Weird chip till Rs 125

**Rs Master**

Jaha..eee..tja?
Gick med
22 Feb 2004
Hoj
Aprilia Rs125, Yamaha R6
Jag undrar om det är nån som kan en del om nya rs 125:or? :va
farsan snackade med nån snubbe i frankrike som tydligen tävlade i 125 och han snackade om att det fanns nått chipp eller liknande i kretskortet som reglerade så att det inte blir så himla mkt utsläpp, om man tog bort den så ska den gå jämnare ( går lite ojämnt) och ge lite mer effekt. Så han sa att man kunde känna en liten blupp i bakeliten och det var typ där det här chippet skulle sitta. Men jag hittade ingen jävla blupp där.... :va
lite konfunderad...
Hjälp!!! :Bugar jag böjer mig för de kunniga... hehe

tror det är cdiboxen den stryper vid vissa varv men har för mig att det var för ljudets skull och inte avgaserna, men ja är inte säker. men om man ostryper cdin så går den jämnare just innan all effekt kommer vid 6-7000 rpm.

finns massor med guider till hur du tar bort denna strypning, bara att googla på typ rs125 de-restrict eller liknande

AlpinA skrev:
tror det är cdiboxen den stryper vid vissa varv men har för mig att det var för ljudets skull och inte avgaserna, men ja är inte säker. men om man ostryper cdin så går den jämnare just innan all effekt kommer vid 6-7000 rpm.

Ostrypa den då menar du väll att man byter hela låda och vad går det på i så fall i fall man så få tag på en ostrytpt och vad kostar ett sån :confused:
med tanke på att den är ny kanske det är lite knepigt att hitta en, eller? :va

AlpinA skrev:

isf e min cdi-box INTE strypt, när den väl kommer vid 6500 så kommer den som faen (125 mått räknat) , hehe skönt drag :D

**Rs Master** skrev:
Ostrypa den då menar du väll att man byter hela låda och vad går det på i så fall i fall man så få tag på en ostrytpt och vad kostar ett sån :confused:
med tanke på att den är ny kanske det är lite knepigt att hitta en, eller? :va

Det går att ostrypa den själv. Du öppnar boxen på toppen nån stanns, klipper av någon kabel och sätter ihop det igen. Kolla på internet efter guider, finns många.

**Rs Master** skrev:
Jag undrar om det är nån som kan en del om nya rs 125:or? :va
farsan snackade med nån snubbe i frankrike som tydligen tävlade i 125 och han snackade om att det fanns nått chipp eller liknande i kretskortet som reglerade så att det inte blir så himla mkt utsläpp, om man tog bort den så ska den gå jämnare ( går lite ojämnt) och ge lite mer effekt. Så han sa att man kunde känna en liten blupp i bakeliten och det var typ där det här chippet skulle sitta. Men jag hittade ingen jävla blupp där.... :va
lite konfunderad...
Hjälp!!! :Bugar jag böjer mig för de kunniga... hehe
Ta bort silikonet som sitter på långsidan av cdi-boxen så upptäcker du snart ett metallstag i mitten av boxen (fortfarande på långsidan). Klipp av staget, täta med ny silikon, koppla in boxen igen, kör iväg med hojen. Tar max 10 minuter om man vet vad man gör.

Vips! Nu är svackan i mellanregistret borta. Hojen kommer inte att gå bättre på topp, men kommer däremot att ha ett mycket trevligare register.

Strypningen är förresten till för att sänka bullernivån.

SpeedAbuser skrev:
Ta bort silikonet som sitter på långsidan av cdi-boxen så upptäcker du snart ett metallstag i mitten av boxen (fortfarande på långsidan). Klipp av staget, täta med ny silikon, koppla in boxen igen, kör iväg med hojen. Tar max 10 minuter om man vet vad man gör.

Vips! Nu är svackan i mellanregistret borta. Hojen kommer inte att gå bättre på topp, men kommer däremot att ha ett mycket trevligare register.

Du är duktig du :tungan nämen du kan fan mkt :tuttar

SpeedAbuser skrev:

va nice, :tummenupp då är det väll bara att pilla lite på hojen :banana
Danke

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey