windows xp servicepack 2

starholk

Sporthojsnörd
Gick med
25 May 2004
Hoj
StArHoLk 1000R TURBO , Aprilia RSV4. www.starholk.n.nu
kom upp på datorn idag om förfrågan om att instalera xp servicepack 2. vad är det för något? ska jag instalera det? kan inte så mkt om datorer. :confused:

starholk skrev:
kom upp på datorn idag om förfrågan om att instalera xp servicepack 2. vad är det för något? ska jag instalera det? kan inte så mkt om datorer. :confused:
Nej, vänta!!
Min dator craschade och gick inte ens att återuppliva i felsäkert läge...

XP SP2 funkar alldeles utmärkt för mig iaf :)

Om man bortser från att den vägrar känna status på norton antivirus som de rekommenderade o allt ;)

Voiceless skrev:
XP SP2 funkar alldeles utmärkt för mig iaf :)

Om man bortser från att den vägrar känna status på norton antivirus som de rekommenderade o allt ;)
Jodå, visst funkar det för vissa osv. Men Microsoft har haft massor med problem med det Sp:t, installera ej, är mitt tips, vänta ett tag. Min dator kraschade totalt..

Innan någon kommer och säger "klart du ska installera sp2" och att det inte är servicepackens fel att windows slutar fungera: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=59315

Finns typ 10 andra trådar där folk beskriver vilka problem de haft efter installation. Leta igenom detta forum (datorcentralen) och läs själv innan du bestämmer dig.

JAg kan väl rekomendera OM du ska installera SP2, så formatera datorn först och installera windows, sen SP1 & SP2, sen kan du börja installera div progam. (kom ihåg att ha nätverkssladden ute, tills du har installerat SP1 & 2 samt AV programmet)

Detta är väl det "säkraste" sättet att göra om man vill att alla program ska fungera efter installation av SP2

R1 Uffe skrev:
JAg kan väl rekomendera OM du ska installera SP2, så formatera datorn först och installera windows, sen SP1 & SP2, sen kan du börja installera div progam. (kom ihåg att ha nätverkssladden ute, tills du har installerat SP1 & 2 samt AV programmet)

Detta är väl det "säkraste" sättet att göra om man vill att alla program ska fungera efter installation av SP2
vad är det för skillnad mot nu? om jag installerat.

starholk skrev:

Första gången jag instalerade SP 2 så packade min datorn ihop, fick formatera om hela skiten :huvet

Men när jag försökte andra gången så fungerade det utan problem, så det verakr vara lite "lotteri" om det ska fungera eller ej...så du får väl be till dom högre makterna innan du börjar :Bugar :tummenupp

starholk skrev:

Därför att sp2 får ett nervöst sammanbrott och packar ihop din dator om den ser minsta lilla oegentlighet i systemet, t.ex. en s.k. spyware som råkat följa med en annan installation.
Gör du en nyinstallation som inleds med "format C:\" så är du förskonad från sådant, åtminstone tills du kopplar upp dig och kör igång IE.... Så se till att ha SP2 på CD om du ska installera med detta alternativet, och ha inte nätverkssladden inkopplad förrän du är klar, precis som någon annan sa.

Vidare är såvitt jag vet sp2 kumulativ, dvs du behöver inte först installera SP1 och därefter SP2, utan det räcker med SP2 då SP1 redan är inbakad i denna.

starholk skrev:
Läs skalmans tråd, visste inte att SP1 var inbakad

R1 Uffe skrev:
Läs skalmans tråd, visste inte att SP1 var inbakad

Har inte kollat upp det eftersom jag själv inte installerat sp2, men de brukar vara inbakade. Återkommer i ämnet.

Edit: Saxat från microsoft.se (KB322389):

Skaffa den senaste Service Pack-versionen för Windows XP
View products that this article applies to.
Sammanfattning
Uppdateringar till Windows XP distribueras i Service Pack. Med Service Pack kan du hålla Windows XP aktuellt samt utvidga och uppdatera datorns funktioner. Service Pack är kumulativa. Varje ny Service Pack-version innehåller samtliga korrigeringar som ingår i föregående Service Pack-versioner samt nya korrigeringar. Du behöver inte installera en tidigare Service Pack-version innan du installerar den senaste versionen. Om du till exempel redan har installerat Windows XP Service Pack 2 (SP2) behöver du inte installera Windows XP Service Pack 1a (SP1a).

Last edited:
:tummenupp :tummenupp
Skalman skrev:
Har inte kollat upp det eftersom jag själv inte installerat sp2, men de brukar vara inbakade. Återkommer i ämnet.

Edit: Saxat från microsoft.se (KB322389):

Skaffa den senaste Service Pack-versionen för Windows XP
View products that this article applies to.
Sammanfattning
Uppdateringar till Windows XP distribueras i Service Pack. Med Service Pack kan du hålla Windows XP aktuellt samt utvidga och uppdatera datorns funktioner. Service Pack är kumulativa. Varje ny Service Pack-version innehåller samtliga korrigeringar som ingår i föregående Service Pack-versioner samt nya korrigeringar. Du behöver inte installera en tidigare Service Pack-version innan du installerar den senaste versionen. Om du till exempel redan har installerat Windows XP Service Pack 2 (SP2) behöver du inte installera Windows XP Service Pack 1a (SP1a).

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden