Wobbel när jag wheelar

Gustaf

gkn
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
-
Varför börjar min hoj R1-03 att wobbla när jag ligger högt på bakhjulet?

Om jag håller hojen i typ 50-60 graders vinkel är det helt ok, men om jag drar upp den högre så börjar den wobbla regält....Varför?

Samma sak händer när jag kör stående wheelis...

:)

Gustaf skrev:
Varför börjar min hoj R1-03 att wobbla när jag ligger högt på bakhjulet?

Om jag håller hojen i typ 50-60 graders vinkel är det helt ok, men om jag drar upp den högre så börjar den wobbla regält....Varför?

Samma sak händer när jag kör stående wheelis...
Kan vara för att du e så kort Gustaf :tuttar

Hander for mig ocksa dock inget wobbel men stora svangningar. Kanske har med bakdacket att gora, mitt ar ganska slitet i mitten sanar att adet ar platt. Upplever "wobblingen" mer nar jag wheelar med nagon darbak. Iofs inget jag behover tanka mer pa just nu nar hojen ar skrot...Men det kommer juh en annan hoj en dag langre :D

mamartin skrev:
Hander for mig ocksa dock inget wobbel men stora svangningar. Kanske har med bakdacket att gora, mitt ar ganska slitet i mitten sanar att adet ar platt. Upplever "wobblingen" mer nar jag wheelar med nagon darbak. Iofs inget jag behover tanka mer pa just nu nar hojen ar skrot...Men det kommer juh en annan hoj en dag langre :D
Blev hojen skrot? jag tyckte den såg ut att klara sig bra på bilderna

HanneZ skrev:
Blev hojen skrot? jag tyckte den såg ut att klara sig bra på bilderna

Jag tyckte med det nar jag var och kollade pa den men pa verkstaden sa dom att det nog inte var nan ide att laga den...uppskattade skadorna till runt 50 k :confused:

Hoppas f bolaget ar snabba med utredning och dylikt sa man kan kora lite innan sommaren ar slut.

Hallå

Kom igen nu...! är det ingen som kan svara på varför hojen wobblar eller "slingrar" sig när jag wheelar...?

Gustaf skrev:
Kom igen nu...! är det ingen som kan svara på varför hojen wobblar eller "slingrar" sig när jag wheelar...?

En sökning i minnet / på forumet resulterar i att trolig anledning är:

1) Bakdäcket slitet
2) Lågt lufttryick i däcket
3) Mjuk bakfjädring

//D

Jag hade samma problem men bara när Jag stod upp, Jag frågade den flygande finnen "matti" och fick till svars att det kommer lösa sig när du kört en del och blivit säker, Det har det gjort nu. Antagligen har det att göra med att man spänner sig lite och det leder i sin tur till att alla små rörelser i hojen fortplantas i kroppen och studsar runt lite, vet inte riktigt. Nu när det wobblar nyper Jag bara till den lite bestämt och säger -nä du... Då lugnar han ner sig.

[edit] såg ut som om ag var full när Jag skrev...

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...