Xenon-kit och ljuddämpare ZX6R på besiktning!

anders_023

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2008
Hoj
2009, Kawasaki Z1000
Hej!

Jag köpte en Kawasaki ZX6r 2009 förra våren och nu är det dags för första besiktningen.

Jag har två saker som bekymmrar mig lite. Dels så är det avgassystemet som sitter på, det är inte original. Säljaren skulle skicka det till mig då det "låg inlåst i hans kompis garage som var på semester" men jag har inte sett röken av det där systemet.

Hur kinkiga är besiktningen på ljudet/icke original ljuddämpare? Den låter ju mycket högre än någon annans Ninja...tycker jag ialf.

Sedan sitter det ett Xenon-kit monterat på den också, vilket jag inte monterat så jag vet inte riktigt hur det är kopplat, inte heller vad det sitter för lampor i den.
Går det att bara sätta i vanliga halogenlampor eller måste jag koppla bort xenonballasten för att det ska fungera med halogenlampa? Hur är det med sockeln? Byter man ut den också när man sätter i Xenon, eller är det standardsockel? :confused:

Det blev många frågor...jag hoppas på många svar för nu börjar solen lysa ute och besiktningen är snart dags! :yoparty

Anders

Jag trodde att det var 3år efter den togs i bruk första gången som den skulle besiktas men till min stora förvåning så är det 4år och ska därmed inte besiktas förens 2014! :D

Men svar på dessa frågor uppskattas ändå! :)

Xenon-kittet kan jag inte svara på men vad det gäller ljudnivån så borde det sitta en stämplad skylt frame i ramen, vid styret. Där står decibel angivet vid ett visst varvtal. Tror besikningen brukar gå på de värdena om de tycker att den låter för mycket. Men ljudnivån är ganska subjektiv, tycker de att den är för hög så är den det oavsett om de mätt eller inte. Försök få igenom hojen på en mc-besiktningsdag på eftermiddagen. Då rullar de nästan bara igenom hojen för att de är trötta och inte orkar jävlas.:tummenupp

Det xenonkitet jag har är det bara att plocka ur xenonlampan och stoppa i en vanliga lampa istället. Dock så sitter inte lampkontakten till xenon direkt på lampan, men lokalisera den, koppla loss den från xenonkitet och sätt den direkt på lampan.

ska man ha xenon på halvljuset måste det finnas automatisk lägesreglering

Du är osäker på ljudnivån?
Varför inte åka in och kolla den på besiktningen? Det kostar ingenting.
Låter det FÖR mycket har du ett helt år på dej att justera ner det.
Om det finns värden och varvtal i regbeviset går man på dom,annars max 103 Db!

Syns inte ballasten till xenonljuset så bryr sig inte besiktningen.

(Jag jobbar inom det yrket så jag har koll)
Ha det!:tummenupp

Du är osäker på ljudnivån?
Varför inte åka in och kolla den på besiktningen? Det kostar ingenting.
Låter det FÖR mycket har du ett helt år på dej att justera ner det.
Om det finns värden och varvtal i regbeviset går man på dom,annars max 103 Db!

Måste passa på att kapa tråden en kort stund och fråga en expert.. Jag skall precis byta till ett helsystem som är e-märkt och "fully road legal" inom EU. I mitt regbevis står det 92 db/4250 rpm. Om nu det nya låter 98 db är man rökt då trots att det är under 103 och e-märkt?

Står även 80db vid körning, mäts det vid besiktning?

Fråga 1. Ja du är rökt om besiktningspersonen kollar dina värden,fast knappast troligt.
Fråga ". Mätningen utförs vid stilla stående micken 50cm från avgasröret .
( så länge inte hojen låter mer än en hd med raka rör bryr vi oss i regel inte) En sporthoj ska höras lite det hör till!!:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT