XJ600 -85 varvar inte ur?

Urshult

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Hoj
Yamaha xj600 1985
Projekt XJ600 fortsätter; Ikväll har bromsvätska bytts och bromsar luftats SAMT lameller, olja & filter skiftats -första gången! Nu till nästa problem: hojen vill inte gå rent. Den har taskig gång under 2000 varv (går lite ojämnt, nästan bluddrar), drar bra upp till 6000-7000 varv men vill sällan mer. Om man ligger på 6000 varv och drar fullgas känns det som om den kommer mer, uppemot 8000-8500 varv, först när man släpper av lite på gasen. Förslag?

Last edited:
Jag skulle kolla igenom förgasarna grundligt. Speciellt om membranen ligger på plats och är hela.
En rengöring av alla munsycken är också på sin plats.

Mats

Har aldrig rengjort förgasare; Måste jag lyfta bort tanken för att demontera förgasarna? Lossar man alla samtidigt och låter dem hänga ihop?
Kan man rengöra munstycken utan att skruva loss dem?
Om man skruvar loss munstyckena, hur monterar man tillbaka dem utan att inställningar går förlorade?

Ta loss förgasarbryggan och lägg på arbetsbänken.
Membranen kollar du under locken på förgasarnas ovansida, dom ska vara hela och ligga rätt i sina spår, du förstår direkt när du öppnar.

Munstyckena kommer du åt genom att lossa på koppen under förgasarna. Öppna en förgasare i taget så blandar du inte ihop grejerna.
Ta isär, gör rent, använd tryckluft, sätt ihop som det satt innan, innan du skruvar ur ev. luftskruv så skruva den i botten först och lägg antal varv på minnet..
Fortsätt till nästa förgasare.

Det är enkelt men tar tid, du förlorar inga inställningar p.g.a. en rengörning.
Vore det jag som skulle väcka en gammal radfyra till liv så skulle jag även kolla flottörnålar, flottörnivåer samt efter återmontering göra en synkning.

Sen borde den gå om bara frisk bensin och gnista finns.

Helt ot, men jag fick in en hoj som gick dåligt en gång, den hade luftintaget under sadeln.
Där hade man lagt badbrallorna som sedan hindrade motorn från att få luft.
Kolla efter ett par badbrallor.

Ok, demontering av förgasarbryggan, öppna och kolla. Dåliga membran byts antar jag? Liten checklista på resten;

-Rengöring av insidan av själva förgasaren (tryckluft)

-Munstycken demonteras och rengörs (med t.ex koppartråd läste jag i ngn annan tråd). Viktigt att de skruvas tillbaka med samma antal varv.

-Flottörnålar, flottörnivåer? Vad ska kollas ang. dessa?

-Byta bränslefilter kanske?

-Tändstiften är fina, byta ändå?

-Kolla badbyxor vid luftfiltret!

-Synkning (får verkstad göra, ca 1000kr enl. uppgift)

Något mer?

Ok, demontering av förgasarbryggan, öppna och kolla. Dåliga membran byts antar jag? Liten checklista på resten;

-Rengöring av insidan av själva förgasaren (tryckluft)
Ja, och något rengörnigsmedel kanske, och tops, och tandborste och... jag det som behövs för att få jobbet gjort helt enkelt.
-Munstycken demonteras och rengörs (med t.ex koppartråd läste jag i ngn annan tråd). Viktigt att de skruvas tillbaka med samma antal varv.
Jag gjorde rent mina med hjälp av Biltemas Bromsrengörning art.nr: 364509 och tryckluft, munstycken är känsliga grejer, ingen mekanisk åverkan. Måste du peta med något hårt så är koppar bra.
Munstycken ska dras fast, det är blandskruvar som man ska hålla reda på antal varv, du fattar när du börjar plocka med det.

-Flottörnålar, flottörnivåer? Vad ska kollas ang. dessa?
Nålar att dom är hela och tätar bra mot sitt säte, nivån ska ställas in enligt handbok, har du ingen, köp eller surfa.
-Byta bränslefilter kanske?
Alla service-saker ska vara fixade innan man börjar "mecka", man blir bra arg på sig själv om man meckat ett antal kvällar för att sen upptäcka att något så simpelt som att ett filter eller ett stift varit boven.
-Tändstiften är fina, byta ändå?
Se ovan, men tror du att dom är ok så vänta, är ju lätt att byta senare, bara att lyfta tanken.
-Kolla badbyxor vid luftfiltret!
Ja och ekorrar, råttbon och annat
-Synkning (får verkstad göra, ca 1000kr enl. uppgift)
Ta det som sista åtgärd, kolla servicesaker och förgasarbrygga först.
Något mer?
Folköl, 80-tals hårdrock, sund nyfikenhet och glatt humör, sen är saken biff

Funkar Mötley Crue, Accept, Judas Priest samt, i värsta fall, Whitesnake och Skid Row?

På tal om lamellbytet i första inlägget; fick byta fjäder (brusten) för "kopplingsaxeln", dvs den lilla fjädern som sitter runt axeln där kopplingsvajern sitter nere vid motorn och vars funktion, jag antar, är att föra tillbaka kopplingen de sista millimetrarna då man släppt kopplingshandtaget. Märker nu att den inte riktigt orkar dra tillbaka vajern (om det är det som är syftet), spelar det någon roll? Måste jag byta kopplingsvajer till en som löper lättare?

På tal om lamellbytet i första inlägget; fick byta fjäder (brusten) för "kopplingsaxeln", dvs den lilla fjädern som sitter runt axeln där kopplingsvajern sitter nere vid motorn och vars funktion, jag antar, är att föra tillbaka kopplingen de sista millimetrarna då man släppt kopplingshandtaget. Märker nu att den inte riktigt orkar dra tillbaka vajern (om det är det som är syftet), spelar det någon roll? Måste jag byta kopplingsvajer till en som löper lättare?

Måste kanske va att ta i, men eftersom vajern börjat kärva så lär den inte bli bättre, det är ju inte helt lätt att smörja en kärvande.
Vill du slippa stå med en brusten vajer så byt, den kostar inte mer än ett par hundra.

Back