Xenon lampor

zollet

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2009
Ort
Åtvidaberg
Hoj
Yamaha R6 -00
Hej

Var på besiktningen igår, fick nedslag på bl.a. halvljus diffus.
Någon som har bra koll på vad det är? Börjar lamporna bli dåliga/gamla så dom inte orkar ge tillräckligt med kraft/lyse. Det bör tilläggas oxå att bågen inte var tvättad innan jag åkte in så det va fluger och skit fram på lyktorna dessutom, inverkar det något på ljusbilden?

Offtopic: Satte nu på orginaldämparen inför besiktningen, förbaskat så "slö" den blev, :rolleyes: tappade kanske 5-10hk
 
Tvätta bort allt småvilt och prova igen. Du har inte slitet lyktglas? Blästrad av grus och annat skräp. Sliten reflektor?
Byta lampa kostar inte många kronor, och kan ju göras bara för att utesluta den.

Eller kör du med xenon lampor i nu?
Byt isåfall tillbaka till halogen när du ska bes. Många xenon lampor har dålig passform och kan vara lite jobbigare att få rätt.
 
Last edited:
med tanke på rubriken, är det xenon lampor du har???, då kan det vara lite dyrt att byta lampan bara på prov.
 
med tanke på rubriken, är det xenon lampor du har???, då kan det vara lite dyrt att byta lampan bara på prov.

Men xenon sitter ju föga troligt original i en R6:a från 2000.
Har man eftermonterat det så är det ju väldigt enkelt att kasta i original och prova igen.
 
Men xenon sitter ju föga troligt original i en R6:a från 2000.
Har man eftermonterat det så är det ju väldigt enkelt att kasta i original och prova igen.


håller med dig att det troligtvis ej sitter orginal på hojen. men rubriken förvirrar ändå. därför frågade jag ts,
 
Fick nedslag på diffus ljusbild på en bil förut.
Gjorde rent reflektorn och lampan och då gick den igenom.
Väldigt ovanligt med nedslag på detta sa besiktningsman nr2.
Antydde att besiktningsman nr1 måste varit grinig bara
 
Fick nedslag på diffus ljusbild på en bil förut.
Gjorde rent reflektorn och lampan och då gick den igenom.
Väldigt ovanligt med nedslag på detta sa besiktningsman nr2.
Antydde att besiktningsman nr1 måste varit grinig bara
Vill till rätt mycket innan bes mannen anmärker på "diffus ljusbild".
Orsaken är oftast dålig reflektor, i sällsynta fall felaktig eller felmonterad glödlampa.
(med lite våld går det t o m att få in dem både snett och uppochner, inget e la omöjligt för en händi karl..:D men såna dumheter görs väl inte av våra duktiga SH-medlemmar..:D)
Rengöring bör ske med yttersta försiktighet!
Tvål/diskmedel mycket varmvatten. "Mekanisk påverkan" (trasa..) försämrar nästan alltid mer än det hjälper..
 
sry. har xenon lampor i idag, ej jag som satt dit dessa. Kändes som om besiktningsmannen va lite grinig när jag var inne hos honom. Men ska nog göra rent om och i lampan för att sen besikta om den. Klarar mig 1 månad nu iaf, får se om jag får tid att göra detta senare i veckan.

Vill till rätt mycket innan bes mannen anmärker på "diffus ljusbild".
Orsaken är oftast dålig reflektor, i sällsynta fall felaktig eller felmonterad glödlampa.
(med lite våld går det t o m att få in dem både snett och uppochner, inget e la omöjligt för en händi karl..:D men såna dumheter görs väl inte av våra duktiga SH-medlemmar..:D)
Rengöring bör ske med yttersta försiktighet!
Tvål/diskmedel mycket varmvatten. "Mekanisk påverkan" (trasa..) försämrar nästan alltid mer än det hjälper..

som sagt, plockar isär och rengör reflektorerna försiktigt.. :)
 
Last edited:
byt tillbaka

jag säljer xenon kit , både till bil o mc . det är därför du får anmärkningen diffus ljusbild.
xenon lamporna , projicerar annorlunda och ger inte den assymetriska ljusbilden OM de monteras i en lampa för halogen ljus .

byte tillbaka , det är väldigt enkelt , låt drivdon o annat hänga kvar men koppla bort det ,så den inte ligger o laddar utan att ha utgång kopplad .

då får du rätt ljusbild , om allt annat är rent o i normal skick .

besiktnings mannen kan inte ge dig så många andra " felkoder " för att du har " fel " lampa i hojen , så det slutar ofta med diffus / fel ljusbild .

lycka till o skriv om du inte reder ut hur du byter tillbaka
 
Äntligen besiktad

Nu har jag äntligen fått igenom motorcykeln besiktningen. efter 3 gången och en mycket bättre besiktningsman den andra gången som hjälpte mig och hittade vad som gällde xenon-ljus.

Fick byta tillbaks till vanliga halogenlampor för att den skulle gå igenom. Får ej ha detta över huvudtaget (läs texten nedanför).

Nu ska effektdämparen på igen så man kan gasa lite..

Väl mött på vägarna...



Enligt den EU-förordning som finns skall bilar utrustade med xenon i halvljus vara utrustade med en automatisk nivåreglering i lamphuset samt högtrycksspolning. Fabriksutrustade xenonbilar har denna utrustning och är helbils godkända enligt eu-förordning.

Xenon HID får dock monteras utan ovan utrustning i dimljus, helljus, extraljus etc.

Svensk bilprovning godkänner inga fordon med eftermonterad Xenon på halvljus.
För att vara på den säkra sidan så kan du tillfälligt och enkelt byta tillbaka till halogen i samband med den årliga besiktningen.
 
Nu har jag äntligen fått igenom motorcykeln besiktningen. efter 3 gången och en mycket bättre besiktningsman den andra gången som hjälpte mig och hittade vad som gällde xenon-ljus.

Från BMW-forum

"Vad jag förstår är det bara att konvertera halvljus till Xenon som inte gillas av Bilprovningen - beroende på att sådana måste ha automatisk nivåjustering i lamphuset samt högtrycksspolning."


"Det där är en vanlig missuppfattning. Förvisso krävs höjdreglering om man ska ha Xenon-ljus på en MC, men ingen högtrycksspolning - och höjdregleringen kan vara manuell, ingen automatik krävs. Jag har original-Xenon på min K1200GT, och den har varken spolning eller nivå-automatik.
Vad som däremot krävs (inte bara av Bilprovningen, utan för att hojen ska få användas på allmän väg) är att samtliga strålkastare har E-godkännande. E-godkännandet gäller endast med E-märkt glödlampa av den typ strålkastaren är konstruerad för och godkänd med. Kontroll av helljus ingår inte i kontrollbesiktningen, så Bilprovningen kan inte underkänna ett Xenon-konverterat helljus - däremot är det fortfarande inte formellt tillåtet att använda. Xenon-konverterat halvljus godkänns inte av vare sig bilprovningen eller vid flygande inspektion, och det av goda skäl - bländningsrisken är nämligen överhängande, och i många fall blir ljuset undermåligt."
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top