wheelie KTM

Rock-Star

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
KTM 640sm -03
En liten fråga bara.

När ni slangar på era KTMer använder ni bakbormsen nått om ni slangar på 2an.
eller litar ni på motorbromsen enbart?

Jag har en ktm 640.

Har nyss börjat få hyffsad ordning på min bakhjulsåkning på tvåan och jag har då foten på bromsen. Inte behövt använda den än dock :)

Aldrig använt bakbromsen, kan köra hyffsat långt ändå.. Man kommer långt med bara balansläge och motorbroms :)

Aldrig använt bakbromsen, kan köra hyffsat långt ändå.. Man kommer långt med bara balansläge och motorbroms :)

Helt klart, men det är lika bra att börja göra på "rätt" sett redan när man börjar öva. Förr eller senare måste man lägga till bakbromsen ändå för att utvecklas.
När jag uiilar "långsamt" på ettan använder jag bara bakbromsen för att hålla mig på/bakom balansläget. Håller konstant gas, lite mer än vad som behövs för balansläget och småtrycker lite på bakbromsen för att hålla framhjulet i läge. Det kan jag verkligen inte göra om jag skulle försökt sköta det med gasen.

Sen är det ju alltid bra med två alternativ för att förhindra överslag.

har aldrig behövt bromsa med bakbromsen bara nästan... men jag borde nog börja träna de innan de e försent.... kan göra ont o slå över i 100 blås

Att alltid vara beredd på att använda bakbromsen är ett måste! Man vet aldrig när man råkar slinta lite med gashanden och är påväg över..

Har alltid foten på bakbromsen vid slangning. Lite lätt och sedan mer eller mindre beroende på hur högt ja vill ligga (möter givetvis upp med gas). Om man vill hålla kostant hastighet så är det nog ganska bra att hålla foten på bromsen :)

Använder aldrig bakbromsen när jag wheelar, även om jag tränat in det lite så tycker jag inte att det behövs.

Har inte behövt det än och jag har varit nära att slå över mer än en gång, men då har det räckt att släppa gasen...

Okej.. men hur gör du om du står upp på sadel med båda fötterna då?
Då måste ju motorbromsen vara the shit att ha.

kolla den här killen
http://youtube.com/watch?v=YKgPFwxsW_A

Eller tror du han har moddat sin 450 med att dra upp en bak broms till styret?
vissa gör ju det på sina stunt hojar har jag sett.

När man står på sadeln kan man flytta sin vikt så pass att bakbromsen inte är lika viktig. Alla som kört ett tag vet att man kan slå över lättare än man tror.

Okej.. men hur gör du om du står upp på sadel med båda fötterna då?
Då måste ju motorbromsen vara the shit att ha.

kolla den här killen
http://youtube.com/watch?v=YKgPFwxsW_A

Eller tror du han har moddat sin 450 med att dra upp en bak broms till styret?
vissa gör ju det på sina stunt hojar har jag sett.

Just den killen du länkar till har garanterat bakbroms på styret. Det går inte att göra många av de sakerna han gör utan den.

Jag menar inte att motorbromsen inte är något att ha, men om möjligheten finns att ha foten på bakbromsen så gör iaf jag det.

Edit: Visst har han bakbroms på styret: http://www.supermotostunts.com/crf_450_Photoshoot/imagepages/image13.html

Har alltid foten på bakbromsen vid slangning. Lite lätt och sedan mer eller mindre beroende på hur högt ja vill ligga (möter givetvis upp med gas). Om man vill hålla kostant hastighet så är det nog ganska bra att hålla foten på bromsen :)
Du kör väl inte KTM? :7peta :hihi

Har slått över en ggn, (ca 80 blås). Det gick bra, men det blev mycket blåmärken:gnissla Efter det så har jag börjat att träna med bakbromsen, är man för högt så är det bara att peta till pedalen. Man kan hålla högre balanspunkt när man vet att man behärskar bakbromsen. Håller dock ej balanspunkt med bakbromsen, men det är en bra säkerhet för överslag...

Last edited:
Jag har då aldrig ens foten på bakbromsen,kanske nått man borde börja träna på:va Då jag wheelar så kör jag oftast på 4:ans växel,tycker motorbromsen är så förlåtande men nån gång ska man väll lyckas dra det där lilla extra på gasen:näsblod

Har slått över en ggn, (ca 80 blås). Det gick bra, men det blev mycket blåmärken:gnissla Efter det så har jag börjat att träna med bakbromsen, är man för högt så är det bara att peta till pedalen. Man kan hålla högre balanspunkt när man vet att man behärskar bakbromsen. Håller dock ej balanspunkt med bakbromsen, men det är en bra säkerhet för överslag...

Sluta läskas Anders! Hade älskat att se din min när alla gamla tanter som handlat på Kullens kom fram till dig när du låg där och lipa, haha! :arsele :pannkyss

Nej till våren blir det fanimej en 660 eller nåt! :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...