Wobbel i kurvor vid avsläpp!

kingpin2

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675-07
Jag funderar lite varför det blir vobbel i kurvor vid avsläpp och/eller växling och i bland vid broms i kurva?
Jag har en R6 -00 med öhlins styrdämpare.

Jag funderar om det är bakdämparen eller framdämparen!

Eller kan det vara något annat?
Det är aldrig problem rakt fram eller över krön! :confused: :va

kingpin2 skrev:
2139709 Jag funderar lite varför det blir vobbel i kurvor vid avsläpp och/eller växling och i bland vid broms i kurva?

Kan det vara att du jävlas med hojen i kurvorna? :confused:
Gå på gas så tidigt du kan istället. Mjukt och fint så kommer det bli hur stabilt som helst. :tummenupp

Wobbel

kingpin2 skrev:
2139709 Jag funderar lite varför det blir vobbel i kurvor vid avsläpp och/eller växling och i bland vid broms i kurva?

Köp den här och du skall aldrig mer leva i hojåkandets stora mörker,

A Twist of the Wrist: The Motorcycle Road Racers Handbook
by Keith Code

En annan är " soft sience of roadracing" by Keith Code
En tredje bok som öppnar dörren till ljuset är "Full kontroll"

:banana

Jag tror inte att jag dummar och trixar med hojen men det är klart att gas släpp aldrig kan vara bra :)

genomför testerna du gör vid tagning av körkort. alltså styrlagerkoll, hjulaxlar.. men även ryck i bakdämparen o se till att den sitter åt och på plats (den ska dock ha lite spel, typ 5-10mm, dock inte sidled eller vertikalt).

att de svänger till lite när man växlar i kurvor är väl normalt? gör de för mej iaf

kingpin2 skrev:

Vobblar den verkligen eller rör den sig lite? Vobblar den har du problem, men att hojen rör sig när du bromsar mitt i böjen är naturligt, bromsa innan istället.

Swedie skrev:
2139753 genomför testerna du gör vid tagning av körkort. alltså styrlagerkoll, hjulaxlar.. men även ryck i bakdämparen o se till att den sitter åt och på plats (den ska dock ha lite spel, typ 5-10mm, dock inte sidled eller vertikalt).

Hur menar du, inget spel horisontellt eller vertikalt men ändå ett spel på 5-10 mm ?

Vid minsta osäkerhet...åk till macken och kolla däckstrycket först...bådre fram och bak. Exakt villka däck åker du på.

Sen är det so swedie skriver...kolla styrlager och svinglager.

Prova att dra på 3 snäpp komp och 3 snäpp retur på gaffeln..BARA för att se om det gör nån skillnad....

Annars låter det som det är dags att renovera din gaffel...byt gaffelolja mm...är det en ex race hoj så be nån "expert" kolla att det är riktiga shimsningar och ventiler som sitter i benen....kitade framgafflar är inte alltid vad de borde vara....gör en generell grundinställning av hela hojen.

(just nu lägger jag mina pengar på att du har ....1,6Bar i framhjulet :hihi )

Last edited:
Tack för förslagen!

De däck jag har är pirelli diablo med 2.5b fram och 2.8b bak men jag får göra en grundlig genomgång av hojjen.

Vet någon om nån som kan kolla dämpare :va :confused:

kingpin2 skrev:
2139709 Jag funderar lite varför det blir vobbel i kurvor ..

Vad är "vobbel"?

Beskriv istället vad som händer. Varför jag frågar är för att det är vanligt att blanda ihop minst tre olika fenomen/ord, varav det ena löses enkellt med några klick ökad returdämpning. Känns lite onödigt att skruva isär gafflar och bakdämpare i onödan liksom. Ett vanligt problem i kurvor är lågfrekventa och långsammare svängningar som absolut inte är wobble (om det är det du menar med "vobbel") Det sker även med sprillans hojar med returdämpning bak för löst satt. Det känns ungefär som att hojen gungar genom kurvan och spåret blir inte en konstant radie. Kan det vara det som sker? I så fall, öka returdämpning bak.

kingpin2 skrev:
2139742 ...men det är klart att gas släpp aldrig kan vara bra :)

I kurvor kan man släppa gas, öka gas och bromsa. Det är det reglagen är till för. Det är bara ännu en myt som har fått fäste.

