Wheelie problem på 2an

Vagarbonzo

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Ljungaverk
Hoj
CBR900RR Fireblade
Har inga problem med att dra upp den på 1an och köra den tills varven tar slut så nu vill man naturligtvis fortsätta på 2an.

Problemet är det att den vägrar gå upp på 2an antingen är det jag som suger (antagligen) eller så går den för dåligt. Sliter som en tok kopplar försöker häva vikten bakåt men den blåvägrar! 1 gång lättade den lite när jag hadde skjuts vi kraftigt gaspådrag men det är också de enda.


jo en cbr 900 -97 är hojjen.

Tips ?
 
Det borde vara ett handhavande fel ifrån din sida??
Har flera kompisar som har just cbr 900, fast deras är ifrån 96.
Dom har inga som helst svårigheter att få upp hojarna på 2:an.

Du kanske måste varva mer innan du kopplar upp den? Har inte provat själv, men hojen SKA klara det.
 
Ladda stumt över ett litet krön och som du nämnde själv så går den ju upp lättare med skjuts!

I början kan de vara smart o skjutsa någon du inte tycker om, tills du fått in snitsen och känner dig säker liksom!
 
jag har en ninja 600 och har samma problem. med din 900 bör de inte vara någe problem. var har du högst effekt? min kommer vid 9-10000varv då kopplar jag, ger fullt och rycker upp hojen.
 
Ja det lär väl vara handhavande fel som du säger :huvet

Får ut och kötta mer på gasen endå då:näsblod

jag har en ninja 600 och har samma problem. med din 900 bör de inte vara någe problem. var har du högst effekt? min kommer vid 9-10000varv då kopplar jag, ger fullt och rycker upp hojen.

Ja ligger väl kring dom varven. Gör precis så drar upp till 8-9000 ungefär kopplar ger järnet och släpper/sliter men de händer inte mycket :confused: Ska man testa på lägre varv ? eller e det helt omöjligt då ?
 
Last edited:
Eller så kör du upp den på ettan och petar i 2:an när du redan wheeeelar! Brukar ja göra:yoparty
 
Okej blir det inte lite väl "huggit" om du förstår vad jag menar ? men de är väl bara testa :näsblod

Blir ju ett litet ryck men se bara til och vara bestämd så du inte petar i friläge, blir en tung nergång med framhjulet då kan ja lova, har hänt några gånger:gnissla annars är det bara och försöka hålla jämn gas och kanske parera lite så du inte slår runt, träna på, lättare än man tror faktiskt
 
Ja, ut och testa med dig.
Jag själv försöker lära mig att koppla upp min hoj.. Att gasa upp den är inga problem. Men nu vill jag lära mig att koppla upp den.. Skitläskigt juh :)
 
Har en zx6r -00

När jag ger fullt på tvåan och duttar till med kopplingen kommer den som en jävla raket. Innan jag kom på knepet hände i princip ingenting så det är bara att träna! :)
 
jag har en ninja 600 och har samma problem. med din 900 bör de inte vara någe problem. var har du högst effekt? min kommer vid 9-10000varv då kopplar jag, ger fullt och rycker upp hojen.

Det räcker med 6000varv för att få upp ninjan på 2an. Bara att ge tillräckligt med gas när du kopplat. Fast bästa sättet är att göra som Tranicos säger eller helt enkelt att växla till tvåan när man redan är uppe på ettan.
 
Har en zx6r -00

När jag ger fullt på tvåan och duttar till med kopplingen kommer den som en jävla raket. Innan jag kom på knepet hände i princip ingenting så det är bara att träna! :)

Är det vrida rullen fullt och sen dutta med kopplingen som gäller? Hålla stumt så den kommer upp?

Jag har försökt hålla jämnt fart sen koppla, gasa o dumpa men det händer inget. :gnissla
 
Det räcker med 6000varv för att få upp ninjan på 2an. Bara att ge tillräckligt med gas när du kopplat. Fast bästa sättet är att göra som Tranicos säger eller helt enkelt att växla till tvåan när man redan är uppe på ettan.


Jo de har du rätt i, växla till 2an när man e uppe.

Dock har du en 636 typ 120 pollar:yoparty då jag bara har 600 med 100 pollar.:gnissla
Ångrar att jag inte köpte en 1000cc:tummenupp så slipper man nöta på kopplingen hela tiden.
 
Jo de har du rätt i, växla till 2an när man e uppe.

Dock har du en 636 typ 120 pollar:yoparty då jag bara har 600 med 100 pollar.:gnissla
Ångrar att jag inte köpte en 1000cc:tummenupp så slipper man nöta på kopplingen hela tiden.

Fast min har bara 111, och den funkar det ju med! :)

Är det vrida rullen fullt och sen dutta med kopplingen som gäller? Hålla stumt så den kommer upp?

Jupp, var beredd med fotbromsen bara! :tummenupp
 
Last edited:
Jag har precis upptäckt knepet med att koppla upp den. Försökte på förra hojen (KTM 950 SM) vilket kändes skitläskigt, men den gasade man ju å andra sidan upp på 1,2,3 så det spelade ingen större roll..

Nu har jag bytt och åker SuperDuke, visst kommer den, men med allt för högt varv så den blir så jefla hetsig för att våga hålla högt på slangen om man är nubie som petite moi. Ligger på rätt lågt varv (3-3,5000 på1an, 5-6000 på 2an) med jämn gas, vill hålla kedjan spänd hela tiden för att spara stålars, snål som fan e jag :tungan . "Klickar" in kopplingen bara lite grann (absolut inte så att det frikopplar) och ger mer gas samtidigt, vips så får man en bit "gratis" luft under framhjulet så kan man behärskat lyfta resten med gas. Råkat ge för mkt nån gång med en riktigt R1a-wheelie (upp&ner på 1 sekund) som resultat.. Men det är väl bara att öva antar jag!
 
Råkat ge för mkt nån gång med en riktigt R1a-wheelie (upp&ner på 1 sekund) som resultat.. Men det är väl bara att öva antar jag!

:D en R1a wheelie, den va bra har ja aldrig hört

Råkat ge för mkt nån gång med en riktigt R1a-wheelie (upp&ner på 1 sekund) som resultat.. Men det är väl bara att öva antar jag!

:D en R1a wheelie, den va bra har ja aldrig hört!
 
Last edited:
:D en R1a wheelie, den va bra har ja aldrig hört

Eftersom det åtminstone i Stohlm är så att drygt hälften av de Rettor man ser förs fram av fuckon i jeans och Adidasskor med begränsad begåvning så är sk. "snabba starter" vid rödljus etc. ofta förspelet till dessa skådespel. Nu har jag ju lyckats prova själv, men egentligen är det imponerande att lyckats få framhjulet lika högt, som det saknar kontat med marken i längd. En sorts kvadratisk turbowheelie.. kanske ett nytt stunttrick vi ser till säsongen -08?

Egentligen är det ingen riktig Rettawheelie utan antingen jeans+sneakers etc. eller flickvännen bakpå i tighta jeans och ett litet linne.. Klart att grabben ska gasahan har ju iaf ordentliga skydd (som SER snabba ut).. Att sen tjejen dör när han gör bort sig...?

my 50C
 
Nu har jag plågat den stackaren (naturligtvis på väldigt enslig väg ute i mellersta norrlands urskogar långt bort från barn hästar och annat otyg) på ettan hela eftermiddagen. Kopplar upp den på 1an i typ 40 och sen gåre jätte fint och bra tills varven tar slut. Gjorde xx antal försök på 2an full gas släp/slit/ryck osv vid alla möjliga varvtal men det är tamefan omöjligt :confused: hur jävla mycket svårare kan det vara ?:huvet När man kommer upp på 1an så känns det som man kan sitta där hur länge som helst men varven tar ju liksom slut eller går det att plåga den på 1an hur långt som helst också ?


Jo testade att växla från 1an till 2an :näsblod de kändes....
 
Last edited:
Hmm.. testa på tvåan med lägre fart/varv.. Ge större differens på "startvarv" och reellt varv.. Enormt teoretisk kunskap, så jag har ingen aning om det funkar i praktiken.. Men mitt simpla sinne för fysik menar att det kan vara tricket.. Ju högre fart du har desto mer kraft krävs det. Är ditt reella varv dessutom lägre får du ett större moment när du låter kopplingen ge marginal snabbt!

Nån som faktiskt vet?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top