WSBK: Ducaudi överväger en Panigale RR

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Enligt artikeln nedan är Ducati så missnöjda med Panigalen i WSBK att Gobmeier, Ducatis motorsportchef, sägs kunna tänka sig en homologering av en ny modell till nästa år, en Panigale RR, för att råda bot på nuvarande hojens tillkortakommanden. Det framgår tyvärr inte, som väntat, vad dessa problem är.

Det verkar alltså inte som om det är någon mjukvarubugg direkt som gör att det inte går så bra för tillfället.

http://www.speedweek.de/Superbike/news/38480/Ducati-denkt-an-Neuhomologation-der-Panigale.html

Last edited:
Det är väl effekten som är problemet tack vare strypningarna?

Fast det hjälper ju inte en ny modell mot, för att råda bot mot det måste de sticka lite mer pengar under bordet åt Dorna.

Jag är inte så säker på att det är det enda problemet, de har ju inte varit direkt starka i år på banor eller partier där effekten inte är allt. Jag vet inte ens om de är snabbare än vad 1198R:en var ifjol?

Det är väl effekten som är problemet tack vare strypningarna?

Tippar på chassit.
Dom får trimma motorerna till max i WSBK men dom måste köra med originalramen.

Och
går det ändra gaffelvinkeln?
går det flytta svingen upp/ner ?
går det höja / sänka motorn?
som i Aprilian?

Hoppas det blev rätt, att allt ovan går i Aprilian(?).

Ducati är ju "handikappade" av att ha längsta motorn i WSBK tack vare L-tvinnen.
Vilket betyder längsta hjulbasen eller kortaste svingen.
Jobbigt.

Tippar på chassit.
Dom får trimma motorerna till max i WSBK men dom måste köra med originalramen.

Och
går det ändra gaffelvinkeln?
går det flytta svingen upp/ner ?
går det höja / sänka motorn?
som i Aprilian?

Hoppas det blev rätt, att allt ovan går i Aprilian(?).

Ducati är ju "handikappade" av att ha längsta motorn i WSBK tack vare L-tvinnen.
Vilket betyder längsta hjulbasen eller kortaste svingen.
Jobbigt.

Ducati måste köra med restriktorer i insugen som "straff" för att de får ha 1200cc i sina motorer så de har säkert potential för mer effekt än de får ha för tillfället.

Jag tror inte att Panigalen har justerbara motorfästen men svingfästet på R:en är justerbart. Gaffelvinkeln har jag för mig att de får ändra på, de byter i alla fall styrkronor på WSBK-hojarna.

Och t.ex. vare sig Hondan eller Kawasakin har ju sådana justeringsmöjligheter på standardhojarna och de funkar ju ändå bra i WSBK.

På BMWn är det bara svinginfästningen som är "justerbar" och då genom att byta själva fästet som är utbytbart.

Förklara för mig varför hojarna är så konkurrenskraftiga i STK?

Chassit är nog inga problem, tror mer det är effekten och registret som ställer till det med strypningarna. Hojens starka sida är just chassit och dess smidighet, i STK har Duccarna det enklare i just svängarna, högre fart igenom och mera kvickstyrt. Nu med 1199R:en får tom BMW lite hårdare motstånd på raksträckorna (skiljer väldigt lite mot BMW's fördel).

..

För att det är "fabriksunderstödda" hojar? Alla andra kör i privata team med inte alls samma uppbackning.

Chassit är nog inga problem, tror mer det är effekten och registret som ställer till det med strypningarna. Hojens starka sida är just chassit och dess smidighet, i STK har Duccarna det enklare i just svängarna, högre fart igenom och mera kvickstyrt. Nu med 1199R:en får tom BMW lite hårdare motstånd på raksträckorna (skiljer väldigt lite mot BMW's fördel).

Det var samma sak för BMW, de var ju rätt överlägsna 2010 i SST när hojen kom och de hängde även med bra följande år men i WSBK var der först ifjol det började lossna.

Det är ju väldigt mycket mer som ska lira i SBK än i SST, i SST får man ju knappt göra något alls med motorn och chassit är väl bara att byta bakdämpare och innanmäta på gaffeln, dvs. cartridge. Det är ju t.ex. ingen elektronik att tala om. I SBK får man ju ändra på geometri, byta sving, helt annan elektronik osv.

Visst är effekten ett problem men det bör inte vara sämre än med 1198:an som ju körde under samma restriktioner. Vore ju ovanligt klantigt om de kände till reglerna och byggde en motor som fungerar sämre än föregående hoj, speciellt med tanke på hur länge de byggt twinnar och att de kört med 1200 kubik rätt länge nu.