-

#Olsson# skrev:
2139884I kurvor kan man släppa gas, öka gas och bromsa. Det är det reglagen är till för. Det är bara ännu en myt som har fått fäste.

Som Kieth Code skriver "Throttle control is the key". Om du ändrar gas i en kurva så flyttar du tyngdpunkten framåt eller bakåt i hojen, det medför att greppet mot asfalten varierar( kan ge släpp) men framförallt så påverkas fjädringen olika om du ena stunden åker med 75/25 fram/bak viktförhållande istället för de 40/60 som Mr Code föreskriver.

J

Jag tycker det låter som du är ovan vid att köra. Släpper man av mitt i en kurva blir det tyngdpunktsförskjutning och det kan vobbla till lite.
Släpp aldrig av i en kurva så löser det sig nog.

VR-8 skrev:
2139906 Som Kieth Code skriver "Throttle control is the key". Om du ändrar gas i en kurva så flyttar du tyngdpunkten framåt eller bakåt i hojen, det medför att greppet mot asfalten varierar( kan ge släpp) men framförallt så påverkas fjädringen olika om du ena stunden åker med 75/25 fram/bak viktförhållande istället för de 40/60 som Mr Code föreskriver.

J
För optimala förhållanden ja. Du kan såklart göra justeringa även i en kurva även om Keith Code tycker det är dåligt kan det ibland vara ett bättre alternativ. Nu ska man ju inte göra några justeringar a la strömbrytare.

VR-8 skrev:
2139906 Som Kieth Code skriver "Throttle control is the key". Om du ändrar gas i en kurva så flyttar du tyngdpunkten framåt eller bakåt i hojen, det medför att greppet mot asfalten varierar( kan ge släpp) men framförallt så påverkas fjädringen olika om du ena stunden åker med 75/25 fram/bak viktförhållande istället för de 40/60 som Mr Code föreskriver.

J

Ja, visst varierar det, men det gör väl inget? Bara för att utrymme för bromsning blir ett antal procent lägre i sväng än för rakt-fram-bromsning, betyder det inte att man absolut måste undvika bromsa i böjar. Det är bara att man har inte samma bromsresurser.

-

PLM det stämmer att jag är lite ovan att köra men det jag försöker få ordning på är att jag ibland måste släppa av,bromsa eller växla i kurva.
Det är ju oftast när man inte känner till vägen,får möte el .dyl.

Alltså om det går att minimera eller bli av helt med svägningarna på hojjen genom ändring av dämpare eller något!!

Och man lär sig oftast fortast av att fråga andra än att bara skruva och mixtra själv.
Och jag gillar när det går fort(inte tjejen) :tummenupp

kingpin2 skrev:
2140023 PLM det stämmer att jag är lite ovan att köra men det jag försöker få ordning på är att jag ibland måste släppa av,bromsa eller växla i kurva.
Det är ju oftast när man inte känner till vägen,får möte el .dyl.

Alltså om det går att minimera eller bli av helt med svägningarna på hojjen genom ändring av dämpare eller något!!

Och man lär sig oftast fortast av att fråga andra än att bara skruva och mixtra själv.
Och jag gillar när det går fort(inte tjejen) :tummenupp

Jag kan inte svara för hur andra gör, men jag försöker alltid välja växel som jag håller genom hela kurvan om jag kör aktivt. Måste jag växla, släppa av eller bromsa brukar jag luta mig extra inåt kurvan samtidigt som jag kryper ihop något.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT