasarna helt och hållet) och monterade tanken igen för att eventuell vakumstyrd bränslekran osv skulle fungera som det är tänkt.
En grundinställning av förgasarna gör att du har en grund att utgå ifrån. Har du dessutom tanken monterad så har du även där ännu en grund att utgå ifrån där du slipper konstiga veck i slangar eller vad som helst som kan hända om du tillför bensin från något annat.
Sukkaha är inne på samma sak där med inställningen av förgasarna.

Det är väldigt lätt att missa enkla saker och man brukar känna sig dum när man inser ett enkelt fel, men det händer oss alla någon gång. Det är bara att se det som en lärdom och gå vidare.

Tanken med det jag skrev var just för att utesluta att du har justerat förgasarna helt fel efter att du rengjort dem (för jag antog att du skruvade ner förgasarna helt och hållet) och monterade tanken igen för att eventuell vakumstyrd bränslekran osv skulle fungera som det är tänkt.
En grundinställning av förgasarna gör att du har en grund att utgå ifrån. Har du dessutom tanken monterad så har du även där ännu en grund att utgå ifrån där du slipper konstiga veck i slangar eller vad som helst som kan hända om du tillför bensin från något annat.
Sukkaha är inne på samma sak där med inställningen av förgasarna.

Det är väldigt lätt att missa enkla saker och man brukar känna sig dum när man inser ett enkelt fel, men det händer oss alla någon gång. Det är bara att se det som en lärdom och gå vidare.

En orsak varför jag även valt den här vägen är för att jag uppskattar verkligen känslan av att förstå ett system fullt ut. Såpass att jag kan manipulera allt och arbeta med det i ett inkomplett tillstånd kan man väl säga. Det är ju av misstagen man lär sig så även om det är frustrerande, även för de som väldigt tacksamt hjälper, så känns det nyttigast för mig att göra så.

Ska ta till mig av era kommentarer och göra nytt försök till helgen.

En orsak varför jag även valt den här vägen är för att jag uppskattar verkligen känslan av att förstå ett system fullt ut. Såpass att jag kan manipulera allt och arbeta med det i ett inkomplett tillstånd kan man väl säga. Det är ju av misstagen man lär sig så även om det är frustrerande, även för de som väldigt tacksamt hjälper, så känns det nyttigast för mig att göra så.

Ska ta till mig av era kommentarer och göra nytt försök till helgen.

Absolut lär man sig mest av misstagen! Det håller jag med om. Problemet är om det är många misstag som radar upp sig. Till slut så kan man tappa orken att fortsätta även om det är totalt fel väg att gå.
Men ett tips som har hjälpt mig i många situationer är att köra uteslutningsmetoden. Utesluter man saker och ting efter hand så kommer man oftast fram till lösningen, vad nu det kan vara.

Bara att fortsätta försöka så får du rätt på det till slut!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti