Wheelie/Stoopie/Deathi

Yadis

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
Yamaha TDM 850
Som nybörjare inom detta gebit med mc så slås jag av hur pass många som tycker det är så häftigt att wheela och trixa bland vanligt folk, just för att visa upp sig. Ofta hör man också "jag har haft min uppe i 270 km i timmen", med stolthet uttalas. Men det är ju fullständigt livsfarligt, måste vara enkelt att slå över eller få obalans(och därmed skada sig själv eller nån annan) eller en liten hare dyker upp när man ligger som ett spjut i 270=döden direkt. Är det bara ungdomligt oförstånd eller ren idioti eller kommer jag bli likadan när jag väl sitter på en sportbåge?

Yadis skrev:
Som nybörjare inom detta gebit med mc så slås jag av hur pass många som tycker det är så häftigt att wheela och trixa bland vanligt folk, just för att visa upp sig. Ofta hör man också "jag har haft min uppe i 270 km i timmen", med stolthet uttalas. Men det är ju fullständigt livsfarligt, måste vara enkelt att slå över eller få obalans(och därmed skada sig själv eller nån annan) eller en liten hare dyker upp när man ligger som ett spjut i 270=döden direkt. Är det bara ungdomligt oförstånd eller ren idioti eller kommer jag bli likadan när jag väl sitter på en sportbåge?

du kommer bli precis likadan :tomten

Jag anser mig vara en sansad person, men jag kör gärna på bakhjulet och gör toppfartstester så fort jag kommer åt. Så JA, du kommer att göra likadant.

Det är rätt svårt att låta bli att kolla hur fort hojen går.

Alla testar sina hojjar!
Du KOMMER att göra detsamma!
Sätt dig på hojjen och börja gasa,
och vips så växer honen ut i pannan!

Mattias skrev:
Jag anser mig vara en sansad person, men jag kör gärna på bakhjulet och gör toppfartstester så fort jag kommer åt. Så JA, du kommer att göra likadant.

Kan bara hålla med...

Däremot brukar jag inte pressa motorn och slanga inne i bostadsområden där det kan finnas barn. Ute på E4:an (eller någon annan motorväg) förväntar jag mig dock att det inte springer omkring en massa ungar, så där händer det ibland att jag överskrider de lagar och förordningar som gäller. :hihi

Hmmm... Satt och läste denna tråd och började fundera lite faktiskt.

Klockan är nu 12:06, solen skiner ute, hojen står och glänser på parkeringen, jag är ledig.

Vad fan sitter jag och skriver här för??? :skrämd

Nu tänker jag ta bågen på en sväng och slanga lite! :hihi

Yadis skrev:
Tja.... Vissa hoppar fallskärm eller andra farliga saker, det är adrenalinkickarna vi vill åt..... Eller?

Alla kör fort och på bakhjulet. Skillnaden mellan de förståndiga och övriga är att de förståndiga gör det på säkra ställen.

Att köra på en hare i 270 borde inte vara så farligt, värre med ett rådjur.
Jag har med sporthoj kört över stenar i minst harstorlek i rätt hög fart. Det dunsar bara till lite så är det över.

Edit// Jag har kört över en hel jävla motorcykel med sporthojen också, blev en sjujävla flygtur, men hojen landade snett sen så jag gick omkull, annars hade man kunnat greja det tror jag.
Apropå harar alltså...

Last edited:
-PLM- skrev:
Att köra på en hare i 270 borde inte vara så farligt, värre med ett rådjur.
Jag har med sporthoj kört över stenar i minst harstorlek i rätt hög fart. Det dunsar bara till lite så är det över.

Hursomhelst så kan det vara rätt farligt i 90 km/h också.

jag har strypt min båge så att den bara gör 50kmh,max 68kmh i nerförsbacke,medvind och en smula hemlängtan. Töntigt att köra fort och med fram-och bakhjul. Usch! Förkastligt!

non-stop skrev:
jag har strypt min båge så att den bara gör 50kmh,max 68kmh i nerförsbacke,medvind och en smula hemlängtan. Töntigt att köra fort och med fram-och bakhjul. Usch! Förkastligt!
:rofl :hihi , ska du inte ta o köpa en moppe istället då? :tungan

Ut och känn på hojen o hornen kommer växa på dig. Ju mer du kör desto mer vill du lära dig göra wheelies o stoppies. Lycka till. :tummenupp

Yadis skrev:

Var lite rädd i början med, 500 kubikaren på 48 hk, vilket drag..nu tycker man, f-n mer effekt vore kul!! Kör också lugnt o sansat, trots det, så ÄR det kul att vrida på fullt ibland, samt få upp den lite på bakhjulet(nybörjare där)men det släpper ju mer man lattjar.

Last edited:
Yadis skrev:

Ta nu och sätt dig på maskinen, och brumma dig iväg till vägen mot Fellingsbro över Kägleborg, sen kör du den sträckan fram och tillbaka några gånger och provar att gasa lite mer varje runda, sen lovar jag att du är som oss andra! :tummenupp

Vill man göra något som är helt ofarligt kan man sitta hemma och sticka med nålar av gummi. :tummenupp
Allt har sina risker men det roliga med mc väger upp så jävla mycket!

Anarchist skrev:
Vill man göra något som är helt ofarligt kan man sitta hemma och sticka med nålar av gummi. :tummenupp
Allt har sina risker men det roliga med mc väger upp så jävla mycket!

Visst är det så, men man riskerar ju faktiskt andras liv också. Såna som vill sitta hemma o sticka med nålar av gummi kraschar istället med nån vilde som övar knäskrap i 150 på 70 väg.

Yadis skrev:
Visst är det så, men man riskerar ju faktiskt andras liv också. Såna som vill sitta hemma o sticka med nålar av gummi kraschar istället med nån vilde som övar knäskrap i 150 på 70 väg.
Inte för att :D
Men håll dig innanför dörrarna då, ty hur ser dagens samhälle ut :va
Mord hit å dit, misshandel m,m.
Det händer oftare än mc olyckor (mig veterligen)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park