WP-gaffel/gixxer 600 -08, justeringsskruvar rör sig under körning

Daniel_S

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Hoj
gsxr 600 k8 banhoj
Det här kan vara busenkelt, eller inte. Jag kollade videon från senaste banåkning, och noterade att justeringsskruvarna på gaffelns högra sida rör sig oroväckande upp/ner. Där tycker jag inte att det ska finnas rörliga delar... Om man kikar på klippet i länken så syns det tydligt.

Gixxern har en WP closed cartridge, och jag försöker höra lite åsikter innan jag börjar dra sönder gängorna på allvar. Ska något bara dras åt, eller handlar det om slutkörda delar? Hojen köpte jag i vintras, och dämparna var servade enligt utsago. Har någon sett liknande, eller har erfarenhet av WP-gafflar?

Under körning har jag inte märkt något speciellt i beteendet.

http://www.youtube.com/watch?v=jqv7t5I0I0c

Det där är inte riktigt friskt. Du har väl förspänningsjustering av fjädern på den röda skallen som sedermera kontras mot den yttre guldiga? Jag hade laddat hem manualen och tagit mig en titt på konstruktionen innan jag börjar skruva..

Last edited:
Kanske låter dumt, men det är inte bara "yelloeffekt" från kamerans slutartid och vibrationerna i hojen, jag tycker fler saker i bilden verkar "röra" konstigt på sig....

Kanske låter dumt, men det är inte bara "yelloeffekt" från kamerans slutartid och vibrationerna i hojen, jag tycker fler saker i bilden verkar "röra" konstigt på sig....

Tyvärr är det på riktigt. Pumpar man gaffeln med tryck på bromsen, så är samma rörelse där.

Sprängskisser och manual har jag, så det är väl bara att andas djupt och ta några öl innan man börjar.

Polaren har samma cartridge och hade samma fenomen. Om du rör på justerings skruven till förspänningen känner du ett klick då? Om inte är den ej ihopasatt rätt. Där sitter en hylsa som e till förspänningen under locket som det är viktigt att man får rätt när man monterar ihop cartridget.
Sitter den fel kan du få det fenomenet du har.

Det finnes shims i forskjellige tykkelser, forå få riktig klaring på forspenning-justeringsmutter på disse cartridgene fra WP.
Sjekk hos din WP forhandler!

Busenkelt det här ju. Bort med locket, inspektera lite, lägg tillbaka locket... Plums. Vad fan föll ner i gaffeln nu då? Jämförde mot sprängskissen, och ser att de små stålkulorna saknas :) Jag vet inte om det var de som föll, men något dök ner i oljan.

Montera ihop utan fjädern, bort med gaffelbenet och in i bakluckan på bilen. Det blir en liten roadtrip i morgon. Fick tips om kunnig service i grannstan. Jag ska inte röra dämparna igen.

Back