Xenonkit med olika watt på sakerna?

skön

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 1300
Jag beställde 35w xenonkit till min hoj från en sida på nätet.

När jag fick hem sakerna såg jag att ballasten var på 35w
medans lampan var på 55w.
Jag har försökt att få tag i dem och få svaret genom
dom med de ringer inte upp som de lovat 2 ggr samt svarar inte på
mail ang. min fundering.

Min fråga:
Ska de vara så?
Kommer detta funka??
Någon som provat ???

/Johan
 
Jag köpte 75 Watts xenon kit och fick 75 watts ballaster och 55 watts lampor o det fungerade jätte bra, problemet var att när man växlade från alv till hel ljus så tog det ca 10 sec innan det var full belysning, så efter ca 100 mil åkte grejorna av igen o in med vanliga halogen igen som reagerar omedelbart.

lite läskigt o åka i skymnings ljus i 10 sec varje gång man växlade hel o halv.


mvh
 
Okej. Samma sak fast tvärt om.


Körde du med H4 då?
För där sitter det väll som jag förstått en motor
som fäller fram och tillbaka en sköld hur ljusbilden ska studsa...typ

Min fasa är att ballasten kommer leverera alldeles för lite ström
än vad lampan är gjord för, därför lysa alldeles för dåligt.

/Johan
 
Vilka beställde du av?
Är det H4 kan du få en lampa av mig.
Betala portot bara.
Det är 35W.

Bättre att de kommer till användning att de bara ligger och skräpar i garaget.

Jag har 3 st 75w i extraljusena i på bilen och det tar ca 0,5 sek innan de tagit över ljuset från orginal.
Men har du H4 behöver du inte oroa dig för uppstartstid förutom när du startar hojen,
Men den sekunden det tar för dem att starta är inga problem.
 
Humanhabit, som jag hört mycket bra om.

Japp det är H4. Vore jätte hylligt.

/Johan
 
Jag köpte 75 Watts xenon kit och fick 75 watts ballaster och 55 watts lampor o det fungerade jätte bra, problemet var att när man växlade från alv till hel ljus så tog det ca 10 sec innan det var full belysning, så efter ca 100 mil åkte grejorna av igen o in med vanliga halogen igen som reagerar omedelbart.

lite läskigt o åka i skymnings ljus i 10 sec varje gång man växlade hel o halv.


mvh

Det är skillnaden på bra och lite sämre xenonkit (eller rättare sagt ballasterna), uppladdningstid!!!!

Okej. Samma sak fast tvärt om.


Körde du med H4 då?
För där sitter det väll som jag förstått en motor
som fäller fram och tillbaka en sköld hur ljusbilden ska studsa...typ

Min fasa är att ballasten kommer leverera alldeles för lite ström
än vad lampan är gjord för, därför lysa alldeles för dåligt.

/Johan

Finns olika sätt att växla, vanligast är med magnet som flyttar en hylsa runt själva "lampan" som får ljusbilden att ändra sig...
 
Last edited:
Jag köpte 75 Watts xenon kit och fick 75 watts ballaster och 55 watts lampor o det fungerade jätte bra, problemet var att när man växlade från alv till hel ljus så tog det ca 10 sec innan det var full belysning, så efter ca 100 mil åkte grejorna av igen o in med vanliga halogen igen som reagerar omedelbart.
lite läskigt o åka i skymnings ljus i 10 sec varje gång man växlade hel o halv.
mvh

Mina hel-ljus tar några sek att få full styrka när jag tänder dem FÖRSTA gången. MEN, ljuset de har när de tänds ÄR likvärdigt halogen, sen blir de bara mycket bättre.
Vid avbländning för mötande så kallnar de inte utan har fullt ljus vid tändning igen.

Så tänk på hur ljuset var med halogen när ni jämför uppstarten på xenon-konvertering med billigare kit.

Ska forsätta med kit på mina fordon (på hel-ljuset):tummenupp

Dal-Mausen
 
Kopplade bort mitt xenon igår pga kommande besiktning... Sen åker det nog tillbaka!
Men ska jag sätta dit 8000K eller 10000K lamporna?!

Jag kör med det på både halv- och helljus så man syns bra!!!
 
Kopplade bort mitt xenon igår pga kommande besiktning... Sen åker det nog tillbaka!
Men ska jag sätta dit 8000K eller 10000K lamporna?!

Jag kör med det på både halv- och helljus så man syns bra!!!


Jag hade satsat på så låg K som möjligt.
Bättre ljus tycker jag med ju lägre K du har.
Jag har 5000K på min 75W i extraljusena och det är jag helnöjd med.
Ju högre K desto blåare blir ljuset.
 
Ju högre Kelvin desto mindre Lumen, alltså ju blåare ljus desto sämre ljusstyrka...!
Det är iaf så ljust ute på sommaren att 10000K kommer räcka till för att synas i backspegeln på bilarna....

Det är därför alla bilar har 4300K original (lite gulare ljus), för att få mest lumen (ljusstyrka)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top