XJ 500 1981:a Förgasarrengörning kostnad?

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Håller på att renoverar upp en gammal Yamaha, har plockat bort förgasarna, skruvar sitter fast som berget och lätt det "slirar" till, så vill inte riskera att förstöra något, så jag funderar på att lämna bort för rengörning. Någon som vet var en sådan genomgång av förgasaren kan kosta? För övrigt så rör sig 3 st trottlar lätt o fint, en rör sig knappt alls, trögt tusan. Tips på annat ställe man kan lämna in för rengörning, kanske inte behöver vara mc verkstad? Kanske kan fungera med ex ställe som servar o repar gräsklippare, trimmrar etc?:confused:

Den har stått still sedan 1995, men har varit igång av mig efter batteribytet, men förgasare med chocke och gång fungerar inte som den ska. Hojen har för övrigt utvecklingspotential, all elektronik fungerar, bakbromseriet fungerar efter ha rivit isär bromstrumma och smärjlat och smörja in bult in till backarna, nya bromsbelägg fram satt på, fixat till fotbroms, rivit isär packväskor o toppbox, nya insugsgummin skall beställas, luftfilter,olja filter skall bytas, inga läckage någonstans, känns som ett "gediget" objekt. Haft den en vecka idag, så här såg den ut när jag hämtade den.vid inköp.jpg
 
Last edited:
Jag tror jag har en sådan slagskruvmejsel. Men menar du att den skulle användas på en förgasare:confused:

Hade jag använt min där så hade det blivit kaffeved kvar av det som en gång var en förgasare.

Jag hade inte lämnat in mina egna förgasare till en "jack of all trade". Det sitter en massa små oringar och annat krafs lite här och där i förgasaren som kan läcka och ställa till det. Bör vara någon som vet vad han gör enligt mig och har utbytesgrejorna. Annars är det nog stor risk att det likskam inte blir rätt.
 
Bra jobb med XJ:n där :yoparty

Fin modell. Minns testerna jag läste i Bike... :)

Oh jag tycker fortfarande fälgarna är såå snygga. Likadana som min RD 350 -82 hade... *drömmer*...

Lycka till med renoveringen
 
Bra jobb med XJ:n där :yoparty

Fin modell. Minns testerna jag läste i Bike... :)

Oh jag tycker fortfarande fälgarna är såå snygga. Likadana som min RD 350 -82 hade... *drömmer*...

Lycka till med renoveringen

Ja eller hur, modellen är underbar!
Älskar Yamahas tidiga 80-talare: RD 350:n och hela XJ-serien. Det är något med tanken på 750 Seca som är...fint. Gillade t.o.m. Turbon! Eller i allafall kåpan.

Hoppas vi får fortsätta läsa om renoveringen! :tummenupp
 
En verkstad tar väl +- 1000kr timmen så det är väl bara att räkna
 
Man vill försöka hålla budget, hojens pris i inköp var löjligt billigt...1000 kr som den stod, efter investerat 300 så startade den, arbetskostnad ej inräknat förståss ;) Insugsgummin orginal från Yamahastore kostar 700 kr!! Styck! Packning tillkommer om det var ca 50 kr sty..Har hittat på ebay för under 600 kr komplett kitt 4 st med packningar. 1800 kr låter dyrt med förgasarefix..men är nog ändå billigt med tanke på att för totalt 2400 kr ha fungerande förgasare och ca 3700 kr ha en besiktningsbar hoj! Tack för tipsen skall hålla ögonen öppna själv här.

Tänkte ha hojen som lite "Kaffe" hoj, lugna turer till fiket, och till en bil och mc träff som är på måndagkvällar sommartid och snabb enkel vardagsputtrande till jobbet. Jag kommer börja med att "Köra" med hojen, jag är inte "rädd" om den så och kommer vid turer låna ut till tillfälligt hojlösa i mc kretsarna vid gemesnamma turer och även till övningskörning:) 600 spänn helår helförsäkring gör det också intressent, vi börjar bli allt fler som införskaffar gammalt att köra på! Vad tiden lider så kan det bli mindre moddar, styre ev lack, ombyggd bakdel lite puts. Bild på inköp o efter lite puts instrumentering.vid inköp instrument.jpgefter lite puts.jpg Går även putsa upp lite krom som ej sett vatten, vind eller sol på 18 årfender fron.jpg

Från ladan, där den stått sedan 1995, nya bromsbelägg, och nybytt styrlager var det på dock då:) Klart 18 år gammalt, men oanvänt.in the barn.jpg Innan hemfärd uppväckt från 18 årig törnrosasömn ruggig.jpg
 
Last edited:
Vill du att det ska bli riktigt gjort går du till christer på bra i gasen. Kan inte göra nog med reklam för den karln!
 
Jag har en XJ400. Upptäckte efter köp att den är otroligt sällsynt att få tag på delar till. Men med ihärdighet (många MC från den tiden hade samma delar oberoende av tillverkare) och lite list så har jag lyckats få tag på ganska mycket delar. Min är i många delar exakt samma som XJ550, och jag gissar att din är liknande. Jag har köpt en del härifrån, bra priser och låg fraktkostnad:
http://yambits.co.uk/advanced_search_result.php?keywords=XJ550
http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/xj_550/81-84/
http://www.xlmoto.se/yamaha-xj-550-1983/7505
 
Förgasarskruvar? Typ dom som håller ihop, eller syftar du på munstycken?. Är det de förstnämnda borde det inte kunna vara så jävligt, i värsta fall saka skruven. dvs djup skåra o ett bra tag.
Kostar en slant o lämna in.
 
En grej du kan kolla själv är om spetsarna på tomgångsskruvarna är av.
Rätt vanligt att folk skruvar dom i bott så dom går av. Då går den bara på choke, och det är ett helvete att få ut dom.. sånt har Bra i gasen fått fixa åt mig.
Förhoppningsvis är bara lågfartsmunstycke och tomgångskanaler igensatta.. det är oerhört viktigt att allt är kliniskt rent för att det ska fungera. Cv förgasare är känsliga, men väldigt bra om man sköter dom!
 
en annan lösning för de små skruvarna som håller koppen för flottörerna är denna produkt:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Muttertang-12468/
Du slipper slå och med lite kraft släpper skruven som du sedan byter. En annan lösning är att doppa spetsen av mejseln i ventillslippasta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ustning/Motor/Ventilslippasta-fingrov-191383/
för att öka friktionen så att mejseln inte hoppar ur.
När du väl fått isär förgasaren så lägger du alla mässingsdelar i ättikssprit och sköljer resten av alu delarna i fälgrengöring. Rengöringsmedel för kaffebryggare är bra det med. Produkten ska innehålla oxalsyra.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Rengoring/Falgrengoring-361717/
undvik att lägga i blöt över natten då fälgrengöring är frätande under längre tid. Stoppa den frätande prosessen med ett bad av vatten och natriumkarbonat, dvs vanligt bakpulver. En svag lösning av målarsoda går bra även det. Skölj med vatten och spraya efteråt med någon tunn oljespray. BRAIGASEN kan säkert lösa ditt bekymmer, men jag tycker en motorcykelägare ska lära sig lösa hur han får sin MC att fungera. Lite av mentaliteten med att ha en MC!
 
Jag har en XJ400. Upptäckte efter köp att den är otroligt sällsynt att få tag på delar till. Men med ihärdighet (många MC från den tiden hade samma delar oberoende av tillverkare) och lite list så har jag lyckats få tag på ganska mycket delar. Min är i många delar exakt samma som XJ550, och jag gissar att din är liknande. Jag har köpt en del härifrån, bra priser och låg fraktkostnad:
http://yambits.co.uk/advanced_search_result.php?keywords=XJ550
http://www.wemoto.com/bikes/yamaha/xj_550/81-84/
http://www.xlmoto.se/yamaha-xj-550-1983/7505

Tack för tipsen!!Ebay har jag hittat massvis av delar till min iaf! Både från Tyskland, England och Kinaland, många delar frakfritt, brukar söka på free shipping. Är på gång att köpa oljefilter, luftfilter tillsammans med insugsgummin, har hittat(fast jag inte skall ha) hjul, sving, mm. Blev lite finlördagsmek med oljebyte idagoljebyte.jpgold oil.jpgny olja.jpg
 
Förgasarskruvar? Typ dom som håller ihop, eller syftar du på munstycken?. Är det de förstnämnda borde det inte kunna vara så jävligt, i värsta fall saka skruven. dvs djup skåra o ett bra tag.
Kostar en slant o lämna in.

Jag menar ALLA skruvar, dels till plåten under, och de 4 på varje förgasartopp. Oljeplugg och även till oljefilterskruv satt med så in i h.e.
 
en annan lösning för de små skruvarna som håller koppen för flottörerna är denna produkt:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Muttertang-12468/
Du slipper slå och med lite kraft släpper skruven som du sedan byter. En annan lösning är att doppa spetsen av mejseln i ventillslippasta:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ustning/Motor/Ventilslippasta-fingrov-191383/
för att öka friktionen så att mejseln inte hoppar ur.
När du väl fått isär förgasaren så lägger du alla mässingsdelar i ättikssprit och sköljer resten av alu delarna i fälgrengöring. Rengöringsmedel för kaffebryggare är bra det med. Produkten ska innehålla oxalsyra.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Rengoring/Falgrengoring-361717/
undvik att lägga i blöt över natten då fälgrengöring är frätande under längre tid. Stoppa den frätande prosessen med ett bad av vatten och natriumkarbonat, dvs vanligt bakpulver. En svag lösning av målarsoda går bra även det. Skölj med vatten och spraya efteråt med någon tunn oljespray. BRAIGASEN kan säkert lösa ditt bekymmer, men jag tycker en motorcykelägare ska lära sig lösa hur han får sin MC att fungera. Lite av mentaliteten med att ha en MC!

Tack för tipsen! MEN jag delar inte din mentalitet;) vissa saker som man inte har hållit på med och det är noga med, så kan det vara bättre lämna bort, som för mig är det ex sådant här småpill och om viss elektronik krånglar, jag gör nog ändå mer än 90% av alla jobb på mina hojar:)
 
Jag menar ALLA skruvar, dels till plåten under, och de 4 på varje förgasartopp. Oljeplugg och även till oljefilterskruv satt med så in i h.e.

Haha, ja, jag skulle göra olje o filterbyte på en xs1100 i somras. Slutade med att jag fick svetsa på ett fyrkantsstål o dra loss bulten till filterhuset med rörtången..
Det ska inte vara lätt.
 
Haha, ja, jag skulle göra olje o filterbyte på en xs1100 i somras. Slutade med att jag fick svetsa på ett fyrkantsstål o dra loss bulten till filterhuset med rörtången..
Det ska inte vara lätt.

Så är det, när hojen släpades hem, fick bakbromsenarmen på trumman hamras tillbaka, när väl trumman var borta så blev det till att hamra på uta f.. för att få ur skruven, men vad värt efter när man slipat lite och smort in och allt löper fint :) Hojar skall inte stå still för länge helt klart!!
 
Bromserimek, kolvar satt trögt, rengort så gått de går på plats och lite DOT olja runt kanten, inpressad i oken igen, med förhoppning att det blir bättre än tidigare utan att behöva helrenovera bromseriet.twin till kolven.jpginpressad kolv i ok.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top