Chassit däremot är ju helt nytt och har ingen ram, stötdämparen är monterad horisontellt och inte centrerat osv., jag tror nog de kan ha varit lite för experimentiella på en och samma gång.

Last edited:
För att det är "fabriksunderstödda" hojar? Alla andra kör i privata team med inte alls samma uppbackning.

Kan det göra så stor skillnad i SST? Det är ju så begränsat vad man får göra med hojarna att det inte kan göra så himla stor skillnad?

Och det är inte alltid det går bättre, Pata Honda bytte väl till ett elektronikpaket från HRC i år och det är det som har hindrat de hittills i år.

Last edited:
Problem med motorn bör man ju se på toppfarterna om man jämför med tidigare år och andra märken. Monza bör ju vara ett bra exempel förutom att det var skitväder ifjol. Tyvärr funkar inte WSBK statistiksidan på min padda så jag får kolla senare.

Ducati måste köra med restriktorer i insugen som "straff" för att de får ha 1200cc i sina motorer så de har säkert potential för mer effekt än de får ha för tillfället.

Jag tror inte att Panigalen har justerbara motorfästen men svingfästet på R:en är justerbart. Gaffelvinkeln har jag för mig att de får ändra på, de byter i alla fall styrkronor på WSBK-hojarna.

Och t.ex. vare sig Hondan eller Kawasakin har ju sådana justeringsmöjligheter på standardhojarna och de funkar ju ändå bra i WSBK.

På BMWn är det bara svinginfästningen som är "justerbar" och då genom att byta själva fästet som är utbytbart.

På WSBK utgaven av BMW kan også gaffelvinkel justeres +/- 1grad ved hjelp av utbytbare "inserts" som presses inn der originale ytterringer på styrelager sitter.
WSBK utgaven har også litt annerledes hylser for motorfester, slik at det finnes en muligehet til å justere motor litegrann

På WSBK utgaven av BMW kan også gaffelvinkel justeres +/- 1grad ved hjelp av utbytbare "inserts" som presses inn der originale ytterringer på styrelager sitter.
WSBK utgaven har også litt annerledes hylser for motorfester, slik at det finnes en muligehet til å justere motor litegrann

Du har helt rätt, vad jag menade men uttryckte oklart var att man inte nödvändigtvis behöver ha dessa på hojen man homologerar, som t.ex. Aprilia har, utan reglerna i WSBK tillåter relativt mycket modifieringar jämfört med den homologerade hojen.

Jag har jämfört Checa på Aragon i år och ifjol under race 2.

Ifjol körde han i början tider runt 1.59.5 och mot slutet höga 2.00-tider. Toppfarten låg runt 305-313 km/h.

I år körde han tider mellan låga 2.00 till låga 2.01. Toppfarten låg mellan 300-307km/h.

Som jämförelse tittade jag på Tom Sykes också, de hade ju en del problem med däcksslitage ifjol men om man bortser från det så får man ju ändå en fingervisning.

Ifjol körde Tom i början höga 1.59 och föll sedan tillbaka till låga 2.01 mot slutet. Toppfarten var 310-325km/h.

I år körde han höga 1.59 till låga 2.00 så i stort sett samma tider som ifjol om man korrigerar för däcksslitaget ifjol. Toppfarten i år var 310-315km/h.

Verkar alltså som att förhållandena var hyfsat lika mellan ifjol och i år och då verkar onekligen som att de har en del problem med Panigalen, nästan en sekund långsammare per varv och 5km/h lägre toppfart. Nu hade de ju iofs inte testat den så mycket innan Aragon och Checa skadade sig ju på PI så det spelar kanske inte en del men ändå...

Last edited:
Checa var allt annat än fräsch i kroppen på Aragon så jämförelsen blir helt felaktig. Cykeln är dessutom allt annat än oprövad innan säsongen drog igång. Test & race är ju inte samma sak men Ducati har åtskilliga "mil i ryggen" vad gäller Panigalen i WSBK-utförande. Checa körde 1:58,5 när de hade ett tre-dagars test på just Aragon, hösten 2012.

Last edited:
Kan det göra så stor skillnad i SST? Det är ju så begränsat vad man får göra med hojarna att det inte kan göra så himla stor skillnad?

Och det är inte alltid det går bättre, Pata Honda bytte väl till ett elektronikpaket från HRC i år och det är det som har hindrat de hittills i år.

Det är just där det gör nytta. En som kan gå och plocka det bästa från fabriken istället för dom andra som är tvungna att köpa ett gäng grejer eller inte ha möjligheten att få välja ut det som är i gjutet i första omgången osv. Vissa delar kanske tom görs med omtanken att gå i STK. Som ramarna tex. Dom kan ha lagts mera tid på att svetsas för hand än att ha svetsats av en robot. Ten Kate kan tex köpa in Hondakolvar i 40-pack och väga upp dom och bygga med dom lättaste och med minst variation på eller sälja till STK-kunder för en rätt mycket dyrare peng än Honda för att dom är viktade mot varandra. Men hade Honda gjort hojen direkt så hade dom haft extremt mycket mera kolvar att utgå från. Tror dom flesta tillverkare har rätt stor tolerans på vad tex sluteffekten ska vara. Bara att kunna bänka hojarna innan hade kanske sett vilken som är bäst. Skiljer säkert 10hk mellan en bra och "dålig" hoj från produktionen.

Last edited:
Vad hände på PI? Checa dominerade på kvalet iaf.

Checa bromsade på sig in i en kurva i race 1 och kraschade in i Melandri bakifrån så bägge gick omkull. Checa slog i huvudet rätt rejält och blev medvetslös har jag för mig. Melandri gjorde väl illa axeln har jag för mig och bägge missade race 2.

Det är just där det gör nytta. En som kan gå och plocka det bästa från fabriken istället för dom andra som är tvungna att köpa ett gäng grejer eller inte ha möjligheten att få välja ut det som är i gjutet i första omgången osv. Vissa delar kanske tom görs med omtanken att gå i STK. Som ramarna tex. Dom kan ha lagts mera tid på att svetsas för hand än att ha svetsats av en robot. Ten Kate kan tex köpa in Hondakolvar i 40-pack och väga upp dom och bygga med dom lättaste och med minst variation på eller sälja till STK-kunder för en rätt mycket dyrare peng än Honda för att dom är viktade mot varandra. Men hade Honda gjort hojen direkt så hade dom haft extremt mycket mera kolvar att utgå från. Tror dom flesta tillverkare har rätt stor tolerans på vad tex sluteffekten ska vara. Bara att kunna bänka hojarna innan hade kanske sett vilken som är bäst. Skiljer säkert 10hk mellan en bra och "dålig" hoj från produktionen.

BMW gör ju något liknande med alla hojar, de väger alla vevstakar och kolvar och delar in de i tre viktklasser så att de kan använda kolvar och stakar med jämnare vikt i motorerna.

Men får de inte "blue-printa" motorerna i STK? Jag trodde alla gjorde det, dvs väga grejerna och ta bort lite material ur det som väger för mycket för att allt ska vara så balanserat som möjligt. Eller får de inte modifiera något utan endast byta mot andra standardgrejer som är omodifierade? Fast det kanske inte blir lika bra som en motor byggd på fabriken av de bästa grejerna.

Det är ju egentligen lite fusk att använda andra produktionsmetoder på hojen man kör SST med än standardhojarna eftersom det är tänkt att vara ren produktionsracing. Egentligen borde Dorna knalla in till en slumpmässig handlare för varje märke, köpa hojarna och fördela till teamen.

Last edited:
Checa var allt annat än fräsch i kroppen på Aragon så jämförelsen blir helt felaktig. Cykeln är dessutom allt annat än oprövad innan säsongen drog igång. Test & race är ju inte samma sak men Ducati har åtskilliga "mil i ryggen" vad gäller Panigalen i WSBK-utförande. Checa körde 1:58,5 när de hade ett tre-dagars test på just Aragon, hösten 2012.

Point taken ang. Aragon men vad gäller testmilen så skyllde de (Ducati) tidigare rätt mycket på att de inte hade hunnit testa hojen så mycket som de hade tänkt sig, hade inte bägge förarna någon form av rehabilitering mellan säsongerna och eftersom Checa skadade sig på PI blev det mycket testat då heller.

Det är ju som sagt inte bara en helt ny hoj utan ett nytt koncept på många sätt, kan inte vara helt lätt att få det rätt direkt, framförallt om man inte hinner testa så mycket som man tänkt sig, med tanke på att Honda haft en mer eller mindre identisk hoj under många år och till i år bara bytt elektronikpaket och ändå inte lyckas få till det direkt.

De hade ju tydligen hittat några brister hos standardhojen för WSBK-racing med tanke på att R:en hade lite ändring men det var främst justerbar svinginfästning om jag kommer ihåg rätt samt vevstakar i titan och kanske lättare kolvar, dock osäker på det sista.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT