Xj 600N -96 problem

micke7306

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
-96 Yamaha XJ 600N
Så här är det...
Ibland när man vrider på nyckeln och ska starta så står den bara och försöker men tänder inte.. men om man vrider av och på nyckeln och testar igen så startar den direkt!! kan ju även säga att det inte finns nåt startläge så att säga när man vrider på nyckeln utan från off till on så blir det inget klick om ni förstår, ska det vara så?

Nu har den även börjat att dryga sig med att börja rycka och lägga av i bland när man kör. då kan det räcka med att man bara startar om direkt så blir det en liten knall ibland så funkar den bra. men i bland så måste man först vrida av nyckeln och starta om då funkar det bra igen.. skumt fel!

Den har stått ett tag innan jag köpte den. men jag körde ca 25 mil innan "ryck" felen började..

Vad göra? några ideer?

Nån får rätta mig om jag har fel, men iom att den stått ett tag så kan det bli grums i förgasarna så dom inte matar motorn ordentligt. Detta leder till att den går ryckigt, så var det iaf när jag köpte min xj 600. "Ryckigheten" försvann av sig självt efter tag när hojen använts ett tag.
Det andra problemet låter som något sorts el-fel men desto svårare att drista om vad som kan vara orsaken.

/Henke

Det kan mycket väl vara något kontaktstycke som har ärjat ihop eller glappar, i synnerhet om den har stått länge. Smörj upp tändlåset, lossa alla kontakter och spruta i elektronikrengöringsspray och jucka dom isär/ihop några gånger, då borde felet försvinna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT