wheeli på framhjulet...

Marcus84

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2005
Hoj
Honda VFR800
hej hej.. har ett litet problem, hur jag än försöker så får jag inte upp hojen. jag har försökt att flytta tyngdpunkten framåt men det slutar nästan jämt med att jag låser framhjulet och bakhjulet förblir i baken... :huvet nån som har nått tips? tack på förhand

Marcus84 skrev:
2302766 hej hej.. har ett litet problem, hur jag än försöker så får jag inte upp hojen. jag har försökt att flytta tyngdpunkten framåt men det slutar nästan jämt med att jag låser framhjulet och bakhjulet förblir i baken... :huvet nån som har nått tips? tack på förhand

Stoppie heter det :tungan

Marcus84 skrev:
2302766 hej hej.. har ett litet problem, hur jag än försöker så får jag inte upp hojen. jag har försökt att flytta tyngdpunkten framåt men det slutar nästan jämt med att jag låser framhjulet och bakhjulet förblir i baken... :huvet nån som har nått tips? tack på förhand

Mer fart hårdare broms :D

Marcus84 skrev:

Tror att det beror lite på bromsteknik faktiskt. Hur gör du när du bromsar?

Kanske är så att du har för hårt gummi i framdäcket också? Borde egentligen inte spela någon roll om du gör rätt... (såvida du inte kör på bakelite-däck). :hihi

foobar skrev:
2302783 Tror att det beror lite på bromsteknik faktiskt. Hur gör du när du bromsar?

Kanske är så att du har för hårt gummi i framdäcket också? Borde egentligen inte spela någon roll om du gör rätt... (såvida du inte kör på bakelite-däck). :hihi

ja hur gör jag.. försöker flytta fram tyngpunkten och nita så hårt att däket nästan låser sig men det hjälper föga, men man får ju bra bromsträning :huvet

Marcus84 skrev:
2302792 ja hur gör jag.. försöker flytta fram tyngpunkten och nita så hårt att däket nästan låser sig men det hjälper föga, men man får ju bra bromsträning :huvet

Försök bromsa in lite mjukare först, så att fjädringen går ner lite. sedan trycker du hårdare.

Ligger du och kör och sedan tokbromsar förstår jag att hjulet låser sig.

Din blysläde har väl kombi bromsar? Så det är rätt svårt, även utan kombisystemet. Men byte till ett greppigare gummi vore nog prio1 om du kör på nån touringvariant.

-PLM- skrev:
2302798 Din blysläde har väl kombi bromsar? Så det är rätt svårt, även utan kombisystemet. Men byte till ett greppigare gummi vore nog prio1 om du kör på nån touringvariant.

gött då kan jag skylla på hojen :)

faen prova på en offroad motard först..
de e mycke inställningen som gör att man komma upp.
behövs bara lätta lite på arsle när den ska upp..
hårt bestämt tryck.
sitt still o knip med bena.

OCH va beredd att de blir hjullåsn.
då gör du fel o för hårt..

jag lärde mig genom motarden.
va tokenkelt bara man fattade..
prova sen på min cbr600. gick skitbra fast jag hade "oklistriga" däck.
fast jag vågar inge högt med sportisen..
tror de beror på att styret är sååå lågt.

Det gör en jävla skillnad oxo om däcket är uppe i temp ordentligt. Så kör en stund först. Asfalten skiljer ju en hel del oxo. Gammal sliten beläggning där det bara är "stenar" kvar är ju svinhal. Lycka till..

ft skrev:
2302782 Och så läs Swedies råd till Hinkas i den här tråden. :tummenupp

(Från en som inte ens försökt... :))

Just det, som sagt; Bromsa först för att trycka ihop gaffeln så att den blir tung där fram sen kan du nypa lite till för att skicka upp bakhjulet. Glöm inte att släppa efter när du fått höjd. :hihi

Och jag skulle slängt dualbromsskitet och satt dit två enkla stålspunna slangar i stället :tummenupp

Börja med att köpa en DRZ :) Bättre hoj att göra stoppies med e nog svårt att hitta...

Men ang tekniken så tycker jag du ska prova ungefär så här:
Öva först på vanliga framhjulsbromsningar. Så hårt du vågar å kan utan att låsa framhjulet. Börja bromsa i runt 30-40. När du känner att du har full koll på hur hårt du ska bromsa för att få stopp på hojen snabbt utan att det låser sig, så gör en ny vända precis likadant. Men den här gången sätter du dig ända fram emot tanken, och i bromsögonblicket ska du göra en rörelse som snabbt flyttar fram kroppen mot styret. Du böjer helt enkelt in armarna å lixom "kastar" dig lite framåt. Givetvis ska du räta armarna när/om bakhjulet börjar lätta. Du borde på det här sättet få bakhjulet att lätta (Iaf med motard. Har aldrig provat med nåt annat...). Sen är det bara att fortsätta öva. Högre ingångsfart, hårdare nyp osv.. :)

Lycka till... :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...